صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد - ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد - ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۴

استقلال دست نخورده‌ترین ترکیب لیگ

کپی برابر اصل!

 

حمیدرضا عرب
روزنامه نگار
استقلال در دو بازی آغازین لیگ برتر با ترکیبی وارد میدان شد که تفاوت آنچنانی با فصل قبل نداشت. تمام بازیکنانی که فصل قبل در ترکیب استقلال به میدان می‌رفتند‌-‌‌منهای آرمین سهرابیان-‌که البته این یکی هم سال‌ها قبل در ترکیب استقلال به میدان می‌رفت، همان‌ چهره‌های نام‌آشنایی بودند که فصل قبل نیز برای ریکاردو ساپینتو بازی می‌کردند.
در بازی اول تنها سهرابیان به نوعی میهمان بازیکنانی بود که از فصل پیش به فصل جدید رسیده بودند اما در بازی دوم همین سهرابیان نیز به دلیل مصدومیت از ترکیب استقلال خارج شد تا صددرصد ترکیب اصلی استقلال را همان بازیکنان فصل بیست و دوم تشکیل دهند.
بعد از مصدومیت سهرابیان احتمالاتی داده می‌شد که ایمان سلیمی از ابتدا در ترکیب اصلی استقلال قرار بگیرد اما جواد نکونام ترجیح داد از روزبه چشمی در کنار محمد‌حسین مرادمند بهره بگیرد. تصمیمی که باعث شد هیچ یک از 11 بازیکن ترکیب اولیه استقلال جزو بازیکنان جدید نباشند.
ترکیب بازی با ملوان که صددرصد دست نخورده بود، به احتمال زیاد در بازی با سپاهان نیز تکرار خواهد شد و هیچ بعید نیست که سرمربی استقلال در بازی با مدعی اول قهرمانی این فصل نیز از همان آرایش و بازیکنانی بهره بگیرد که مقابل ملوان به میدان رفتند.
تنها احتمال ترکیب استقلال ورود مهرداد محمدی است که جواد نکونام به این بازیکن آماده‌باش هم داده تا شاید در صورت صلاحدید به جای یامگا در پست گوش راست به میدان برود اما به هرحال حضور این بازیکن در ترکیب اصلی که تازه از بند مصدومیت رها شده ممکن است اقدامی ریسکی باشد و درنهایت سرمربی استقلال تصمیم بگیرد با همان نفراتی که مقابل ملوان به میدان رفت بازی را شروع کند و در ادامه از عناصری همچون محمدی بهره بگیرد.
وضعیت به وجود آمده -خوب یا بد- نشأت گرفته اقدامات اندک در نقل‌وانتقالات است. باشگاه استقلال که گفته می‌شد به خواست هوادارانش و به توصیه کارشناسان به سمت تقویت هرچه بیشتر تیم خود خواهد رفت، در نقل‌وانتقالات یکی از بیکارترین تیم‌ها بود و فقط حجم عظیمی از اخبار حول این تیم می‌چرخید اما در عمل تنها سهرابیان، سلیمی و محمدی به ترکیب این تیم اضافه شدند که سهرابیان خیلی زود به دلیل مصدومیت از چرخه خارج شد و محمدی هم هنوز بازیکن 90 دقیقه‌ای نیست و از ایمان سلیمی نیز به عنوان مدافع جانشین استفاده شده است.
دیگر بازیکنان جوان که در نقل‌وانتقالات به استقلال ملحق شدند نیز شانس آنچنانی برای بازی در ترکیب اصلی ندارند. بازیکنانی همچون برزگر حتی در فهرست نهایی هم قرار نگرفته‌اند تا نکونام ناچار شود از عناصر تکراری به مانند آرمان رمضانی، پیمان بابایی و حتی سبحان خاقانی استفاده کند.
در واقع استقلال روی نیمکت نیز گزینه‌های تازه به خدمت گرفته شده آنچنانی ندارد که در لیگ بتواند روی آنها حساب ویژه‌ای باز کند و اگر می‌بینیم جواد نکونام به رغم آنکه دو بازی از فصل بیست و سوم را پشت سر گذاشته، همچنان در پی جذب بازیکن جدید است و مدام تأکید دارد که باشگاه‌نشین‌ها برای او مهاجم یا هافبک خارجی جدید به خدمت بگیرند، همین دست خالی است که در ادامه راه به ضررش تمام خواهد شد.
حتی اگر سعید مهری برای بازی در ترکیب استقلال آماده شود نیز مهره خاص و ویژه‌ای محسوب نمی‌شود و او نیز جزو بازیکنانی است که دو فصل حضور در استقلال را درکارنامه دارد.
این وضعیت هیچ گاه در تاریخ باشگاه استقلال سابقه نداشته و این تیم عملاً تبدیل به یکی از کم‌تغییرترین تیم‌های تاریخ لیگ برتر نسبت به فصل قبل خود شده است. حال اگر فصل پیش مجموعه کنونی به توفیقات بزرگی دست یافته بود و تمام جام‌ها را تقدیم رقیب سنتی نمی‌کرد، می‌شد به تداوم حضور آنها به منزله یک اقدام درست فنی نگریست و از این دکترین دفاع کرد اما پرواضح است که تداوم بسیاری از این چهره‌ها از سر ناچاری بوده و جواد نکونام بخشی از این تیم را بالاجبار در استقلال نگه داشته است؛ وضعیتی که نه در پرسپولیس دیده می‌شود، نه در سپاهان و نه حتی در تراکتور و گل‌گهر و همه این تیم‌ها توانستند با خریدهای مناسب نقاط ضعف را به نوعی ترمیم کنند.

ZOOM

ترکیب بازی با صنعت نفت:
 حسینی، مرادمند، سهرابیان، حردانی، جلالی، نیک‌نفس، رضاوند، مهدی‌پور، سلمانی، مطهری، یامگا

ترکیب بازی با ملوان: حسینی، مرادمند، چشمی، حردانی، جلالی، نیک‌نفس، رضاوند، مهدی‌پور، سلمانی، مطهری، یامگا

ترکیب احتمالی بازی با سپاهان: حسینی، مرادمند، چشمی، حردانی، جلالی، نیک‌نفس، رضاوند، مهدی‌پور، سلمانی، مطهری، یامگا(محمدی)

 

جستجو
آرشیو تاریخی