صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و دو - ۰۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و دو - ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۶

معرفی ترکیب تیم ملی تکواندوی بانوان برای هانگژو

ناهید؛ تنها ستاره

محسن وظیفه
روزنامه نگار

با برگزاری رقابت‌های انتخابی، ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان برای حضور در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۳ هانگژو معرفی شد. تکواندو در بازی‌های آسیایی همیشه از رشته‌های مدال‌آور بوده و حالا در این دوره هم این شانس را دارد. ترکیب تیم بانوان برای هانگژو هم معرفی شده که با حضور چهره درخشان و پرفروغ این روزهای تکواندو باید برای این تیم شانس طلا را هم در نظر گرفت.
مسابقات تکواندو در بازی‌های آسیایی هانگژو ۲۰۲۳ روزهای ۲۴ تا ۲۸ سپتامبر(دوم تا هشتم مهرماه ۱۴۰۲) برگزار می‌شود و کادر فنی برای شناسایی ترکیب این تیم مسابقات انتخابی را برگزار کرد و با برگزاری انتخابی ترکیب تیم ملی معرفی شد.
 رقابت‌های تکواندو در بازی‌های آسیایی و در بخش بانوان در ۵ وزن (۴۹-، ۵۳-، ۵۷، ۶۷- و +۶۷ کیلوگرم) برگزار می‌شود و با توجه به شانس مدال‌آوری تکواندوی بانوان، این تیم در هر ۵ وزن نماینده دارد.
در ترکیب تیم بانوان و در وزن ۴۹- کیلوگرم مبینا نعمت‌زاده، در وزن ۵۳- کیلوگرم ناهید کیانی، در وزن ۵۷- کیلوگرم نرگس میرنوراللهی، در وزن ۶۷- کیلوگرم ملیکا میرحسینی و در وزن ۶۷+ کیلوگرم آناهیتا توکلی حضور دارند.
ناهید کیانی چهره شاخص این ترکیب است. او در چند ماه اخیر پرچمدار تکواندو بوده و نتایج درخشانی را کسب کرده و همین باعث شده تا در بازی‌های هانگژو هم چهره پرامید تکواندو برای مدال طلا باشد.
ناهید در سه ماه اخیر سه بار با مدال‌های طلا که کسب کرده، خبرساز شده. ابتدا مدال طلای قهرمانی جهان را کسب کرد که اولین طلای تاریخ تکواندوی بانوان بود. بعد مدال طلای ‌گرندپری رم را به دست آورد و بعد هم در بازی‌های دانشجویان جهان به مدال طلا رسید. شاید همین طلاها که در سه ماه اخیر به دست آورده مهم‌ترین نگرانی درباره ناهید باشد. تقریباً برای هر یک از این مدال‌ها ۱۰ کیلوگرم وزن کم کرده و حالا برای هانگژو هم باید همین مقدار وزن کم کند.
در حالی که او باید ۱۰ شهریور هم در گرندپری پاریس حضور داشته باشد و این یعنی یکبار دیگر وزن کم کند. فاصله زیادی هم بین مسابقات پاریس و بازی‌های هانگژو نیست.
فشار مسابقات تکواندو به معضلی برای قهرمانان این رشته تبدیل شده به خصوص برای افرادی‌ مثل ناهید کیانی که وزن زیادی کم می‌کنند. اگر این فشار مسابقات ناهید را اذیت نکند به طور حتم یک طلای ارزشمند برای تکواندوی بانوان در هانگژو رقم می‌خورد.

اعتراض ناهید کیانی به قراردادهای لیگ:
درآمدی از ورزش نداشتم
قهرمان تکواندوی جهان با انتقاد از رقم قرارداد لیگ تکواندوی بانوان این رقم‌ها را خنده‌دار خواند.
ناهید کیانی در حاشیه بازدید کیومرث هاشمی، سرپرست وزارت ورزش و جوانان و محمود خسروی‌وفا، رئیس کمیته ملی المپیک، از اردوی تیم ملی تکواندوی مردان و زنان ایران قبل از اعزام به بازی‌های آسیایی هانگژو گفت: «پس از تلاش‌های زیاد توانستم مقام قهرمانی جهان را به دست آورم و پاداش‌هایی گرفتم که برایم تعجب‌آور بود! سال‌ها تلاش کردم و سالیان زیادی طول کشید که به این جایگاه رسیدم اما برخوردها خوب نبود.»
کیانی با بیان اینکه شغل ما ورزش است، ادامه داد: «خیلی بد است که با چنین حقوق و پاداش‌هایی باید زندگی خود را پشت سر بگذاریم، در حالی که تنها درآمد ما از طریق همین ورزش است. تلاش می‌کنیم که از طریق ورزش درآمد داشته باشیم اما اگر به زندگی ما طی سالیان گذشته نگاه کنید می‌بینید که هیچ آورده مالی از ورزش نداشته‌ایم.» این انتقادها در حالی مطرح می‌شود که ناهید کیانی در حال حاضر بهترین تکواندوکار ایران است.

مسئولان ورزش در اردوی تکواندو
گلایه از گذشتگان
حالا در آستانه بازی‌های آسیایی هانگژو مسئولان ورزش به اردوی تیم ملی تکواندو رفتند. حضور در اردوی تکواندو در راستای همان بازدیدهای اخیر بوده که از سوی کیومرث هاشمی به عنوان وزیر ورزش و جوانان و محمود خسروی‌وفا رئیس کمیته ملی المپیک در دستور کار قرار گرفته است. دیدارهایی که اغلب به دلیل کوتاهی‌های صورت گرفته از سوی مسئولان قبلی ورزش فقط به گلایه‌گذاری ورزشکاران تبدیل می‌شود. در این دیدار هم قهرمانان تکواندو به گلایه از اقدامات صورت گرفته در ورزش پرداختند‌. گلایه‌ای از اهدای مجوز وارد کردن خودرو توسط بازیکنان فوتبال که مدیران فعلی ورزش هیچ نقشی در آن ندارند. هرچند برخی از این گلایه‌ها با جواب صریح مسئولان ورزش هم روبه‌رو شد.
به طور مثال هادی ساعی به عنوان رئیس فدراسیون تکواندو از پرداخت نشدن پاداش مربیان گلایه کرد اما این گلایه با جواب صریح محمود خسروی‌وفا روبه‌رو شد.
هادی ساعی رئیس فدراسیون تکواندو در گلایه از دیده نشدن مربیان گفت: «در حالی‌ که کادرفنی در تمام لحظات اردوها و تمرینات کنار ورزشکاران هستند و حتی تا در فرودگاه کنار ورزشکاران حضور دارند اما پاداش و حقوق مناسب به آنها تعلق نمی‌گیرد.»
این گلایه واکنش محمود خسروی‌وفا را در پی داشت و رئیس کمیته ملی المپیک این انتقاد را بجا ندانست: «جای چنین حرف‌هایی اردوی تیم ملی و در حضور ورزشکاران نیست. باید شأن مربیان تیم ملی حفظ شود.»

جستجو
آرشیو تاریخی