گردهمایی چهره ها زیر سقف سازه جدید

کشتی به گُل نشسته

رضا عباسپور
روزنامه نگار

علیرضا دبیر و تیم همراهش در فدراسیون کشتی، از زمانی که سکان هدایت مدیریتی کشتی ایران را دست گرفتند، تحولی اساسی و ساختاری در این مجموعه ایجاد کردند که بی‌اغراق تاکنون مشابهش را در هیچ فدراسیون ورزشی دیگری تجربه و مشاهده نکرده‌ایم. فدراسیون کشتی ایران را امروز با ابنیه و امکنه استاندارد، مجهز و نو نوارشده، می‌توان پیشتاز و الگو دانست. علیرضا دبیر که خود از جنس کشتی است، با حضورش در این مجموعه تا امروز کاری کرده کارستان و سازه‌‌هایی را برای خانواده کشتی ایران راه‌اندازی و تجهیزکرده است که حتی می‌توان به جرأت این طرح‌های ساخته شده در مجموعه کشتی ایران را بالاتر، بهتر و باکیفیت‌تر از سازه‌های مشابه در دنیا ارزیابی کرد. بی‌تردید در شرایط فعلی (فارغ از مسائل حاشیه‌ای)، فدراسیون کشتی ایران را می‌توانیم الگویی مناسب و ایده‌آل برای سایر فدراسیون‌های ورزشی کشور بدانیم. الگویی که می‌توانیم با استفاده از سیستم مطلوب و کارآمد مدیریتی که در آن وجود دارد، حال نسبتاً وخیم برخی از فدراسیون‌های ورزشی را بهبود بخشیده و آنها را در مسیر رشد و توسعه قرار دهیم.

علیرضا دبیر:
کمپ رئال و بارسا هم به سازه‌های کشتی نمی‌رسد!
مراسم افتتاح ساختمان اداری فدراسیون کشتی به‌همراه سالن همایش‌های ۱۲۰۰ نفری شهید ضرغام و دیگر امکانات کمپ تیم‌های ملی کشتی، روز گذشته همزمان با سالروز تولد جهان‌پهلوان غلامرضا تختی و روز ملی کشتی، با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، کیومرث هاشمی سرپرست وزارت ورزش و جوانان، سیدمناف هاشمی دبیرکل کمیته ملی المپیک، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان ورزش ستاد کل نیروهای مسلح، تعدادی از رؤسای فدراسیون‌های ورزشی و مسئولان سیاسی کشور به همراه ملی‌پوشان کشتی ایران برگزار شد. علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی خطاب به میهمانان حاضر در این برنامه تأکید کرد: «خیلی حرف زدن بلد نیستم؛ یاد گرفتم کار کنم و به‌خاطر همین در حرف‌های من می‌گردند یک چیز پیدا کنند. سعی می‌کنم حرفی بزنم خدا خوشش بیاید. کمپی که برای کشتی و ورزش کشور ساخته شده است در دنیا لنگه ندارد. من امکانات رئال مادرید، بارسلونا و خیلی از تیم‌های بزرگ دنیا را دیده‌ام اما چنین چیزی ندارند. در جمهوری اسلامی خیلی خوب می‌توان کار کرد و همه باید نسبت به انقلاب و مردم پاسخگو باشند. این باید الگویی برای همه فدراسیون‌ها باشد. بچه‌های ما هیچ احتیاجی به بیرون ندارند، از کار بانکی گرفته تا مطالعه، بازی‌های کامپیوتری و ... . ۲۲ ساعت آنها را خوب تأمین کردیم تا ۲ ساعت خوب تمرین کنند.»
رئیس فدراسیون کشتی ادامه می‌دهد: «ما متوقف نمی‌شویم و این راه ادامه دارد. ما رقیب هیچ رشته‌ای نیستیم و کشتی برای همه ایران و همه فدراسیون‌هاست. یک‌ نفر بگوید من در این ۴ سال یک چیز برای خودم خواستم. تنها رئیس فدراسیونی هستم که در ۴ سال ۳ سفر خارجی آن هم با پول شخصی رفتم. برای بالا رفتن پرچم جمهوری اسلامی با هیچ کس معامله نمی‌کنم. حتماً باید کشتی به ایده‌آلی که در ذهن ما است برسد. شما صدای کشتی باشید. ۸۵ درصد مدال داریم اما به ما ۵ درصد بودجه می‌دهند.»
کیومرث هاشمی:
باید از کشتی جدی‌تر حمایت کنیم
کیومرث هاشمی، سرپرست وزارت ورزش و جوانان در مراسم رونمایی از سازه‌های جدید کشتی می‌گوید: «امیدوارم حضور آقای قالیباف در بین جامعه ورزش به رفع دغدغه‌های ورزش کمک کند. اگر ورزشکار و مدال‌آور ما در میادین جهانی پرچم کشور را به اهتزاز درمی‌آورد باعث غرور و انسجام مردمی می‌شود. باید از ظرفیت ورزش استفاده کنیم. ما در المپیک ۱۷ دوره حاضر شده‌ایم. از مجموع مدال‌های ما کشتی ۶۲ درصد را به دست آورده است. در بازی‌های آسیایی نیز حدود ۲۶ درصد مدال‌ها سهم کشتی بوده است. وقتی می‌گوییم سهم کشتی این مقدار است باید در بحث زیرساخت‌ها مورد توجه قرار گیرد. بیشتر دغدغه و نگرانی ورزشکاران اعزامی به بازی‌های آسیایی بحث پرداخت‌نشدن پاداش‌ها بود که رئیس‌جمهور دستور تخصیص ۱۴۱ میلیارد تومان را در همین رابطه دادند.»
محمدباقر قالیباف:
تحول در فدراسیون کشتی نمونه بارز کار جهادی است
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت بخش حرفه‌ای ورزش می‌گوید: «باید تلاش شود تا مردم وارد حوزه باشگاه‌داری شوند که در همین راستا در کمیسیون فرهنگی تصویب شد که ریاست فدراسیون‌ها یک جایگاه باشد و یک پست نباشد تا محدودیت در انتخاب افراد برداشته شود و امیدواریم این موضوع به تصویب برسد.»
رئیس مجلس در بخشی از سخنان خود با تأکید مجدد بر اینکه بخش خصوصی باید وارد حوزه ورزش قهرمانی شود، معتقد است: «درباره گره همیشگی پخش تلویزیونی و مسابقات فدراسیون‌ها که در حوزه مالی است در برنامه هفتم تصمیم‌گیری شده تا حل و فصل شود، البته در ورزش قهرمانی، دولتمردان ما نیز رسالت‌هایی دارند که امیدوارم به آن عمل کنند. علیرضا دبیر را از زمان حضورش در ناجا و از دوران جوانی و آغاز فعالیت‌های ورزشی‌ این قهرمان در باشگاه پاس و پس از آن نیز در عرصه سیاست و شورای شهر می‌شناسم. دبیر در تحقق این اتفاقات در حوزه ورزش کشتی، بسیار اثرگذار است. وقتی از کار جهادی صحبت می‌کنیم یعنی از ظرفیت‌های موجود رها شده استفاده شود که نمونه آن فدراسیون کشتی است که اتفاقاتی در آن رخ داده در حالی که ردیف بودجه‌ای به آن اضافه نشده بلکه با مروت، خوش اخلاقی، وقت گذاشتن و کار جهادی صورت گرفت و امروز توانسته‌ایم شاهد قهرمانان متعدد در حوزه کشتی فرنگی و آزاد باشیم که حاکی از تلاش شبانه‌روزی است.»

ZOOM
اهدای بازوبند پهلوانی به یزدانی  و گرایی

رئیس مجلس شورای اسلامی بازوبند پهلوانی را به بازوی حسن یزدانی و محمدعلی گرایی بست. در مراسم افتتاح ساختمان جدید فدراسیون کشتی و همزمان با سالروز تولد جهان پهلوان تختی، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی بر بازوی حسن یزدانی و محمدعلی گرایی، دو کاپیتان تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران بازوبند پهلوانی بست. همچنین در این مراسم رئیس مجلس از مدال‌آوران تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی نوجوانان و جوانان ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان تجلیل کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی