صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و هشت - ۰۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و هشت - ۰۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

بازخوانی درگیری‌های مرد ایتالیایی در لندن که به اخراجش منتهی شد

ماجراهای مصاحبه کونته علیه مدیران چلسی

سالار تیموری
روزنامه نگار

این روزها که کنفرانس‌های خبری جواد نکونام و طعنه و کنایه‌هایش به مدیریت باشگاه حسابی داغ شده، خیلی‌ها یاد مصاحبه‌های کونته علیه مدیران چلسی می‌افتند. مصاحبه‌هایی که عاقبت به جدایی مرد ایتالیایی از باشگاه انجامید.
بیشتر مشکلات کونته با مدیران چلسی بر سر خرید بازیکنان جدید بود که اتفاقاً مشابهت‌هایی با نمونه داخلی دارد. کونته البته در همه این سال‌ها نشان داده سر اصولش با هیچ‌کس شوخی ندارد و او بعدها با مدیران اینتر و تاتنهام سر همین مسائل به مشکل خورد، علیه‌شان مصاحبه کرد و از آنها جدا شد. اما بازخوانی ماجرایی که در دوران حضور او در چلسی رخ داد جالب توجه است.
او در ابتدای سال 2018 وقتی پنجره نقل و انتقالات زمستانی به سمتی پیش رفت که از نظر او ناخوشایند بود در کنفرانسی خبری گفت: «من مردی سیاستمدار نیستم. در عین حال بسیار صادق هستم. اگر سعی در تغییر خودم داشته باشم، زندگی حرفه‌ای من همانجا به پایان می‌رسد. این فرد صادق در هر لحظه بسیار صریح صحبت می‌کند و اگر شما بخواهید ادا دربیاورید یعنی همیشه سعی می‌کنید واقعیت را مطرح نکنید. تکرار می‌کنم ترجیح می‌دهم صادق باشم و در هر لحظه واقعیت را بگویم. از افراد جعلی بیزارم.»
کونته این حرف‌ها را بلافاصله پس از قهرمانی در جام حذفی مقابل منچستریونایتد گفت، دیداری که حدس می‌زد آخرین حضورش روی نیمکت باشد. او حتی هنگام اهدای جام خیلی سریع با مارینا گرانوفسکایا، مدیر فوتبال چلسی دست داد و رفت آنطرف‌تر تا نشان دهد رابطه خوبی با مدیریت ندارد.
به هر حال به نظر می‌رسید آخر راه کونته و چلسی فرا رسیده. چون او در آن کنفرانس خبری شوخی نداشت: «وقتی شما تصمیم می‌گیرید مربی‌ای مثل من را به خدمت بگیرید، باید بدانید با چه چیزی روبه‌رو هستید. من نمی‌توانم شخصیتم را تغییر دهم.»
کونته عبارت «من نمی‌توانم تغییر کنم» را هفت بار در کنفرانس خبری پس از بازی تکرار کرد.
در آن سال او انتظار داشت که هزینه‌های هنگفت روزهای اولیه حضور آبراموویچ در این باشگاه در تابستان 2017 تکرار شود و از هیأت مدیره خواست که برای جذب لوکاکو از اورتون و ویرژیل فن‌دایک از ساوتهمپتون اقدام کند. چلسی معتقد بود که هزینه این دو انتقال بسیار بالاست اما از نظر او هر دوی آنها قابل انجام بودند. او در نوامبر 2020 به دیلی تلگراف گفت که «با این دو بازیکن می‌توانستیم تیم را تا 30 درصد بهبود ببخشیم.» وقتی منچستریونایتد اقدام به جذب لوکاکو کرد و ساوتهمپتون هرگونه پیشنهادی برای فن‌دایک را رد کرد، او مدعی شد که مدیران باشگاه «لحظه مناسب برای قرار دادن چلسی در رده‌های بسیار بالا و سپس ماندن در آن سطح برای سال‌های طولانی را از دست دادند.»
او همچنین خواهان جذب کایل واکر بود که در نهایت با 50 میلیون پوند به منچسترسیتی رفت. کونته به لئوناردو بونوچی علاقه داشت که همان تابستان از یوونتوس جدا شد و به الکس اوکسلید چمبرلین توجه داشت که در پی جدایی از آرسنال بود. این بازیکن مثل فن‌دایک به کار با یورگن کلوپ علاقه بیشتری نشان داد. علاقه کونته به الکسیس سانچز، دیگر بازیکن آرسنال، به همراه الکس ساندرو، مدافع کناری برزیلی، در ماه ژانویه نیز همچنان پابرجا بود.
گذشت زمان نشان داد که حق با کونته بوده و شاید اگر این بازیکنان به چلسی می‌آمدند، وضعیت تغییر قدرت در لیگ برتر برای همیشه تغییر می‌کرد.
به هر ترتیب کونته حس می‌کرد که حمایت کافی از تصمیمات او وجود ندارد. این باشگاه هنوز قصد داشت به بهترین شکل ممکن از قوانین فیرپلی مالی یوفا پیروی کند و معتقد بود که نیاز به پیشرفت بیشتر تیم ممکن است به اتقافات بسیار بدتری منجر شود. با این حال، آنها ترجیح دادند استعداد جوانی را هدف قرار دهند که می‌توانست پیشرفت کند یا بازیکنانی را جذب کنند که در بازه قیمتی 20 تا 40 میلیون پوند قرار داشتند. آنها حس می‌کردند توقعات کونته به نوعی گرفتن قدرت از دست آنها است.
در طول آن تابستان، در حالی که کونته برای سپری کردن تعطیلات به ایتالیا رفته بود، آنها هدف پیام‌ها و ایمیل‌هایی قرار گرفتند که خواهان دریافت آخرین اخبار درباره قراردادهای پیش رو بود. سپس وقتی مشخص شد که اهداف مدنظر او به این تیم اضافه نخواهند شد، سکوت برقرار شد و کونته برای 10 روز جواب هیچ‌کس را نداد.
شدیدترین سکانس درگیری اما شاید به ماجرای دیه‌گو کاستا برمی‌گشت. کونته در ابتدای تابستان 2017 با فرستادن پیامکی به دیه‌گو کاستا به او اطلاع داد که نیازی به او ندارد.
این پیام بدون تأیید مدیران ارسال شده بود. این باعث شد که آنها راه فراری در بازار نداشته باشند و از نظر مدیران، پایین آوردن ارزش موقعیت مذاکره این باشگاه با مشتریان بالقوه بود، حتی با اینکه آنها در نهایت توانستند مبلغ قابل توجهی از اتلتیکو مادرید برای فروش این بازیکن دریافت کنند. ذات توهین‌آمیز این پیام که بین بازیکنان دست به دست می‌شد باعث شگفتی اعضای تیم هم شد.
همه اینها باعث شد تا در نهایت کونته که در سال اول حضورش در چلسی قهرمانی لیگ برتر را بدست آورده بود، در پایان سال دوم، وقتی تیم پنجم شد از کار اخراج شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی