صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و چهار - ۰۴ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و چهار - ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۷

بسکتبال زنان ایران با کاپوچیانی شخصیت بین‌المللی پیدا کرد

مهلا عابدی: حیف شد النی را از دست دادیم

رضا عباسپور
روزنامه نگار

مهلا عابدی ملی‌پوش جوان بسکتبال دختران ایران است که با 18 سال سن جوان‌ترین بازیکن تیم ملی بسکتبال زنان کشورمان به شمار می‌رود. او که در پست مهاجم قدرتی در ترکیب بانوان عازم کاپ آسیایی تایلند شده بود یکی از بازیکنان تأثیرگذار ایران در این بازی‌ها به شمار می‌رفت. اما او ناکامی در فینال این دوره از رقابت‌ها مقابل اندونزی و از دست رفتن شانس صعود به دی ویژن A بسکتبال زنان آسیا، همینطور جدایی النی کاپوچیانی سرمربی ایتالیایی تیم ملی از بسکتبال ایران را جزو خاطرات تلخ این تورنمنت دانسته و امیدوار است در آینده‌ای نزدیک او و هم‌تیمی‌هایش بتوانند آنچه که در کاپ آسیایی تایلند از دست‌شان پرید را با قدرت جبران کرده و قدرت بسکتبال بانوان ایران را به دنیا ثابت کنند. به همین بهانه با ملی‌پوش جوان و خوش‌آتیه بسکتبال زنان ایران همکلام شدیم تا تلخ و شیرینی که از کاپ آسیایی تایلند برایش به یادگار مانده را با ما در میان بگذارد.

کاپ آسیایی برایم تجربه جدید و جذابی بود
مهلا عابدی ملی‌پوش جوان بسکتبال بانوان ایران در خصوص عملکرد تیم ملی بسکتبال دختران و تجربه‌ای که از رقابت‌های کاپ آسیا برایش به یادگار باقی مانده است می‌گوید: «این تورنمنت اولین تجربه بین‌المللی من بود و حقیقتاً تجربه جذاب و جدیدی برایم بود. ما بعد از چندین مرحله اردویی که پشت سر گذاشتیم توانستم نظر کادرفنی و سرمربی تیم ملی را جلب کنیم. بازی با بازیکنان جدید، از کشورهای خارجی و صاحب سبک در بسکتبال بانوان خیلی به پیشرفت و حرکت رو به جلوی ما در قاره آسیا و دنیای بسکتبال در بخش بانوان کمک می‌کند. این تورنمنت قطعاً تجربه ایده‌آلی هم برای من بود و هم برای هم‌تیمی‌هایم. اگرچه نتوانستیم در فینال برنده باشیم و با قهرمانی افتخاری بزرگ را برای بسکتبال بانوان ایران رقم بزنیم. اما همین که توانستیم به فینال برسیم و تاریخ‌سازی کنیم اتفاق بسیار ارزشمند بزرگی برای ما و ورزش بسکتبال ایران بود. امیدوارم در آینده‌ای نزدیک بتوانیم خیلی بهتر و مهیاتر از این به مصاف رقبا برویم.»

جوان‌ترین ملی‌پوش ایران در تایلند بودم
ملی‌پوش جوان بسکتبال ایران تأکید دارد: «با 18 سال سن یکی از جوان‌ترین بسکتبالیست‌های تیم ملی بسکتبال بانوان ایران بودم که موفق شدم نظر مثبت سرمربی و کادرفنی را جلب کرده و در کاپ آسیایی تایلند عضو تیم ملی باشم. فکر می‌کنم بین بازیکنان ملی‌پوش کمترین تجربه بین‌المللی را داشتم. اما بازیکنان باتجربه و بزرگترهای تیم خیلی در این مدت به من کمک کردند. اصلاً با استفاده از تجربیات آنها من به عنوان بازیکن جوان تیم توانستم با شرایط روحی و ذهنی ایده‌آل در مسابقات کاپ آسیایی به میدان رفته و برای تیم ملی در تایلند بازی کنم.»

کاپ آسیایی تجربه‌ای عالی برای دختران بسکتبال ایران بود
ستاره جوان تیم ملی بسکتبال دختران ایران درخصوص تجربیاتی که از حضور در کاپ آسیایی تایلند به دست آورده است می‌گوید: «حضور در کاپ آسیایی تایلند تجربه بسیار عالی و درجه یکی بود. تجربه بین‌المللی بسیار خوبی که باعث شد نگاه حرفه‌ای‌ام به بسکتبال و رویدادهای بین‌المللی تغییر کند. جاهایی در زندگی هست که قطعاً برای هر آدمی چه ورزشکار باشد و چه غیر ورزشکار استرس‌های خاص و شرایط ویژه خودش را دارد. مطمئناً نخستین حضورم در رقابت کاپ آسیایی تایلند با استرس و اضطراب همراه بود اما من سعی کردم استرسم را کنترل کرده و سعی کنم با تمام توانم در خدمت تیم باشم. وقتی من انتخاب شدم که برای تیم ملی کشورم بازی کنم یعنی سرمربی تیم ملی به من اعتماد کرده و من در حد و اندازه‌ای بودم که برای بازی‌های تیم ملی به صورت ثابت در ترکیب تیم انتخاب شدم.»

برای قهرمانی جنگیدیم ولی قسمت نشد
ملی‌پوش بسکتبال ایران با بیان این مطلب که تا فینال برای قهرمانی و صعود به دی ویژن A آسیا با رقبا جنگیدیم اما نهایتاً قهرمانی قسمت‌مان نشد، اعتقاد دارد: «قطعاً ما خیلی تلاش کردیم و زحمت کشیدیم تا به فینال مسابقات کاپ آسیایی رسیدیم. فینال کاپ آسیا هم بازی بزرگ و رقابتی سنگین برای ما بود چون اگر بازی را می‌بردیم مستقیم صعود می‌کردیم به دی‌ ویژن A بسکتبال آسیا. اما خب بد آوردیم و فقط با اختلاف یک امتیاز نتیجه را به رقیب بزرگ خود واگذار کردیم. واقعاً خیلی حیف شد. هم من و هم تک‌تک بچه‌ها سعی کردیم بهترین فرم خود را در زمین بازی کنیم و کم فروشی نکنیم. اما خب بالاخره یک سمت بازی باخت است و سمت دیگرش برد. این بار هم باخت و ناکامی در فینال قسمت ما شد.»


ای کاش النی از ما جدا نمی‌شد!
عابدی با تأکید بر اینکه ناراحت رفتن النی از بسکتبال ایران است در این مورد معتقد است: «از اینکه النی کاپوچیانی سرمربی تیم ملی دارد از تیم جدا می‌شود، من و بقیه بچه‌ها خیلبی ناراحتیم. النی در مدتی که سرمربی تیم ملی بود از هر نظر خیلی به ارتقای سطح کیفی و کمی بسکتبال دختران ایران کمک کرد. او مربی بزرگی است که ما الان هرچه در بسکتبال بانوان داریم را مدیون او هستیم. الان هم که با شما صحبت می‌کنم احساساتی شدم و از اینکه قرار است دیگر او را در تیم ملی نداشته باشیم بغض گلویم را گرفته است و خیلی ناراحتم. ما در رقابت‌های کاپ آسیایی تایلند خیلی زحمت کشیدیم و تلاش کردیم تا قهرمان شویم و آنچه را که برایش تلاش کرده بودیم به دست بیاوریم اما نشد و قسمت‌مان قهرمانی نبود.»

حرفه‌ای شدن‌مان را مدیون تفکرات  کاپوچیانی هستیم
عابدی در خصوص تحولات فنی‌ای که سرمربی خارجی تیم ملی بسکتبال بانوان در این مجموعه ایجاد کرد تأکید دارد: «قطعاً آمدن مربی خارجی به تیم ملی بسکتبال بانوان با تفکرات به روز و مثبتی که دارد خیلی به پیشرفت و حرکت سریع‌تر ما به سمت موفقیت کمک کرد. کلاً سبک و نوع بازی دختران ملی‌پوش بسکتبال ایران بعد از حضور النی کاپوچیانی به عنوان سرمربی تیم ملی خیلی با گذشته تفاوت پیدا کرد. معتقدم امروز دختران ملی‌پوش بسکتبال ایران سبک بازی‌شان با گذشته متفاوت شده است. ما هم در سبک دفاعی و هم تهاجمی شرایط بازی‌های‌مان خیلی بهتر از قبل شده است.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی