صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و چهار - ۰۴ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و چهار - ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۶

هر کسی کار کند، تهمت می‌زنند

محسن کاوه: باور کنید از کشتی می‌روم

محسن وظیفه
روزنامه نگار
تیم ملی کشتی آزاد با هدایت محسن کاوه برای سومین بار قهرمان جوانان جهان شد. افتخاری بزرگ که البته در گذشته هم یک بار این رکورد توسط محمد طلایی در تیم ملی جوانان ثبت شده بود. نکته مهم که اهمیت این قهرمانی را چند برابر کرده، به دست آمدن این افتخار در بدترین شرایط تیم بود. تیمی که در قهرمانی آسیا چندان ندرخشید و محسن کاوه سرمربی تیم هم بارها مورد انتقاد قرار گرفت اما با این‌ حال درخشش فوق‌العاده‌ای را در مسابقات قهرمانی جهان داشت. این توقع بود که بعد از قهرمانی جهان این انتقادات کمتر شود اما بعد از گذشت چند روز مصاحبه‌ای تند از علیرضا رضایی درباره محسن کاوه منتشر شد که همین واکنش سرمربی تیم ملی جوانان را در پی داشت: «باور کنید من هم از کشتی می‌روم؛ به خاطر من به تیم آسیب نزنید.»

آقا محسن چند روزی از قهرمانی شما با جوانان در قهرمانی جهان نمی‌گذرد اما باز هم انتقادات از شما شروع شد.
واقعاً خودم هم مانده‌ام چه بگویم. اینجا ظاهراً هر کسی بیشتر بدرخشد، بیشتر تهمت می‌زنند.
اینکه شما چند مسئولیت مهم دارید، شاید یکی از دلایل اصلی این انتقادات باشد.
سال اول موقتی آمدم ولی ماندگار شدم. قرار بود تیم را به جهانی ببرم و بعد بروم دنبال کارم اما به اجبار خواستند تا بمانم.
اما به حدی خوب کار کردید که دائمی شدید.
کاری که در این سه سال کردم به خاطر پشتکار و سختکوشی بود. سال اولی که به جهانی رفتیم، شانس کمی داشتیم اما با همدلی و رفاقت توانستیم کار را پیش ببریم.  
یکی از انتقادات به تعطیلی اردوی امیدها و اینکه این تیم سرمربی ندارد، مربوط است.
این تقصیر من نیست؛ تصمیم فدراسیون این بوده که تیم امید سرمربی نداشته باشد. تصمیمی که برای کشتی فرنگی هم گرفته شده. اما شخصی که ۴ سال پیش از تیم امید اخراج شده، حالا به من حمله می‌کند.
توقع می‌رفت بعد از این قهرمانی، هیاهوها بخوابد.
یک عده چشم‌شان را بسته‌اند. عده‌ای خودشان را به خواب زده‌اند و آدمی که خودش را به خواب زده باشد را نمی‌توان از خواب بیدار کرد. محمد بخشی نفر دوم ما در جوانان بود اما در بزرگسالان تا یکقدمی دوبنده تیم ملی برای جهانی صربستان پیش رفت و حالا نفر دوم تیم ملی بزرگسالان است. این همه پیشرفت از کجا آمده؟ افتخار می‌کنم به این تیم.
‌علی رضایی در انتخابی سوم شد اما حمایتش کردیم و در جهانی دوم شد.
رحمان عموزاد هم سال اولی که به جوانان رفتم سوم شد اما او را به جهانی روسیه بردم و قهرمان جهان شد و حالا طلای بزرگسالان را هم دارد.
در جام تختی هم جوانان عملکرد خوبی داشتند.
همین امسال در جام تختی 5 نفر اول همه از جوانان هستند. محمدعلی عموزاد و محمود کیانجانلو سال گذشته در جوانان بودند اما امسال در بزرگسالان درخشیدند. علاوه بر آنها احمد جوان، میلاد والی‌زاده، محمدرضا شاکری و چند نفر دیگر از جوانان در جام تختی درخشیدند. چرا کسی اینها را نمی‌بیند؟
مطمئن باشید یک روزی من هم از کشتی می‌روم اما چرا به خاطر من کشتی را می‌زنند؟
قبل از جهانی هم که این حرف‌ها مطرح شد.
خب چند ماهی هست که یک عده معلوم‌‌الحال حرف‌های عجیبی می‌زنند که ظاهراً هدف هم تیم ملی است. چند نفر به من تهمت زدند که چند روزی اعصابم بهم ریخت. این بهم ریختگی کشتی‌گیران را هم بهم ریخته بود. متوجه شدم که هدف این افراد از حمله به من بهم ریختن تیم ملی بود. هیچ وابستگی شخصی به تیم ملی ندارم. دنبال رکورد و این حرف‌ها هم نیستم. اتفاقاً عاشق مربیگری در باشگاه هستم، چیزی که این آقایان هرگز به آن تن ندادند. اینها فقط سرمربیگری تیم ملی بزرگسالان را می‌‌خواهند.
آقای کاوه به عنوان مدیر تیم‌های ملی کمی هم درباره کامران صحبت کنیم که چه اتفاقی افتاد؟
کامران دو ماه و نیم پیش از بالای ران راست آسیب دید. مصدومیتی شدید که او را از تمرینات دور کرد. تازه از شر این مصدومیت رها شده بود که هفته گذشته تارهای عضلانی پای چپش دچار پارگی شد و همین شانس او را برای رسیدن به جهانی صربستان از بین برد.
با این اوصاف کامران باید برای المپیک تغییر وزن بدهد؟
گاهی تصمیم‌گیری به موقع به کشتی کمک می‌کند. مثل وقتی که از 86 کیلوگرم به 92 کیلوگرم آمد. مدت‌ها در وزن ۸۶ کیلوگرم پشت حسن یزدانی مانده بود ولی بعد از تغییر وزن و حضور در وزن ۹۲ کیلوگرم قابلیت‌هایش را به خوبی نشان داد. در شرایط فعلی هم تغییر وزن برای کامران مناسب است و می‌تواند به او کمک کند.  
برای حضور در جهانی باید مبین عظیمی انتخاب می‌شد اما کادر فنی نظر دیگری دارد.
خب کادرفنی آذرپیرا را در مجارستان محک زد و از عملکردش هم راضی است. هر چند که اعتقاد دارم مبین عظیمی یک الگو برای جوانان است. در شهرش هم حریف برای تمرین ندارد اما با این حال با تلاشش به تیم ملی رسید. تلاش زیادی کرد و رشد زیادی هم کرد که به طلای جوانان جهان در وزن ۹۲ کیلوگرم رسید. در همین یکی دو سال آینده در 97 کیلو هم مدعی می‌شود.

در ماه‌های اخیر تعداد مصدومان زیاد شده و حالا تقریباً تمام ستاره‌های تیم از مصدومیت رنج می‌برند.
مصدومیت امیرحسین زارع چیز مهمی نبوده و الان هم در تمرینات حضور دارد. رحمان عموزاده از ناحیه زانو و حسن یزدانی از ناحیه کتف یک ماه پیش مصدومیت‌های جزئی داشتند که کم‌کم برطرف شد و تمرینات خود را ادامه دادند. در حال حاضر هم به خوبی تمرینات خود را انجام می‌دهند. باید قبول کنیم که آسیب‌دیدگی جزئی از ورزش حرفه‌ای است، مخصوصاً در ورزش‌هایی که مبارزه‌ای است این موضوع بیشتر دیده می‌شود. شکر خدا رحمان و حسن یزدانی در حال حاضر مشکل خاصی ندارند و تمرینات خود را دنبال می‌کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی