صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و هفت - ۰۷ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و هفت - ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۸

ماجراجویی جذاب مانچو در فوتبال آسیا

گلادیاتور صحرا

ایمان گودرزی
روزنامه نگار
روبرتو مانچینی پس از اینکه اوایل ماه جاری میلادی به‌طور بحث‌برانگیز از ایتالیا کناره‌گیری کرد، روز یکشنبه با قراردادی به ارزش بیش از 25 میلیون دلار در سال به عنوان سرمربی جدید تیم ملی عربستان سعودی معرفی شد.
عربستانی‌ها که در جام جهانی سال گذشته تنها باخت قهرمان آن دوره یعنی آرژانتین را رقم زده بودند از زمان جدایی هروه رنار و پیوستنش به تیم ملی زنان فرانسه، بدون سرمربی بودند.
مانچینی 58 ساله ایتالیا را به عنوان قهرمانی یورو 2020 رساند اما نتوانست به جام جهانی سال گذشته راه یابد.
ایتالیایی که قراردادی 4 ساله با عربستان امضا کرده پس از رسمی شدن انتقالش گفت: «بسیار مفتخرم که سرمربیگری تیم ملی عربستان سعودی به من پیشنهاد شد. با توجه به محبوبیت روزافزون فوتبال در آسیا معتقدم این یک فرصت عالی برای من است تا فوتبال را در یک کشور جدید تجربه کنم. حضور برترین بازیکنان در لیگ برتر عربستان حاکی از پتانسیل پیشرفت در عرصه ملی فوتبال است.»
عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت خام جهان، در تابستان امسال با خرید بازیکنان زیادی از باشگاه‌های اروپایی برای تیم‌های حاضر در لیگ حرفه‌ای عربستان، موج جدیدی را در فوتبال به راه انداخته است.
کریستیانو رونالدو اولین بازیکنی بود که در ژانویه روند مهاجرت به خاورمیانه را آغاز کرد و در آخرین مورد نیمار نیز به جمع رونالدو و بنزما در این لیگ اضافه شد.
استعفای مانچینی از هدایت ایتالیا شوک بزرگی بود، به خصوص وقتی شایعه حضور او در عربستان با پولی هنگفت شنیده شد انتقادها هر روز به او به خاطر رها کردن تیم ملی بیشتر شد، با این حال او جدایی‌اش از لاجوردی‌پوشان را به خاطر پول زیاد رد کرد.
 مانچینی که لوچیانو اسپالتی سرمربی سابق ناپولی جایگزین او شد، در پنج سالی که به عنوان سرمربی ایتالیا حضور داشت، دوران متفاوتی را سپری کرد. به نظر می‌رسید قهرمانی در یورو 2020 باعث نجات ایتالیا در فوتبال آشفته آن زمان شده اما آتزوری پس از شکست فاجعه‌بار مقابل مقدونیه شمالی در پلی‌آف، برای دومین بار متوالی بزرگترین تورنمنت فوتبال جهان را از دست داد و نتوانست به جام جهانی راه یابد.
 مانچینی در سال 1991 و زمانی که در کنار جانلوکا ویالی فقید بازی می‌کرد عنوان قهرمانی سری آ و چهار جام حذفی را در طول حضورش در باشگاه قدیمی سمپدوریا به دست آورد.
او زمانی که مربی شد، سه «اسکودتو» دیگر در اینترمیلان برد که یکی از این جام‌ها پس از رسوایی تبانی «کالچوپولی» به باشگاه رسید و سپس در سال 2012 با منچسترسیتی قهرمان لیگ برتر انگلیس شد.
روزنامه La Gazzetta Dello Sport روز یکشنبه گزارش داد که قرارداد مانچینی در عربستان سعودی با دستمزد سالانه 25 میلیون یورو (27 میلیون دلار) خواهد بود. البته در بیانیه فدراسیون حقوق او فاش نشده است.
فدراسیون عربستان در بیانیه‌ای که انتصاب مانچینی را تأیید کرد، گفت: «انتخاب جدید ما سرآغاز دوران جدیدی برای رشد تیم ملی عربستان سعودی خواهد بود و نقطه عطف جدیدی در حرفه برجسته مانچینی است.»
اولین چالش سرمربی ایتالیایی با سبزپوشان در تاریخ 8 سپتامبر خواهد بود، که تیم ملی عربستان در یک بازی دوستانه مقابل کاستاریکا در سنت جیمز پارک، ورزشگاه خانگی نیوکاسل که متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان است به مصاف هم خواهند رفت. دیگر بازی دوستانه عربستان با تیم ملی کره‌جنوبی در 12 سپتامبر برگزار خواهد شد.
ویدیویی که یکشنبه در حساب کاربری تیم ملی عربستان در توئیتر منتشر شد، مانچینی را با پیراهن سفید و کراوات سبز نشان می‌دهد که در آن رو به دوربین می‌گوید: «من در اروپا تاریخ‌ساز شدم، اکنون زمان تاریخ‌سازی با عربستان است.»
 مدت زمان قرارداد مرد ایتالیایی با عربستان به این معناست که او قطعاً در جام جهانی 2026 روی نیمکت سبزپوشان قرار خواهد داشت و به گفته منابع نزدیک به تیم ملی عربستان سران این کشور حساب زیادی روی سرمربی جدید خود کرده‌اند.

ZOOM

شرط حضور بیش از نیمی از سال!
روزنامه گل عربی به نقل از گاتزتا دلو اسپورت ایتالیا نوشت که در قرارداد روبرتو مانچینی یک شرط عجیب وجود دارد و آن اینکه او باید ۱۸۳ روز از سال را در عربستان باشد؛ در غیر این صورت نصف قراردادش پرداخت خواهد شد. گاتزتا نوشت که این شرط عربستانی‌ها باعث شده است تا بعضی از دستیاران مانچینی حاضر به همراهی او نشوند؛ چرا که از زندگی‌کردن در کشور دیگری آن هم برای این مدت طولانی در سال بیمناک‌اند. مانچینی ۵۸ ساله برای نخستین بار در دیدار دوستانه تیم ملی فوتبال عربستان برابر کاستاریکا که قرار است 8 سپتامبر در انگلیس برگزار شود، روی نیمکت تیم جدیدش بنشیند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی