صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و نه - ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و نه - ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۹

او ثابت می‌کند که ایتالیا فقط سبک «کاتناچیو» نیست

اسپالتی و مأموریت بالا رفتن از کوه!

لوچانو اسپالتی از سوی فدراسیون فوتبال ایتالیا به طور رسمی به عنوان سرمربی جدید تیم ملی این کشور انتخاب شد. او جانشین روبرتو مانچینی می‌شود که هفته گذشته تصمیم به کناره‌گیری از نیمکت آتزوری گرفت و دلیل آن را اختلاف نظر با رئیس فدراسیون فوتبال این کشور عنوان کرد.
اسپالتی، فصل گذشته ناپولی را با اقتدار به قهرمانی سری آ ایتالیا رساند و در پایان فصل به شکلی عجیب در اثر اختلاف با مالک باشگاه شهر ناپل، اورلیو دی لورنتیس، از این تیم خداحافظی کرد هر چند که دی لورنتیس در رسانه‌ها گفت اسپالتی خواهان یک سال استراحت و دوری از فوتبال بوده و به همین دلیل از ناپولی جدا شده است.
انتخاب اسپالتی به عنوان سرمربی جدید ایتالیا در حالی که فصل جدید فوتبال به تازگی شروع شده نشان داد که این مربی قصد استراحت نداشته و حرف مالک باشگاه ناپولی درست نبوده است. این انتخاب از سوی کارشناسان و هواداران فوتبال ایتالیا با واکنش مثبت مواجه شد و بسیاری او را بهترین گزینه برای هدایت لاجوردی‌پوشان ایتالیا می‌دانند، تیمی که در صعود به دو دوره قبلی جام جهانی ناکام بوده است.
آریگو ساکی، سرمربی سابق ایتالیا و یکی از بزرگترین تئوریسین‌های فوتبال اروپا معتقد است اسپالتی گزینه ایده‌آل برای ایتالیاست تا ثابت کند که ایتالیا فقط سبک دفاعی کاتناچیو نیست.
ساکی در یادداشت خود در روزنامه گاتزتا دلو اسپورت در مورد این انتخاب چنین نوشت: «اسپالتی به تازگی با ناپولی فاتح سری آ ایتالیا شده و تیمش نیز فوتبالی عالی ارائه کرد. او با باشگاهی به قهرمانی رسید که قدمت تیم‌هایی مثل یوونتوس، ‌میلان و اینتر را ندارد و در شرایطی سخت به این قهرمانی دست یافت. فراموش نکنید که ناپولی قبلاً فقط با دیگو مارادونا موفق به کسب قهرمانی شده بود.»
مربی سابق ایتالیا که با این تیم به نایب قهرمانی جام جهانی 1994 رسید در ادامه نوشت: «اسپالتی ثابت کرده که هم سرسخت و هم صبور است و البته این موضوع را نیز نشان داد که می‌تواند با فوتبال زیبا هم به نتیجه رسید. به همین خاطر است که او یکی از بهترین مربیان اروپا به شمار می‌رود. حضور بازیکنان خوب کافی نیست، شما برای موفقیت و ارائه بازی زیبا نیاز به سبک و دستور بازی مشخصی دارید که بتوانید فوتبالی سرگرم‌کننده و جذاب را به نمایش بگذارید. از نظر من، اسپالتی یک استاد است، کسی که فوتبال را به دیگران می‌آموزد و از طریق سبک بازی تیم خود به پیشرفت بازیکنانش نیز کمک می‌کند.»
ساکی به چالش‌هایی که اسپالتی در تیم ملی ایتالیا با آن مواجه خواهد شد نیز اشاره کرد: «او قطعاً با مشکلاتی در تیم ملی مواجه می‌شود، چیزی که خود من هم تجربه کردم. برای ساختن یک گروه منسجم زمان لازم است. تمرینات زیاد و آزمودن زیاد بازیکنان لازم است اما او زمانی برای این کار ندارد. سه یا چهار روز تمرین برای دادن هویت به تیم کافی نیست. با این وجود، من مطمئن هستم که لوچانو می‌خواهد امضای خود را روی تیم ملی بگذارد و تمام جهان متوجه می‌شوند که ایتالیا فقط کاتناچیو نیست. با اسپالتی ایتالیا می‌تواند از نظر کیفیت فوتبال ارتقا یابد، کاری که با روبرتو مانچینی کامل نشد. بعد از قهرمانی در جام ملت‌های اروپا، ما رو به عقب حرکت کردیم و نتوانستیم به جام جهانی برسیم. مسیر راحتی در پیش نیست اما اسپالتی توانایی بالا رفتن از این کوه را دارد.»

جستجو
آرشیو تاریخی