صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد - ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد - ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۶

دوست دارم در جوانی رکوردهای جهان را بشکنم

آیت شریفی: فقط با مدال المپیک راضی می‌شوم

رضا عباسپور
روزنامه نگار

بی‌شک آیت شریفی ملی‌پوش جوان و خوش آتیه دسته وزنی فوق سنگین وزنه‌برداری ایران را می‌توان از حالا به واسطه انگیزه بالا، فیزیک مناسب، قدرت بدنی عالی و تکنیک بسیار خوبی که دارد یکی از مدعیان اصلی مدال‌آوری و رکوردشکنی این دسته وزنی در عرصه‌های مختلف و معتبر بین‌المللی خصوصاً رقابت‌های جهانی و بازی‌های المپیک دانست.
زیرا این جوان خوش قد ‌و بالای مازندرانی آنقدر برای درخشش در رویدادهای مهم و معتبر آتی (رقابت‌های جهانی ریاض عربستان، بازی‌های آسیایی هانگژوی چین و تصاحب سهمیه ورودی بازی‌های المپیک) اشتیاق و عطش افتخارآفرینی دارد که تردید ندارد تنها با کسب مدال‌های خوشرنگ از میادین جهانی، بازی‌های آسیایی و نهایتاً المپیک است که می‌تواند از خودش و عملکرد فنی‌اش راضی باشد.
 ما نیز به بهانه اینکه شریفی یکی از امیدهای اصلی مدال‌آوری تیم ملی وزنه‌برداری ایران در رویدادهای معتبر پیش رو خصوصاً رقابت‌های جهانی ریاض است، با او همکلام شدیم تا شرایط آمادگی و میزان انگیزه‌اش برای درخشش در مسیر پیش رو را از زبان خودش بشنویم.

نوسان تمریناتم به‌خاطر آسیب‌دیدگی کهنه دیسک کمرم است
آیت شریفی ملی‌پوش دسته وزنی 109+ کیلوگرم ایران که جزو گزینه‌های اصلی نواب نصیرشلال سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری برای اعزام به رقابت‌های جهانی ریاض و بازی‌های آسیایی 2023 هانگژوی چین است، درخصوص اینکه سرمربی تیم ملی چندی پیش گفته بود شریفی اندکی در مسیر آماده‌سازی و اردوهای تیم ملی در تمریناتش نوسان دارد، می‌گوید: «بله، این نوسان خیلی وقت است در تمرینات من وجود دارد و خیلی هم آزارم می‌دهد. البته دست خودم نیست چون آسیب‌دیدگی کهنه‌ای که از ناحیه دیسک کمر دارم، گاهی با افزایش فشار تمرینات شدت پیدا می‌کند و نمی‌گذارد که روند تمریناتم نرمال و طبق استانداردهایی که کادرفنی ترسیم کرده است، پیش برود. اما الان شرایطم خداراشکر خوب است و سرحال تمرین می‌کنم. تمام سعی و تلاشم این است که مو به مو دستورات و فرامین کادرفنی را تا حضور روی تخته جهانی انجام دهم و نهایتاً در بهترین شرایط و فرم بدنی عازم ریاض عربستان شوم.»
 
 هفته گذشته در دوضرب وزنه 250 کیلوگرمی را مهار کردم
شریفی درخصوص شرایط تمرینی‌اش بعد از رهایی از بند آسیب‌دیدگی که داشت می‌گوید: «الان شرایط تمرینی خوبی دارم. هفته قبل در تمرینات توانستم تا 250 دوضرب بیایم که خود کادرفنی بعد از مهار این وزنه معتقد بودند که حتی توان رفتن زیر وزنه 260 کیلوگرمی در دوضرب را نیز داشتم. در یکضرب هم مثل دوضرب شرایط رکوردی و تمرینی خوبی دارم. اما نهایتاً همه چیز بر‌می‌گردد به زمان مسابقه و شرایط آمادگی که روز مسابقه در جدال با رقبا روی تخته دارم. امیدوارم همه چیز برای من و بقیه بچه‌ها مثل حالا خوب پیش برود تا با کسب بهترین نتایج در جهانی عربستان باعث شادی و خوشحالی دل مردم و خانواده وزنه‌برداری باشیم.»
 
 
 در ریاض یک جنگ جهانی تمام عیار پیش رو داریم
نایب قهرمان وزنه‌برداری آسیا و امید مدال‌آوری دسته فوق سنگین تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان در رقابت‌های جهانی 2023 ریاض عربستان در مورد پیش‌بینی‌اش از رقابت‌های جهانی و عملکرد او در رقابت با غول‌های مدعی فوق سنگین جهان ‌معتقد است: «مطمئناً آرزو و هدف هر ورزشکاری که در سطح حرفه‌ای و قهرمانی تمرین و تلاش می‌کند، کسب بهترین نتیجه و خوشرنگ‌ترین مدال در عرصه‌های مختلف بین‌المللی است. البته حقیقتاً امسال در رقابت‌های جهانی ریاض عربستان با توجه به اینکه این رویداد گزینشی بازی‌های المپیک 2024 است، قطعاً باید منتظر یک جنگ تمام عیار جهانی بین مدعیان کسب مدال در این رقابت‌ها و کسب سهمیه ورودی المپیک روی تخته مسابقه باشیم. این موضوع در دسته وزنی من یعنی فوق‌سنگین مطمئناً با حضور تمامی ستاره‌های مدعی دنیا، خیلی سخت‌تر و سنگین‌تر خواهد بود. اما ما هم به هیچ وجه دست و پا بسته نیستیم و با تمریناتی که داشتیم و داریم تا زمان شروع مسابقات، سعی خواهیم کرد حریف جدی برای رقبای جهانی خود باشیم. من برای جهانی ریاض برنامه و هدفگذاری ویژه‌ای دارم. قطعاً اگر تا زمان مسابقه اتفاق یا آسیب‌دیدگی غیر قابل پیش‌بینی برایم بوجود نیاید، تردید نکنید حداقل برای خودم یک یا دو مدال جهانی را کنار گذاشتم. من هم شرایط خوبی در یکضرب دارم، هم در دوضرب و مجموع، اگر مشکلی رخ ندهد، می‌توانم شانس مدال جهانی داشته باشم. در یکضرب اگر کادرفنی مشکلی نداشته باشند و همه چیز طبق برنامه‌ریزی پیش برود، نیتم این است حداقل تا وزنه 215 کیلوگرمی را برای خودم ثبت کنم. اگر همه چیز روبه‌راه باشد، به نظرم می‌توانم حریفی جدی برای رقبای مدال‌دار جهانی و المپیکی‌ام در ریاض عربستان باشم.»
 
نیاز به نگاه حمایتی ویژه‌تری داریم
ملی‌پوش فوق‌سنگین وزنه‌برداری ایران با بیان اینکه قدردان حمایت و نگاه حمایتی است که مسئولان ورزش کشور در مسیر رقابت‌های جهانی و کسب سهمیه المپیک به وزنه‌برداری داشتند، در این خصوص می‌گوید: «قطعاً باید قدردان حمایت و پشتیبانی باشیم که مسئولان فدراسیون و ورزش کشور از تیم ملی وزنه‌برداری دارند. اما به نظر می‌رسد وزنه‌برداری و بچه‌های تیم ملی که همواره پرچمدار مدال‌آوری و افتخارآفرینی در میادین معتبر بین‌المللی برای ورزش کشور بودند، در مسیر پیش رو که میادین معتبری همچون رقابت‌های جهانی، بازی‌های آسیایی و رقابت‌های کسب سهمیه المپیک را داریم، نیازمند نگاه حمایتی ویژه‌تری نسبت به قبل هستند. زیرا من ورزشکار و ملی‌پوش وقتی دغدغه‌ای نداشته باشم، تمام فکر و ذهنم را معطوف به تمریناتم می‌کنم و نهایتاً در میدان مسابقه از جانم برای کسب افتخار و مدال مایه می‌گذارم.»
 
مدال گرفتن در هانگژو راحت‌تر از ریاض است
شریفی در خصوص اینکه سوای جهانی ریاض آیا کادرفنی او را نیز برای حضور در بازی‌های آسیایی هانگژو در نظر دارند، معتقد است: «بله. کادرفنی در این خصوص صحبت‌هایی با من داشتند و اگر قسمتم باشد در بازی‌های آسیایی هانگژو نیز افتخار پوشیدن دوبنده تیم ملی وزنه‌برداری کشورم را خواهم داشت. اگرچه سطح کیفی وزنه‌برداری در قاره آسیا دست کمی از رقابت‌های جهانی ندارد. چون اغلب قدرت‌های برتر وزنه‌برداری جهان در قاره آسیا حضور دارند. اما به عقیده من مدال گرفتن در بازی‌های آسیایی هانگژو امسال راحت‌تر از کسب مدال در پیکارهای جهانی ریاض عربستان است. به هر حال امیدوارم اگر در هر دو میدان نماینده وزنه‌برداری ایران بودم، دست پر به کشورم برگردم.»

ZOOM

بزرگترین هدفم مدال‌آوری در المپیک است
ستاره جوان و خوش آتیه فوق‌سنگین وزنه‌برداری ایران (دسته وزنی 109+ کیلوگرم) کسب سهمیه ورودی به المپیک و تصاحب خوشرنگ‌ترین مدال در این آوردگاه را بزرگترین هدف و آرزوی خود در دوران قهرمانی می‌داند: «بدون ‌شک آرزوی هر قهرمان و ورزشکاری حضور در بازی‌های المپیک و کسب بهترین مدال در این میدان بزرگ ورزشی است. قطعاً بزرگترین آرزو و هدف ورزشی من در دوره قهرمانی گرفتن سهمیه المپیک و ایستادن روی بهترین سکوی قهرمانی این مسابقه است. سوای آن خیلی دوست دارم در همین دوره جوانی بتوانم خیلی زود رکوردهای جهان و المپیک را بشکنم و بعد از بزرگان فوق‌سنگین وزنه‌برداری تاریخ ایران همچون حسین رضازاده و بهداد سلیمی من هم برای ورزش کشورم و وزنه‌برداری ایران تاریخ ساز شده و افتخارآفرین باشم.»

مشکلات و کمبودهای آکادمی با پیگیری مسئولان حل شد
ستاره جوان دسته فوق سنگین وزنه‌برداری ایران درخصوص اینکه مشکلات و کمبودهایی که وزنه‌برداران ملی‌پوش در آکادمی ملی المپیک داشتند آیا برطرف شده یا اینکه هنوز ادامه دارد، تأکید می‌کند: «الحمدالله مشکلات و کمبودهایی که در اردو داشتیم با پیگیری مسئولان فدراسیون و رسیدگی دست‌اندرکاران آکادمی و کمیته ملی المپیک تاحدود زیادی حل شد. الان شرایط اردویی خوبی در آکادمی ملی المپیک داریم و مشکل چندانی وجود ندارد. ما داریم تمرینات‌مان را طبق نظر کادرفنی تا زمان اعزام به رقابت‌های جهانی دنبال می‌کنیم.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی