صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و دو - ۰۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و دو - ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۳

اولین بازی بزرگ نکونام روی نیمکت استقلال

فرصت فراموشی سندروم ساپینتو

آرمن ساروخانیان
@armen9971

استقلال به‌رغم مشکلات مالی و دردسرهایی که در بازار نقل و انتقالات داشت، فصل جدید را خوب شروع کرده و هر دو بازی‌اش را برده. این 6 امتیاز کمک کرده بازیکنان کمی روحیه بگیرند و کادر فنی هم تا حدودی به آرامش برسد. البته دو بازی اول مقابل صنعت نفت آبادان و ملوان نسبتاً آسان بود و استقلال امشب اولین بازی سختش را در ورزشگاه نصف جهان تجربه می‌کند.
سپاهان موفق‌ترین تیم در پنجره نقل و انتقالات تابستانی بود و در دو بازی اول نشان داد که جدی‌ترین شانس قهرمانی لیگ بیست و سوم است. این اولین آزمون سخت نکونام روی نیمکت استقلال محسوب می‌شود و می‌تواند عیار این تیم را مشخص کند. بر خلاف سپاهان، هنوز پرونده نقل و انتقالات استقلال بسته نشده و نکونام امیدوار است که در روزهای آینده تیمش را در بعضی از پست‌های کلیدی مثل هافبک هجومی، گوش چپ و مهاجم نوک تقویت کند. در چنین شرایطی شاید بردن سپاهان در اصفهان توقع زیادی باشد، ولی هواداران استقلال انتظار دارند که تیم از این بازی سخت خارج از خانه با امتیاز برگردد.
 
پیام به هواداران و لیگ
فولاد نکونام یکی از تیم‌هایی بود که با پرس و ساختار منسجم دفاعی‌اش در چند فصل اخیر بارها تیم‌های مدعی را به دردسر انداخت. فصل گذشته فولاد اولین تیمی بود که توانست سپاهان را شکست بدهد و این مایه امیدواری هواداران استقلال است که نکونام امشب هم راه کنترل حملات سپاهان و ضربه زدن به این تیم را پیدا کند.
این کاملاً بر خلاف رویه استقلال فصل قبل است. سا پینتو تیمی هجومی ساخته بود که در پایان فصل عنوان بهترین خط حمله لیگ را هم به دست آورد، ولی مشکل بزرگ مربی پرتغالی شکست در بازی‌های بزرگ بود و از دست رفتن همین امتیازات مهم‌ترین عاملی بود که استقلال نتوانست از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کند و بعد از پرسپولیس و سپاهان روی پله سوم ایستاد. او هر دو بازی رفت و برگشت را به سپاهان باخت و در دربی برگشت هم مغلوب شد؛ شکست‌هایی که هر کدام ضربه روحی بزرگی به استقلال بود و این تیم را از ریتم خارج کرد. نکونام امشب فرصت دارد که با امتیاز گرفتن از سپاهان روند بی‌شکستی تیمش ادامه پیدا کند و البته این پیام را بدهد که استقلال قرار نیست مثل دوران سا پینتو بازنده آسانی در بازی‌های بزرگ باشد.  
 
سومین تقابل
بازی امشب سومین تقابل نکونام و مورایس محسوب می‌شود. نکونام فصل گذشته موفق شد بازی رفت را از سپاهان ببرد، ولی بازی برگشت که در اوج مشکلات و حاشیه‌های فولاد بود با برتری تیم اصفهانی در اهواز به پایان رسید. این دو مربی با شناخت نسبتاً خوبی از یکدیگر بازی را شروع می‌کنند، ولی نباید فراموش کرد که این بازی مختصات خودش را دارد.
مورایس با بازیکنان جدیدی که گرفته مدل بازی سپاهان را تغییر داده. مربی پرتغالی فصل گذشته اصرار زیادی روی حرکت از کناره‌ها و بازی با گوش‌ها داشت، ولی به نظر می‌رسد که با شناخت بیشتر از فوتبال ایران تصمیم گرفته بیشتر از قبل از بازی مستقیم و توپ‌های بلند استفاده کند. زوج مغانلو و اسدی هر دو سرزن‌های قهاری هستند و شکاری که نزدیک به این دو مهاجم بازی می‌کند، دست کمی از آنها ندارد. دانشگر و نیلسون جونیور، دو مدافع میانی هم سرزن‌های خوبی هستند که روی ضربات ایستگاهی اضافه می‌شوند. البته توپ‌های بلند تنها حربه سپاهان نیست و پاس‌های در عمق شکاری، احمدزاده و حسین‌نژاد، پدیده جدید این تیم هم خطرناک هستند.
آرمین سهرابیان که بعد از بازی اول مصدوم شد، در این بازی خیلی به استقلال کمک می‌کرد و نکونام با استفاده از روزبه چشمی در جلوی دفاع، آسمان محوطه جریمه‌اش را تا حد زیادی پوشش می‌داد، ولی احتمالاً مثل بازی قبل از زوج چشمی – مرادمند در دفاع استفاده کند و نیک‌نفس هافبک دفاعی این تیم باشد. قد نسبتاً کوتاه حردانی و جلالی، مدافعان کناری استقلال آسیب‌پذیری خط دفاع این تیم در برابر توپ‌های بلند را بیشتر می‌کند.
حربه استقلال در دو بازی گذشته نفوذ از کناره‌های زمین بوده و موفقیت در این بازی بستگی زیادی به درخشش یامگا و سلمانی دارد. مدافعان کناری استقلال هم نقش پررنگی در حملات دارند و امیدوارند که بتوانند از فضای پشت سر رضاییان و زکی‌پور استفاده کنند. البته قلب دفاع سپاهان هم کمی کند به نظر می‌رسد و اگر مطهری، بابایی یا محمدی فرصت‌طلب باشند رسیدن به فضای پشت آنها ممکن است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی