صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و یک - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و یک - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۷

قدرتنمایی کشتی ایران با قهرمانی‌های پی در پی

قهرمانانی برای فردا

محسن وظیفه
روزنامه نگار
تیم ملی کشتی فرنگی جوانان ایران با قهرمانی در مسابقات جهانی اردن یک‌بار دیگر شایستگی کشتی ایران را به رخ دنیا کشید. فرنگی‌کاران جوان ایران در این مسابقات صاحب 3 مدال طلا، دو نقره و یک برنز و کسب 162 امتیاز با اختلاف امتیاز فراوان نسبت به تیم دوم مسابقات قهرمان این دوره شدند. احمدرضا محسن‌نژاد در وزن ۶۳ کیلوگرم، علیرضا عبدولی در وزن ۷۷ کیلوگرم و فردین هدایتی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم طلایی‌های ایران، یاسین یزدی در وزن ۸۲ کیلوگرم و ابوالفضل چوبانی در وزن ۸۷ کیلوگرم دو مدال نقره و امیررضا ده‌بزرگی در وزن ۶۰ کیلوگرم تک برنزی ایران، مدال‌آوران کشتی فرنگی در جهانی اردن بودند.
این قهرمانی در حالی به نام کشتی ایران ثبت شد که همین چند روز پیش هم تیم ملی کشتی آزاد جوانان روی سکوی نخست دنیا تکیه زده بود؛ محمدرضا شاکری در وزن ۶۵ کیلوگرم، محمدمبین عظیمی در وزن ۹۲ کیلوگرم، ابوالفضل بابالو در وزن ۹۷ کیلوگرم و امیررضا معصومی در وزن ۱۲۵ کیلوگرم مدال طلا، علی رضایی در وزن ۷۰ کیلوگرم و حسین محمدآقایی در وزن ۷۴ کیلوگرم مدال نقره و علی خرمدل در وزن ۶۱ کیلوگرم مدال برنز را برای ایران به دست آوردند تا شاگردان محسن کاوه هم در رقابتی تنگاتنگ با امریکا قهرمان دنیا نام بگیرد.
 پیش از این هم نوجوانان ایران در کشتی آزاد و فرنگی هم قهرمان آسیا شده بودند و هم قهرمان جهان. در رده جوانان هم پیش از قهرمانی جهان؛ قهرمان آسیا شده بودند. این قهرمانی‌ها افتخاری بزرگ و دست نیافتنی برای کشتی ایران است که نشان از بزرگی و اقتدار کشتی ایران دارد. اما مهم‌تر و بزرگتر از آن شایستگی این جوانان کشتی ایران است که در آینده نه چندان دور به ترکیب تیم ملی کشتی بزرگسالان می‌رسند و تا سال‌ها کشتی ایران را بیمه می‌کنند.
قهرمانانی که هم با دوبنده تیم ملی کشتی آزاد جوانان و هم با دوبنده تیم ملی کشتی فرنگی حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت. خیلی طولانی نیست که همه شاهد درخشش محمدمبین عظیمی، محمد رضا شاکری و امیررضا معصومی در بازی‌های المپیک باشند. با این ستاره‌ها کسی نباید نگران نشستن گرد سپید روی موهای حسن یزدانی باشد. ستاره‌هایی که در راه هستند کمتر از او نیستند.
خیلی دیر نیست که همه علاقه‌مندان به کشتی شاهد دور افتخار زدن احمدرضا محسن‌نژاد، علیرضا عبدولی و فردین هدایتی در بازی‌های المپیک باشند و به همین خاطر کسی نباید نگران کنار رفتن محمدعلی گرایی در یکی، دو سال آینده باشد. این جوانان سرمایه‌های واقعی کشتی هستند که قهرمانانی واقعی برای آینده کشتی هستند.
دوره مدیریت قبلی فدراسیون کشتی همه به همین عناوین در رده جوانان و نوجوانان افتخار می‌کردند و وقتی هم مدیریت فدراسیون تغییر کرد؛ نزدیکان فدراسیون قبلی موفقیت‌های سال‌های بعد را هم به همان قهرمانی‌ها گره زدند اما حالا از 6 تیمی که به مسابقات قاره‌ای و جهانی اعزام شدند؛ 9 قهرمانی و یک سومی به دست آمده که 8 قهرمانی پیاپی متعلق به نوجوانان و جوانان در مسابقات قهرمانی آسیا و جهان بوده اما چرا کسی به این موفقیت‌ها توجه نمی‌کند؟
تاریخ کشتی ایران چند بار چنین روزهایی را به روی خودش دیده که هم به لحاظ رشد در زیرساخت‌ها و هم قهرمانی در رده‌های پایه به چنین موفقیت‌های کم نظیری برسد؟
خیلی‌ها موفقیت فدراسیون کشتی در دوره علیرضا دبیر را به ساخت و سازهای این مجموعه گره زده بودند ولی حالا مشخص است که کارنامه او حداقل در رده پایه هم قابل دفاع است. خیلی‌ها فدراسیون او را به واسطه حضور حسن یزدانی و کامران قاسمپور فدراسیون حاضری خوری قلمداد کردند و حتی جوانانی مثل رحمان عموزاد و امیرحسین زارع که در همین یکی، دو سال اخیر رشد کردند را هم به فدراسیون قبلی ربط دادند اما حالا با این قهرمانی نوجوانان و جوانان مشخص است که او هم برای سال‌های آینده برنامه‌ریزی کرده و قرار است از این فدراسیون هم جوانان بزرگی به آینده برسند.  

پیام مقام معظم رهبری برای قهرمانی تیم‌های ملی کشتی
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی از قهرمانی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی جوانان و نوجوانان قدردانی کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی، از تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی جوانان و نوجوانان جمهوری اسلامی ایران به‌مناسبت قهرمانی در جهان تقدیر کردند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم‌الله الرّحمن الرّحیم
جوانان عزیز تیم ملی کشتی فرنگی و آزاد با پیروزی خود دل ملت ایران را شاد کردند.
عزیزان!
از شما که در دو هفته اخیر به پیروزی دست یافتید، تشکر می‌کنم.
سیدعلی خامنه‌ای
30/5/1402

جستجو
آرشیو تاریخی