صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و هفت - ۰۷ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و هفت - ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲

وضعیت نگران‌کننده ورزش‌های تیمی

فرخ حسابی
روزنامه نگار

در روزهای اخیر والیبال و بسکتبال ایران در رده ملی با ناکامی در مسابقات بین‌المللی مواجه شده‌اند. تیم والیبال کشورمان گرچه در رقابت‌های قهرمانی آسیا به مقام دوم دست یافت اما کیست که نداند کسب چنین نتیجه‌ای آن هم در شرایطی که میزبانی این رقابت‌ها در ایران و مقابل چشمان مردم خونگرم ارومیه بود، یک ناکامی به حساب می‌آید؟
از سوی دیگر، تیم بسکتبال ایران هم در رقابت‌های جام جهانی در دو بازی اول خود با متحمل شدن دو شکست تلخ عملاً شانس صعود به المپیک پاریس را از دست داد. ایران در بازی اول مقابل برزیل عملکرد ناامیدکننده‌ای داشت و در بازی دوم مقابل آسانترین حریف خود (ساحل عاج) هم نتوانست به برتری برسد و با نتیجه‌ای نزدیک شکست خورد.
نمایش این تیم به گونه‌ای بوده که حتی در گروه بازنده‌ها که تیم ایران با لبنان و فرانسه همگروه شده است نیز به نظر نمی‌رسد شانس چندانی برای پیروزی شاگردان هاکان دمیر وجود داشته باشد. این موضوع زنگ خطری جدی را برای ورزش‌های توپ و توری و شاید به طور کلی برای ورزش‌های تیمی ایران ایجاد کرده است و کابوس بازگشت به دوران ناکامی در ورزش‌های گروهی را بار دیگر برای ورزش ایران تداعی می‌کند. در مورد والیبال، نکته نگران‌کننده این است که تیم ایران سال‌ها در قله این ورزش در قاره آسیا بوده و حالا دچار افتی عجیب شده که ناکامی‌های پیاپی را چه در رقابت‌های جهانی و چه آسیایی برای والیبالیست‌ها رقم زده و اگر تدبیری جدی در این مورد به کار گرفته نشود این روند می‌تواند در بازی‌های آسیایی هم ادامه پیدا کند. در ورزش‌های گروهی البته در هندبال گام‌های مثبت زیادی برای رسیدن به جمع بزرگان قاره آسیا برداشته شده و تیم ایران با اینکه مدعی اصلی قهرمانی به حساب نمی‌آید اما توانایی حضور در جمع چهار تیم برتر آسیا را پیدا کرده است. با وجود این، محبوبیت و گستره عمومی مخاطبان ورزش‌های بسکتبال و والیبال در کشورمان به قدری است که نمی‌توان از کنار نتایج ضعیف اخیر این دو ورزش محبوب در رقابت‌های اخیر به سادگی گذشت. فدراسیون والیبال دچار تعلل و تردید در تصمیم‌گیری در سطح کلان شده و همین موضوع باعث شده ایرادهای واضحی که دیده شده و از سوی کارشناسان و پیشکسوتان و دلسوزان این ورزش تذکر داده شده، همچنان پابرجا بماند. این ورزش نیازمند تصمیم‌سازی درست در همه ارکان است تا بتواند راه درست خود را پیدا کند.
بسکتبال ایران البته در مسابقات جام جهانی با توجه به ترکیب جوان تیم و تغییراتی که سرمربی در سیستم و نفرات تیم به وجود آورده، چالش‌های فنی زیادی را پیش روی خود می‌دید اما نگاهی فراتر از این مسابقات به وضعیت بسکتبال نیز نشان می‌دهد که در بازی‌های آسیایی هم کار سختی پیش روی تیم ملی کشورمان است و حریفان قدرتمندتری مثل ژاپن مدعیان اصلی قهرمانی به حساب می‌آیند. ناکامی در ورزش‌های تیمی و بویژه ورزش‌های توپ و تور نباید تبدیل به یک عادت شود و این روند باید هرچه سریعتر قطع شود.

جستجو
آرشیو تاریخی