صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و یک - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و یک - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

میانگین 1.6 گل زده برای ایران و 3.7 برای امارات

چرا نگران لیگ برتر هستیم!

اکبر منتشلو
روزنامه نگار

هفته اول بیست و سومین دوره لیگ برتر فوتبال کشورمان برگزار شد و بعد از برگزاری 8 دیدار این هفته شاهد به ثمر رسیدن 18 گل بودیم. این هفته از بازی‌ها سه تساوی داشت و 5 بازی به نفع یکی از تیم‌ها تمام شد. بازی سپاهان و تراکتور با 4 گل پرگل‌ترین بازی بود که سه گل سهم سپاهان و یک گل سهم تراکتور بود. دیدار استقلال و صنعت نفت آبادان هم با 3 گل زده استقلال به پایان رسید. گل‌گهر سیرجان هم توانست 3 گل وارد دروازه فولاد کند و ذوب‌آهن دو بر یک ملوان را شکست داد. دیدارهای نساجی مازندران با پیکان و استقلال خوزستان با شمس آذر قزوین هم با تساوی یک- یک به پایان رسید. دیدار هوادار و مس رفسنجان هم گلی نداشت و امتیاز بازی تقسیم شد. هفته اول بیست و سومین دوره لیگ برتر فوتبال کشورمان با این اوصاف یکی از بهترین هفته‌های بازی‌های لیگ بود چرا که در این هفته با وجود اینکه تازه بازی‌ها شروع شده بود، تعداد گل‌های به ثمر رسیده خوب و از اغلب هفته‌های فصل گذشته بیشتر بود.
هفته دوم این دوره از رقابت‌ها هم برگزار شد و این هفته هم 8 دیدار به پایان رسید. اما هر چیزی که در هفته اول کاشته و امیدوار بودیم روزهای بهتری را در لیگ برتر ببینیم، پنبه شد. پر گل‌ترین بازی هفته دوم 3 گله شد و نسبت به هفته اول کاهش یافت. دیدار تیم‌های شمس آذر قزوین با هوادار و فولاد با صنعت‌نفت، 2 بر یک به نفع تیم‌های هوادار و صنعت نفت آبادان به پایان رسید. دیدار ذوب‌آهن با سپاهان هم با 2 گل به نفع سپاهان تمام شد. دیدار‌های آلومینیوم اراک با استقلال خوزستان، تراکتور با پرسپولیس، استقلال با ملوان هم با یک گل زده به پایان رسید. پیکان و گل گهر صفر- صفر شد و بازی مس رفسنجان و نساجی مازندران هم با نتیجه یک بر یک به پایان رسید. در مجموع و با تأسف بسیار در این هفته تعداد گل‌های به ثمر رسیده به 13 گل کاهش یافت که در اغلب هفته‌های فصل گذشته شاهد این تعداد گل به ثمر رسیده و حتی کمتر از آن بودیم.  
از این رو همواره نگرانی خود را بابت کیفیت لیگ برتر در گزارش‌های مختلف عنوان کردیم، اما در روزهایی که نتیجه گرفتن به سرفصل همه اهداف باشگاه‌ها تبدیل شده است، نگرانی برای کیفیت لیگ برتر جایی ندارد. در دوره‌ای که یک تیم تنها با 12 گل زده؛ یعنی میانگین هر بازی 4/0 گل، می‌تواند همچنان به کارش در لیگ برتر ادامه دهد، گفتن از کیفیت دیوانگی خواهد بود.
هفته اول رقابت‌های ادنوک لیگ امارات در شرایطی به پایان رسید ‌که 26 گل در مسابقات وارد دروازه‌ تیم‌ها شد تا میانگین 7/3 گل در هر مسابقه به ثبت برسد. دیدار الشارجه و اتحاد کلبا با 7 گل، پرگل‌ترین بازی هفته اول بود و دیدار الوصل و الامارات که با یک گل به سود الوصل به پایان رسید، کمترین گل را داشت. نکته جالب اینکه هیچ‌کدام از مسابقات این هفته با تساوی به پایان نرسید.
13 گل زده در 8 بازی در هفته دوم لیگ برتر فوتبال کشورمان میانگین 6/1 گل را به ثبت رساند. حالا باید این میانگین را با میانگین لیگ امارات مقایسه کرد تا به عمق فاجعه پی برد. در فصل گذشته لیگ برتر (بیست و دومین دوره) نه تنها شاهد ادامه حضور پیکان با 12 گل زده در این رقابت‌ها بودیم، بلکه حتی مدعیان این دوره از رقابت‌ها، اکثر بازی‌ها را با تک گل زده به سود خود به پایان برده بودند که در هفته دوم فصل فعلی رقابت‌ها هم تکرار شد. با نگاهی دقیق به همین اتفاقات به طور حتم متوجه خواهیم شد که چرا نه تنها لیگ برتر جذاب و تماشاگرپسندی نداریم، بلکه به دلایل عدم انتقال بازیکنان به تیم‌های مطرح و حتی عدم نتیجه مطلوب برای تیم ملی هم پی خواهیم برد که متأسفانه اهمیتی برای مسئولان فوتبال ندارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی