صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و یک - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و یک - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

تراکتور – الشارجه؛ مبارزه نابرابر

نبرد اسپانیایی‌ها در آسیا

فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا برای نمایندگان ایران خیلی زود آغاز می‌شود. اولین بازی فوتبال ایران در مهم‌ترین تورنمنت باشگاهی قاره کهن را تراکتور که این روز‌ها شرایط مطلوبی ندارد، برگزار می‌کند. شاگردان پاکو خمس از ساعت 19:30 امروز سه‌شنبه در ورزشگاه یادگار امام شهر تبریز در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا 2023 میزبان الشارجه امارات است. یک تک بازی که برنده آن به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا صعود خواهد کرد. مرور وضعیت دو تیم در آستانه این دیدار تصویر روشن‌تری از این بازی را پیش روی ما قرار خواهد داد.

پاکو خمس سرمربی اسپانیایی جهان فوتبال که سابقه مربیگری در رقابت‌های لالیگا را هم در کارنامه خودش دارد، فصل گذشته پس از جدایی قربان بردیف به تیم سوچی برای هدایت تی‌تی‌ها به تبریز آمد. او در فصل گذشته نمایش دل‌انگیزی با پرشورها داشت. عملکردی که باعث امیدوار شدن هواداران این تیم برای رسیدن به عنوان قهرمانی با مرد اسپانیایی شد. تراکتور در پنجره نقل و انتقالاتی تابستان امسال ستاره‌های بسیاری را به جمع شاگردان خمس اضافه کرد. با وجود این تراکتور در 2 هفته‌ای که از فصل بیست و سوم سپری شده، 2 شکست مقابل 2 مدعی قهرمانی لیگ یعنی سپاهان و پرسپولیس متحمل شده. آنچه سبب شده هواداران این تیم به پیروزی تیم‌شان مقابل الشارجه و صعود به مرحله گروهی مهم‌ترین و معتبرترین تورنمنت فوتبالی قاره کهن امید چندانی نداشته باشند.
 
سرمربی
هدایت تراکتور را پاکو خمس 53 ساله اسپانیایی بر عهده دارد که سابقه مربیگری در لالیگا، بالاترین سطح فوتبال باشگاهی اسپانیا در کارنامه کاری‌اش به چشم می‌خورد. خمس اگرچه مربی تراز اولی در مارکت اسپانیا نبوده اما فصل گذشته با تراکتور فوتبالی متفاوت بازی کرد و نشان داد که مربی متفاوتی است.
 
ستاره‌های تیم
مدیران باشگاه تراکتور در تابستان امسال برای پاکو خمس و تیم فنی‌اش ستاره‌هــــــــــــــای بسیاری خریده‌اند. بازیکنانی که همه‌شان به تنهایی در تیم‌های‌شان یک ستاره بوده‌اند که بازی را برای سرمربی در می‌آورده‌اند. از جمله بازیکنان مطرحی که به نظر می‌رسد خمس برای فرار از ثبت شدن یک شکست دیگر در کارنامه‌اش با تراکتور به آنها اعتماد کند، ریکاردو آلوز است. آقای پاس گل لیگ فصل گذشته که با وجود ستاره‌های پرشمار در ترکیب تی‌تی‌ها به نظر باز هم کلیدی‌ترین ستاره آنها خواهد بود. به این نام می‌توان امیرحسین حسین‌زاده که پس از یک فصل حضور در تیم فوتبال شارلروای بلژیک به فوتبال کشورمان بازگشته، نام برد. البته باید گفت خمس از محمد نادری بازیکن سابق تیم آلتای اسپور ترکیه به علت مصدومیتی که پس از بازی مقابل سرخپوشان تهرانی گریبانش را گرفـــت، نمی‌تواند استفاده کند.
 
شروع در لیگ داخلی
تی‌تی‌ها در این فصل لیگ برتر فوتبال ایران با وجود تمام ستارگانی که در پنجره تابستانی خریداری کرده‌اند، در دو هفته ابتدایی فصل بیست و سوم فوتبال ایران عملکرد خوبی نداشته‌اند و بازی‌های‌شان مقابل سپاهان و پرسپولیس دو مدعی کسب عنوان قهرمانی را واگذار کرده‌اند. شاگردان خمس امیدوار هستند با پیروزی مقابل الشارجه امارات در بازی روز سه‌شنبه و صعود به مرحله گروهی لیگ قهرمانان فوتبال آسیا در فصل 2023-2024 تا حدودی از بحران خارج شوند. موضوعی که رقم خوردن آن با توجه به ستاره‌هایی که تیم اماراتی در اختیار دارد، دشوار است.
 
عملکرد در لیگ قهرمانان آسیا
تراکتور تا پیش از بازی سه‌شنبه 6 دوره در لیگ قهرمانان فوتبال آسیا حضور پیدا کرده و بهترین عملکرد تی‌تی‌ها با امیر قلعه‌نویی به دست آمده. جایی که آنها در فصل 2016 مسابقات بودند. جایی که تی‌تی‌ها در گروه سوم مسابقات با تیم‌های الهلال عربستان، پاختاکور ازبکستان و الجزیره امارات همگروه شدند. گروهی که هیچ‌کس تصور نمی‌کرد تراکتور از آن صعود کند. شاگردان امیر قلعه‌نویی اما با 4 پیروزی و 2 شکست به مرحله حذفی رسیدند. این پایان کار تی‌تی‌ها در لیگ قهرمانان آسیا نبود و پسران قلعه‌نویی در یک هشتم نهایی پس از شکست 4 بر یک در بازی رفت، در بازی برگشت 3 بر یک به پیروزی رسیدند تا به دراماتیک‌ترین شکل ممکن از گردونه رقابت‌ها کنار بروند.

دیگر تیم حاضر در این مسابقه الشارجه است. تیمی که در چند هفته گذشته شرایط متفاوتی را نسبت به تراکتور پشت سر گذاشته. آنها برعکس پرشورها اولین مسابقه‌شان در لیگ داخلی امارات را با پیروزی پشت سر گذاشته‌اند و ستاره‌های سطح بالا و کلاس جهانی را هم در اختیار دارند. آنچه باعث شده شانس تیم اماراتی برای پیروزی در بازی روز سه‌شنبه نسبت به تراکتور افزایش چشمگیری پیدا کند.
 
سرمربی تیم
هدایت الشارجه امارات در این فصل را کوزمین اولاریو سرمربی نسبتاً نام آشنای اهل رومانی بر عهده دارد. فردی که پس از حضور چند ساله در تیم استوا بخارست رومانی به فوتبال آسیا آمد و هدایت تیم‌های مطرحی عربی همچون الهلال عربستان و العین امارات را به دست گرفت. مهم‌ترین تجربه کوزمین در فوتبال آسیا اما تکیه زدن روی نیمکت سرمربیگری تیم ملی فوتبال مردان عربستان بود. این سرمربی بین سال‌های 2014 تا 2015 میلادی هدایت شاهین‌های صحرا را برعهده داشت و با این تیم در جام ملت‌های 2015 استرالیا حضور پیدا کرد، حضوری که البته برای او بجز ناکامی دستاورد دیگر نداشت.
 
ستاره‌های سرشناس
فوتبال امارات هم مانند سایر کشورهای عربی آسیا در سالیان اخیر بازیکنان مطرح بسیاری را جذب کرده. پاکو آلکاسر اسپانیایی مهم‌ترین ستاره این تیم است. مهاجمی که سابقه حضور در تیم‌های مطرح قاره سبز نظیر بارسلونا، بوروسیا دورتموند و والنسیا اسپانیا را دارد. این بازیکن گل پیروزی‌بخش تیمش در بازی مقابل الاتحاد کلباء در هفته اول لیگ امارات را وارد دروازه این تیم کرد و باعث واریز شدن 3 امتیاز این مسابقه به حساب تیمش شد.
 
شروع در لیگ داخلی
لیگ حرفه‌ای امارات برخلاف لیگ برتر فوتبال از روز جمعه هفته گذشته آغاز شد. الشارجه در اولین بازی فصلش در امارات به مصاف الاتحاد کلباء که هدایت آن را فرهاد مجیدی برعهده دارد و مهدی قایدی هم در آن عضویت دارد، رفت. مسابقه‌ای که افت و خیز فراوانی داشت و در نهایت الشارجه در یک بازی جذاب و پر گل با نتیجه نزدیک 4 بر 3 موفق شد الاتحاد کلبا را شکست بدهد تا برخلاف تراکتور با پیروزی در پلی‌آف لیگ قهرمانان فوتبال آسیا حضور پیدا کند. آنچه که روحیه مضاعفی را هم برای بازی مقابل شاگردان خمس به این تیم می‌دهد.
 
عملکرد در لیگ قهرمانان آسیا
الشارجه امارات تا به امروز 5 بار در لیگ قهرمانان فوتبال آسیا حضور پیدا کرده. نکته جالب اینکه این تیم هیچ موقع از مرحله یک چهارم نهایی صعود نکرده و جالب‌تر اینکه در 4 دوره هم در مرحله گروهی مسابقات با قرار گرفتن در رتبه سوم جدول از صعود به مرحله حذفی بازمانده است. باید دید تراکتور می‌تواند در ششمین حضور آنها از صعود این تیم به مرحله گروهی جلوگیری کند یا خیر.

 

جستجو
آرشیو تاریخی