صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و سه - ۰۲ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و سه - ۰۲ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۷

حضور ستاره‌های بسکتبال ایران در دوئل جهانی

آخرین جام جهانی بچه غول

رضا عباسپور
روزنامه نگار
رقابت‌های جام جهانی 2023 بسکتبال قرار است از جمعه هفته جاری به میزبانی مشترک سه کشور شرق آسیایی یعنی فیلیپین، ژاپن و اندونزی آغاز شود. نبردی جذاب و مهیج که مطمئناً با حضور قدرت‌های برتر بسکتبال دنیا دیدنی و تماشایی خواهد بود. تیم ملی بسکتبال کشورمان نیز که برای حضور در این رویداد بزرگ و معتبر مهیا می‌شدند، عازم این رویداد شده تا مقابل رقبای نامدار خود در زمین مسابقه صف‌آرایی کنند. البته در ترکیب نسبتاً متحول شده تیم ملی بسکتبال کشورمان، تعدادی از بازیکنان قدیمی، باتجربه و پا به سن گذاشته حضور دارند که درکنار جوانان جویای نام، هارمونی خوبی در ترکیب تیم ملی بسکتبال کشورمان ایجاد کردند. حالا باید منتظر ماند و دید که نهایتاً ملی‌پوشان بسکتبال کشورمان در دوئل جهانی مقابل رقبای سرشناس و قدرتمند خود چه نتایجی را رقم می‌زنند.

حدادی مشهورترین ملی‌پوش ایران در اندونزی
 حامد حدادی ستاره شناخته شده و سن و سال‌دار تیم ملی بسکتبال کشورمان که سابقه بازی در لیگ NBA امریکا را نیز دارد و سال‌ها در تیم مطرح ممفیس گریزلیز توپ می‌زد، قطعاً مشهورترین ملی‌پوش بسکتبال ایران است که در این دوره از رقابت‌های جهانی حضور دارد. هر چند سن و سال حامد برای شرکت در رقابت سنگینی همچون جام جهانی 2023 تا حدودی بالا به نظر می‌رسد، اما تجربه عالی، توانمندی حمل توپ، دفاع روی سبد و قدرت بدنی حامد هنوز می‌تواند در پست سنتر تیم ملی برای بسکتبال ایران مفید باشد. جایگاه حامد حدادی در تیم ملی جایگاه ویژه‌ای است. زیرا او با عملکرد ایده‌آلی که برای تیم ملی ایران در طول سالیان طولانی که عضو این مجموعه بوده است داشته، همیشه قابل ستایش است و از نظر اکثر کارشناسان بسکتبال آسیا او هنوز یکی از بهترین‌های پست سنتر در تیم ملی ایران و قاره آسیا است. زیرا طبق آمار و ارقام رسمی ثبت شده از عملکرد فنی حامد حدادی، هنوز روی دست او بازیکن توانمندی که بتواند حدادی را کنار بزند رویت نشده است. از نظر انگیزشی نیز حدادی الگویی قابل احترام برای اکثر بسکتبالیست‌های کشورمان است. بدون شک کاپیتان و لیدر اصلی تیم ملی در جام جهانی بسکتبال حامد حدادی است و سیستم تیمی ایران حول محور این بازیکن شکل خواهد گرفت.

«جدال با رقبا در جاکارتای اندونزی»
تیم ملی بسکتبال ایران طبق برنامه و زمانبندی اعلام شده در رقابت‌های جام جهانی قرار است نخستین بازی خود را ۴ شهریور برگزار کند. رقابت‌های جام جهانی بسکتبال ۲۰۲۳ از جمعه، ۳ شهریور ۱۴۰۲ به صورت مشترک قرار است به میزبانی سه کشور (ژاپن، فیلیپین و اندونزی) برگزار شود. تیم ملی ایران نیز در گروه G این مسابقات با تیم‌های ملی برزیل، ساحل عاج و اسپانیا که از قدرت‌های نامدار و شناخته شده دنیای بسکتبال هستند همگروه است.

استفاده از باتجربه‌ها در جام جهانی
هاکان دمیر سرمربی تیم ملی ایران نام 13 بازیکن را برای حضور در رقابت‌های بسکتبال جام جهانی 2023 اعلام کرد. ترکیب این 13 بازیکن متشکل است از چند بازیکن قدیمی و تعدادی از جوانان جویای نام که مهیای درخشش در این رویداد معتبر جهانی هستند. بسکتبالیست‌های با تجربه‌ای هم که همراه تیم‌ملی عازم این دوره از رقابت‌های جهانی شدند، سابقه حضور در NBA(لیگ معتبر و شناخته شده بسکتبال امریکا) و سایر لیگ‌های معتبر خارجی را در کارنامه دارند. حامد حدادی، ارسلان کاظمی، بهنام یخچالی و سجاد مشایخی 4 بازیکن باتجربه و توانمند تیم ملی بسکتبال ایران در این دوره از رقابت‌های جام جهانی هستند که قطعاً سرمربی تیم ملی کشورمان روی درخشش و امتیازآوری آنها در این دوره از پیکارها حساب ویژه‌ای باز کرده است. ستاره‌هایی نام‌آشنا در بسکتبال ایران که واقعیت این است هنوز نتوانستیم نفراتی مشابه یا حتی نزدیک به آنها کشف کرده و به تیم ملی تزریق کنیم.

