صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و چهار - ۰۴ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و چهار - ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۵

سومین اشتباه داوری علیه تیم نکونام

کوپال بال استقلال را چید!

حمیدرضا عرب
روزنامه نگار

اشتباهات داوری انگار نمی‌خواهد دست از سر استقلال بردارد و سناریویی که فصل پیش بارها تکرار شد و بیشمار امتیازاتی را که استقلال به دلیل اشتباهات داوری از کف داد، این فصل نیز درحال تکرار است.
پنالتی اعلام شده به ضرر استقلال که از دید داور حاصل برخورد توپ به دست ایمان سلیمی بود، درواقع سومین اشتباه مهلک علیه استقلال است.
به زعم تمام کارشناسان و تصاویری که بعد از بازی منتشر شد، بازیکن سپاهان در اقدامی زیرکانه پیش از آنکه توپ به سلیمی برسد، با دو دست ارسلان مطهری را هل داد و کوپال ناظمی که در دو قدمی صحنه حضور داشت، بی‌آنکه واکنشی به این خطای آشکار نشان دهد، خطای هند ایمان سلیمی را گرفت.
اینکه چه طور کوپال ناظمی که به استناد تصاویر چند قدمی با صحنه خطا روی ارسلان مطهری فاصله داشت، از اعلام خطا به سود استقلال چشم‌پوشی و خطایی را به ضرر استقلال اعلام کرد که منجر به اعلام پنالتی و درنهایت تک گل 3 امتیازی این بازی شد، سؤالی است که بی‌شک پاسخ این داور را می‌طلبد اما حتی اگر ناظمی به اشتباه خود نیز اعتراف کند، آب رفته هرگز به جوی باز نخواهد گشت و امتیازی به حساب استقلال واریز نخواهد شد تا غم تلخ شکست در اصفهان التیام یابد.
این اشتباه، سومین تصمیمی بود که در فصل جاری به ضرر استقلال اتخاذ شد. در بازی نخست مقابل صنعت نفت آبادان که با برتری 3 بر صفر استقلال به پایان رسید، پنالتی روی ارسلان مطهری اعلام نشد. در بازی دوم مقابل ملوان نیز به زعم بسیاری از کارشناسان خطای پنالتی روی محمد‌حسین مرادمند از چشم داور دور ماند.این دو تصمیم درکنار اشتباه مرگبار کوپال ناظمی در بازی با سپاهان، موقعیت‌هایی را برای گلزنی یا بسته نگه داشتن دروازه خود را سلب کرده است که البته باشگاه استقلال نسبت به اشتباهات داوری تا امروز هیچ بیانیه یا واکنشی رسمی به این ماجرا منتشر نکرده است.
سکوت باشگاه استقلال اما از رضایت نیست. همه ارکان از بازیکنان گرفته تا سرمربی و مسئولان نسبت به آنچه در لیگ رخ می‌دهد بیمناک هستند. حتی جواد نکونام بعد از بازی با سپاهان صحبت‌هایی داشته و گفته وقتی در هفته‌های آغازین نتوانیم حق تیم‌مان را بگیریم، در میانه‌های فصل قطعاً نمی‌توانیم.
اینکه صحبت‌های سرمربی استقلال خطاب به مسئولان باشگاه استقلال است  یا اینکه درد و دلی ساده ، مشخص نیست اما نگرانی نکونام از آنچه به ضرر استقلال رخ می‌دهد، خود جای تأمل دارد.
 احتمال محرومیت سنگین ناظمی
به دنبال انتشار تصاویر مربوط به خطای مسلم بازیکن سپاهان روی ارسلان مطهری در محوطه جریمه استقلال و نادیده گرفته شدن این صحنه از سوی داور که در چند قدمی اتفاقات حی و حاضر بود، خبرهایی مبنی بر اعمال محرومیت سنگین برای کوپال ناظمی به گوش می‌رسد. داوری که با اشتباه عجیب خود به واقع بال‌های استقلال را چید و زمینه‌ساز یک شکست تلخ برای استقلال شد. این تصمیم در هفته‌ای که پرسپولیس به گواه تصاویر با به ثمر رساندن یک گل آفساید از شکست مقابل ذوب‌‌آهن گریخت، برای مجموعه استقلال بسیار گران تمام شد و باید دید کمیته داوران درباره داور خود چه تصمیمی خواهد گرفت تا شاید از ضریب اشتباهات خود در هفته‌های آتی بکاهد و این گونه حق و ناحق نکند. البته که کوپال جزو سرمایه‌های داوری فوتبال ایران است و باید به صحنه بازگردد اما به طور قطع چند هفته محرومیت می‌تواند او را با ذهن بازتری به صحنه بازگرداند تا شاید دیگر دچار اشتباه مرگبار نشود.
 سلیمانی: بله، پنالتی نبود
حیدر سلیمانی، کارشناس داوری اشتباه کوپال را تأیید کرده است: «مسلم است که ایمان سلیمی بدون اینکه برخوردی با بازیکنان حریف داشته باشد، خطای هند مرتکب شد اما قبل از این حرکت میلاد زکی‌پور با هل دادن ارسلان مطهری مرتکب خطا شد و ابتدا ناظمی باید خطای بازیکن سپاهان را می‌گرفت. البته از آنجایی که سپاهانی‌ها پس از برخورد توپ به دست سلیمی به سمت داور رفتند، او تمرکز لازم را برای تصمیم‌گیری درست از دست داد و ای کاش سیستم VAR در کشورمان وجود داشت تا داور با بررسی این صحنه می‌توانست تصمیم ابتدایی خود را تغییر بدهد.»

جستجو
آرشیو تاریخی