صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و هشت - ۰۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و هشت - ۰۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

پرسپولیس از التعاون و الاتفاق که کمتر نیست

از النصر، حتی با رونالدو غول نسازید!

محمد قراگزلو
روزنامه‌نگار
بعد از همگروهی پرسپولیس با النصر عربستان و الدحیل موجی از ناامیدی و افسوس فضای مجازی و هواداری پرسپولیس را فرا گرفته چرا که عبارت «گروه مرگ» از فضای آسیایی این تیم دور نمی‌شود. همه، موجودی فعلی پرسپولیس را با داشته‌های تیم‌های حریف بخصوص همگروهی عربستانی‌اش مقایسه می‌کنند و از حالا معتقدند پرسپولیس هیچ شانسی مقابل النصر ندارد. غالب نظرها بر این مبنا استوار است که تیم فعلی پرسپولیس بدون مهاجم نوک تخصصی و گلزن و ایرادهایی که بخصوص در فاز حمله دارد، شانسی مقابل النصر نخواهد داشت و با در نظر گرفتن شرایط سختی که در این گروه وجود دارد بعید است حتی از گروهش صعود کند.
این نگاه البته می‌تواند هشداردهنده باشد و شاید به برخی فکت‌ها بتوان اشاره کرد و از آنها نتیجه‌ای گرفت که نزدیک به نظر همین هواداران باشد. مثلاً اینکه در چهار تقابل قبلی پرسپولیس و النصر که طی سی سال گذشته اتفاق افتاده پرسپولیس 7 گل از حریف خورده که 6 تای آن را بازیکنان خارجی النصر به ثمر رسانده‌اند پس باید هم از بازیکنان خارجی این تیم که تأثیرگذارترین‌هایشان هستند ترسید.
با وجود این النصر حتی اگر نسبت به تیم سه فصل قبل که در ضربات پنالتی به پرسپولیس باخت قویتر شده باشد همچنان تیم شکست‌ناپذیری نیست و نباید از الان تا 20 روز دیگر که قرار است پرسپولیس در ورزشگاهی خالی از تماشاگر روبه‌روی رونالدو و یارانش قرار بگیرد از النصر غول بسازیم و آنقدر این حریف را بزرگ کنیم که قبل از بازی، تیم پرسپولیس توان مقابله با آنها را از دست داده باشد و از همان سوت شروع مسابقه خودش را شکست‌خورده بپندارد.
النصر تیم فوق‌العاده قدرتمندی نیست کما اینکه به صراحت می‌توان گفت نسبت به الهلال و الاتحاد بخصوص الهلال از حیث فنی در رتبه پایین‌تری قرار می‌گیرد و غیر از اینکه خیلی کمتر از این دو تیم در سال‌های اخیر جام برده، امسال هم شروع خوبی در لیگ عربستان نداشته است. درست است که این تیم با درخشش ستاره‌های خارجی‌اش جام باشگاه‌های عرب را برد اما فصل تازه عربستان را با دو باخت مقابل تیم‌های بی‌ستاره الاتفاق و التعاون شروع کرد و اتفاقاً بیشتر ستاره‌های گرانقیمتش را در آن مسابقه‌ها همراه داشت.
بعد از این دو باخت ناامیدکننده النصر با خریدهای چند میلیون دلاری‌اش تا دقیقه آخر بازی پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا مقابل شباب الاهلی امارات تا شکست فاصله کوتاهی داشت اما در یک حالت استثنایی و در وقت‌های تلف‌شده از این شکست یک برد عجیب چهار بر دو ساخت و به‌عنوان تیم سید 4 به مرحله گروهی رسید.
مطمئناً پرسپولیس با تمام نقایص فنی در تیم خود و مشکلات بزرگتری که در تجهیز و ساماندهی از سوی باشگاه با آن مواجه است از الاتفاق، التعاون و شباب الاهلی کمتر نیست و می‌تواند حریف عربستانی‌اش را شکست دهد که البته پیروزی در این بازی بزرگ نیازمند رونمایی از بهترین ورژن یحیی و شاگردانش در آن میدان و رعایت جزئیات بسیاری است که از این تیم پرسپولیس با بازیکنان باتجربه‌اش برمی‌آید.
یادمان باشد سه فصل پیش تیم‌های السد و النصر هم از حیث ارزش دلاری و اسامی بازیکنان، شرایط بهتری نسبت به پرسپولیس داشتند اما تیم یحیی با تدبیر و کیفیت بالایی که در آن مسابقات ارائه داد از هر دو میدان بزرگ بردهایی ساخت که نزدیک به معجزه بود. در آن مقطع البته پرسپولیس با پیروزی‌های درخشان در مراحل قبل به لحاظ روانی شرایط فوق‌العاده‌ای پیدا کرده بود و یکی از دلایل اصلی آن بردهای غرورآمیز همین آمادگی روانی تیم یحیی و قرار گرفتن در بهترین سطح فنی آن هم با ابتدایی‌ترین امکانات ریکاوری در بازی‌های فشرده و دشوار آن تورنمنت بود.

ZOOM

فقط 6 خارجی النصر می‌توانند در میدان باشند
سیاهه بازیکنان خارجی و گرانقیمت النصر که تعدادشان به 10 می‌رسد، می‌تواند تیم‌های همگروه این باشگاه عربستانی را بترساند اما از آن تعداد بازیکن خارجی 5 نفر می‌توانند در زمین باشند. طبق قانون جدید ای‌اف‌سی هر باشگاه می‌تواند به تعداد نامحدود بازیکن خارجی در لیست خود داشته باشد اما درون میدان می‌تواند از 5+1 بازیکن خارجی سود ببرد که آن یک بازیکن حتماً باید آسیایی باشد. این یعنی که نیمی از ترکیب النصر را همان نفرات عربستانی با کیفیت متوسط تشکیل می‌دهند که همین می‌تواند کیفیت کلی این تیم را به سود حریفانش بالانس کند و با در نظر گرفتن این مهم هرگز نباید از این تیم ترسید و باید با برنامه تا آن بازی پیش رفت و برای آن مسابقه پلن مشخصی داشت که البته نیارمند اجرای خوب توسط بازیکنان هم هست.

فقط سه تیم دوم از 5 گروه غرب صعود می‌کنند
کار پرسپولیس برای صعود از گروه مرگ لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب وقتی دشوار می‌شود که بدانیم این فصل با 40 تیمی شدن این تورنمنت، کار برای صعود دشوارتر شده است چرا که فقط 3 تیم دوم از گروه‌های پنج‌گانه منطقه غرب صعود می‌کنند. این فصل لیگ قهرمانان آسیا با تقویم لیگ قهرمانان اروپا یکسان شده و به جای یک سال میلادی در دو سال برگزار خواهد شد. مسابقات مرحله گروهی از سپتامبر تا دسامبر طول می‌کشد اما مراحل حذفی به سال بعد میلادی موکول خواهد شد با این مزیت که همین تیم پرسپولیس می‌تواند از ابتدا تا انتهای همین فصل لیگ قهرمانان در این تورنمنت حاضر باشد. با وجود این با توجه به اینکه تیم‌های اول هر گروه (5 تا غرب 5 تا شرق) به مرحله بعد صعود خواهند کرد برای جور شدن 16 تیم مرحله یک هشتم نهایی فقط سه تیم دوم از منطقه غرب و سه تیم دوم از منطقه شرق به مرحله بعد صعود خواهند کرد. این یعنی که پرسپولیس حتی اگر آنقدر امتیاز جمع کند که مثلاً بالاتر از دحیل تیم دوم گروه مرگ باشد شاید به مرحله بعد صعود نکند و حذف شود مگر اینکه بالای 9 یا 10 امتیاز جمع کرده باشد. یک تغییر دیگر این است که دو تیم اول گروه‌ها در مرحله یک هشتم نهایی به یکدیگر خواهند خورد و این هم می‌تواند جذابیت‌ها و دشواری‌های فصل جدید این رقابت‌ها با فرمت تازه را بیشتر کند.

جستجو
آرشیو تاریخی