مشایخی موتور محرک ملی‌پوشان در جام جهانی
سجاد مشایخی بازیکن ریز‌نقش و خوش تکنیک تیم ملی بسکتبال ایران که در پست(گاردراس) وظیفه سرعت بخشیدن به حملات تیمش را با کنترل صحیح توپ و رساندن آن به بهترین بازیکن در بهترین زمان ممکن را دارد، قطعاً با تجربه ایده‌آل و قابل تحسینی که در او سراغ داریم می‌تواند موتور محرک آسمانخراش‌های ملی‌پوش ایران مقابل رقبای قدرتمندشان باشد. مشایخی یکی دیگر از ستاره‌های تیم ملی ایران است که با قدرت بازی‌سازی عالی خود مطمئناً نقش کلیدی و بسزایی را می‌تواند مقابل رقبا ایفا کند. ملی‌پوش نام آشنا و خوش فکر تیم ملی سیستم‌ها و تاکتیک‌های هاکان دمیر را به سایر بازیکنان در حین بازی انتقال می‌دهد.

همگروه با مدعی قهرمانی
 اسپانیا، از مدعیان کسب عنوان قهرمانی در این دوره نیز به شمار می‌رود. همگروهی اسپانیا با بسکتبال ایران  قطعا بر جذابیت رقابتی در این گروه می افزاید.آسمانخراش‌های ایران قرار است به ترتیب طی روزهای 4، 6 و 8 شهریور ماه به مصاف برزیل، ساحل عاج و اسپانیا بروند. حامد حدادی (کاپیتان)، بهنام یخچالی، ارسلان کاظمی، میثم میرزایی، سجاد مشایخی، محمد امینی، جلال آقامیری، متین آقاجان‌پور، حسن علی‌اکبری، سالار منجی، سینا واحدی، نوید رضایی و پیترگریگوریان
13 ملی‌پوش بسکتبال ایران هستند که در جاکارتای اندونزی به مصاف رقبای خود می‌روند.

یخچالی لژیونری باتجربه
 از لیگ آلمان
بهنام یخچالی سومین بازیکن با تجربه تیم ملی بسکتبال ایران است که سابقه حضور در تیم‌های خارجی معتبر بسیاری را درکارنامه دارد. او با عقد قرارداد رسمی و به مدت دو سال در حال حاضر به تیم بسکتبال رومراشتروم گلادیاتور آلمان ملحق شده است. یخچالی لژیونر باتجربه تیم ملی بسکتبال ایران است که پیش از این نیز در بوندس‌لیگای آلمان بازی می‌کرد. قطعاً یخچالی نیز جزو آن دسته از بازیکنان باتجربه تیم ملی بسکتبال کشورمان است که پیش‌بینی می‌شود در رقابت‌های جهانی امسال خوش بدرخشد و بار فنی تیم در زمان‌های حساس و سرنوشت‌ساز روی دوش او و سایر ستاره‌های تیم ملی باشد.

چشم انتظار برای درخشش دوباره کاظمی
رقابت‌های جام جهانی بسکتبال ۲۰۲۳ از جمعه، ۳ شهریور ۱۴۰۲ به میزبانی سه کشور ژاپن، فیلیپین و اندونزی آغاز خواهد شد که تیم ملی ایران در گروه G این مسابقات قرار دارد. ارسلان کاظمی دیگر ملی‌پوش باتجربه بسکتبال ایران است که او نیز مثل حدادی یکی از چهره‌های شاخص و پا به سن گذاشته تیم ملی بسکتبال کشورمان در این دوره از رقابت‌هاست. کاظمی بیشتر در پست‌های چهار و پنج بازی می‌کند، او هم سابقه بازی در لیگ NBA امریکا را در کارنامه دارد. او دومین ایرانی تاریخ بسکتبال کشور است که در اتحادیه ملی بسکتبال امریکا حضور پیدا کرده و هم‌اکنون عضو باشگاه ذوب‌آهن اصفهان است. او سابقه حضور در تیم‌های مطرحی همچون واشینگتن ویزارد، فیلادلفیا و سونی سیکسرز را دارد و دومین ایرانی لقب گرفت که تا به حال توانسته به لیگ NBA راه پیدا کند. قطعاً کادرفنی روی درخشش دوباره او در این دوره از رقابت‌ها و کسب امتیازات ایده‌آل در زمان‌های حساس در بازی برابر تیم‌های ملی برزیل، ساحل عاج و اسپانیا حساب ویژه‌ای باز می‌کنند.

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی