صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و چهار - ۰۴ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و چهار - ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

آشنایی با حریفان نساجی و سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا

نیمار در جاده هراز، کریم در سی و سه پل!

حسین برزگر
روزنامه نگار
تیم فوتبال نساجی ایران در مرحله گروهی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا 24-2023 با الهلال عربستان، مومبای سیتی هند و نوبهار ازبکستان همگروه شد. سپاهان با تیم‌های الاتحاد عربستان، نیروی هوایی عراق و آلمالیق ازبکستان در یک گروه قرار دارد.

الهلال با نیمار و ستاره‌هایش روبه‌روی رحمتی

نساجی به لطف قهرمانی‌اش در جام حذفی دو فصل پیش حالا رودرروی تیم‌هایی قرار گرفته که شانس صعود را حداقل به عنوان تیم دوم خواهد داشت. بدون شک حریف اصلی آنها در این گروه الهلال عربستان خواهد بود. تیمی متمول و پرمهره که افتخارات بسیاری در سطح آسیا دارد. آنها با جذب مالکوم از زنیت، روبن نِوِس از ولورهمپتون، سرگئی میلینکوویچ ساویچ از لاتزیو و یاسین بونو از سویا در نهایت سراغ یکی از بهترین بازیکنان حال حاضر فوتبال دنیا رفتند. مدیران الهلالا با پیشنهاد بسیار هنگفت و وسوسه کننده نیمار برزیلی را به ریاض کشاندند. تیمی که 18 عنوان قهرمانی لیگ حرفه‌ای عربستان و چهار جام لیگ قهرمانان آسیا فقط بخشی از افتخارات‌شان بوده حالا با این ستاره‌ها به فکر جلب توجه، درآمد و البته افتخارات بیشتر است. الهلال در هر دو دوره گذشته لیگ قهرمانان به فینال رقابت‌ها رسید که در یک سال پیروز شد و در یک فینال شکست خورد.
اگر الهلال را به واسطه سابقه‌اش می‌توان حتی یکی از مدعیان قهرمانی این جام دانست، تیم مومبای سیتی هند را می‌توان رقیبی آسان‌تر پنداشت. مهدی رحمتی و شاگردانش برای صعود از این گروه باید در هر دو بازی رفت و برگشت حریف هندی‌شان را شکست دهند. دِس باکینگهام از کشور انگلیس که عمده دوران مربیگری خود را در نیوزیلند گذرانده، هدایت مومبای سیتی را بر عهده دارد و تیمش را برای دومین فصل متوالی به لیگ قهرمانان آسیا رساند. این تیم در فصل گذشته این مسابقات با کسب هفت امتیاز، پایین‌تر از الشباب عربستان در رده دوم گروه B گرفت که برای صعود به دور یک‌هشتم نهایی کافی نبود. مومبای سیتی یکی از تیم‌های زیرمجموعه گروه ورزش «سیتی» محسوب می‌شود؛ گروهی که مالکیت باشگاه منچسترسیتی را بر عهده دارد و به همین خاطر، بازیکنان مومبای سیتی با پیراهن آبی آسمانی به میدان می‌روند.
اما تیم نوبهار ازبکستان هم فصل گذشته در رقابت‌های لیگ برتر و جام حذفی ازبکستان، به مقام نایب قهرمانی دست یافت و دستش به جام نرسید. دهه 1990 سال‌های پُرافتخاری برای نوبهار بود و این تیم طی شش سال، یک قهرمانی لیگ ازبکستان و سه قهرمانی جام حذفی این کشور را تجربه کرد. ساموئل بابایان که سابقه‌ای 27 ساله در مربیگری دارد، روی نیمکت تیم نوبهار نشسته است.

بنزما با الاتحاد به نقش جهان می‌آید

زرد و مشکی‌پوشان شهر جده، یکی از قدیمی‌ترین تیم‌های کشور عربستان هستند. این باشگاه از ۹۶ سال قبل یعنی در سال ۱۹۲۷ تأسیس شد. این چهاردهمین دوره حضور این تیم عربستانی در لیگ قهرمانان آسیا است و آنها در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ توانسته‌اند به مقام قهرمانی این رقابت‌ها دست پیدا کنند .الاتحاد یکی از پرافتخارترین تیم های کشور عربستان است. این تیم تاکنون ۹ بار قهرمان لیگ عربستان شده و یک بار هم سوپرکاپ این کشور را فتح کرده است. این تیم ۸ قهرمانی جام حذفی را نیز در کارنامه خود دارد. الاتحاد با جذب کریم بنزما، انگولو کانته، فابینیو، رومارینیو، ژوتا و... به دنبال تکرار افتخارات گذشته است. نونو اسپریتو سانتو سرمربی پرتغالی‌شان خیلی خوب می‌داند که چقدر از او و تیمش انتظار دارند.
اما نیروی هوایی عراق توانست عنوان قهرمانی در لیگ این کشور را به دست بیاورد و سهمیه حضور در دور گروهی لیگ قهرمانان را نیز کسب کرد. آنها تجربه حضور در هفت دوره این مسابقات را دارند. سرمربی‌شان ایوب اودیسو و ورزشگاه محل بازی‌شان الشعب الدولی است.
آلمایق ازبکستان با عبور از العربی قطر کار بزرگی کرد و به مرحله گروهی رسید. آنها تاکنون نتوانسته‌اند قهرمان لیگ ازبکستان شوند اما یک قهرمانی جام حذفی در قفسه افتخارات این تیم دیده می‌شود .آنها تا امروز در سه دوره مسابقات حضور داشتند. میرجلال کاسیموف مربی نام آشنای ازبکستانی هدایت این تیم را برعهده دارد. مجموعه ورزشی OKMK ورزشگاه خانگی‌شان است.
شاید ژوزه مورایس سرمربی سپاهان هم از الاتحاد به عنوان رقیب اصلی یاد کند. به نظر می‌رسد شکست دادن دو تیم ازبکستانی و عراقی کار خیلی سختی برای اصفهانی‌ها نباشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی