صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و نه - ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و نه - ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۵

اعتراف تلخ باشگاه استقلال به بی‌پولی

ورود به فصل جدید بدون تسویه حساب!

حمیدرضا عرب
روزنامه نگار
بیانیه اخیر باشگاه استقلال به هدف نقد باشگاه رقیب منتشر شد اما در آن به موضوع بی‌پولی بازیکنان اشاره شده که عمیقاً قابل تأمل است. باشگاه استقلال در این بیانیه تأیید کرده که بازیکنان هنوز دستمزد فصل قبل خود را دریافت نکرده‌اند! اعتراف به این بدقولی بزرگ نشان می‌دهد که مدیران کنونی باشگاه استقلال که وقت و زمان کافی برای حل بحران مالی باشگاه را داشته‌اند، هرگز تا امروز موفق به انجام مأموریت خود نشده‌اند. اینکه باشگاه استقلال با چنین صراحتی از پرداخت نشدن معوقات بازیکنان پرده‌برداری می‌کند، هرگز اتفاق خوشایندی نیست و هر چند که در ظاهر به این مسائل اشاره شده تا بازیکنان بزرگ جلوه داده شوند اما هرگز نمی‌توان از کنار ناکامی مدیران باشگاه در به سامان رساندن وضعیت مالی این باشگاه به سادگی گذشت.
علی خطیر در شرایطی مدیریت باشگاه استقلال را پذیرفت که حجت کریمی به دلایل گوناگون (نه از بعد اقتصادی و نه از بعد مدیریتی) نتوانسته بود انتظارات را برآورده کند. سرپرست سابق استقلال که جانشین علی فتح‌الله‌زاده شده بود، در دوران حضورش در بالاترین سطح مدیریت این باشگاه هیچ قدمی رو به جلو برنداشت و نه تنها نتوانست در پرداخت بدهی‌های معوقه موفق باشد، بلکه در مسیری قرار گرفت که حتی احتمال داشت برخی بازیکنان جدید به دلیل بدقولی آنها قرارداد خود را فسخ کنند و از این تیم بروند.
خطیر اما با آگاهی دقیق از آنچه زیر پوست استقلال درحال گذر است (صورت‌های مالی) قدم به دایره مدیریت این باشگاه گذاشت و انتظار می‌رفت که دست‌کم تا قبل از شروع لیگ برتر اقداماتی در جهت تسویه حساب با بازیکنان انجام دهد اما مدیرعامل جدید باشگاه استقلال حتی در عقد قرارداد بلند مدت با اسپانسرها نیز ناکام مانده و در مسیری قرار گرفته که اگر به همین منوال ادامه داشته باشد، راهی جز برکناری‌اش باقی نخواهد ماند.
متولیان باشگاه استقلال به این نیت سکان مدیریت استقلال را به دست خطیر سپردند که او با ابتکارات خود معیشت این باشگاه را متحول کند اما خطیر حتی در تزریق بودجه برای تسویه حساب فصل پیش ناتوان مانده و تردیدی نیست کاسه صبر بازیکنان که امروز مورد مدح و ستایش باشگاه قرار گرفته‌اند بزودی لبریز خواهد شد و باشگاه استقلال با این فرمان نمی‌تواند به ادامه مسیر خوشبین باشد.
 
فرمول شرافت کارآیی ندارد
استفاده از واژه‌هایی همچون بازیکنان با شرافت و با نجابت شاید برای افکار عمومی جذاب باشد اما برای بازیکنان هیچ کششی ایجاد نمی‌کند و حتی ممکن است چنین استراتژی از سوی بازیکنان نوعی زمینه‌سازی برای ادامه چنین روندی تلقی شود و بی‌پولی همچنان ادامه داشته باشد. اصولاً باشگاهی که از یک اصول حرفه‌ای بهره‌مند است و نظام مالی مطلوبی داشته باشد نیازی به صدور چنین بیانیه‌‌هایی ندارد. اما باشگاه استقلال به حدی در بخش مالی خود بد عمل کرده که ناچار است گاهی با استفاده از چنین ادبیاتی به قول معروف بازیکنانش را تا حدی نسبت به مواضع خود عقب براند تا شاید طی زمان منجر به بهبود اوضاع مالی شود. هرچند که با رویه‌ای که اکنون در باشگاه استقلال حاکم است بعید نیست که بی‌پولی‌ها به ماه‌های آتی کشیده شود. علی خطیر که فرمان مدیریت استقلال را به دست دارد تا به امروز هیچ گاه به طور شفاف اعلام نکرده اصولاً چه برنامه درازمدتی برای بخش اقتصادی باشگاه استقلال دارد. او که سودای مدیریت تا 3 سال دیگر را در این باشگاه دارد، چنانچه استقلال در همین دو هفته آغازین نتیجه مطلوبی به دست نمی‌آورد، به سمت درهای خروجی باشگاه راهنمایی می‌شد اما حسن بردهای استقلال مقابل صنعت نفت آبادان و ملوان در این بود که او نیز از تیغ تیز انتقادات در امان بماند و همچنان سکاندار مدیریت این باشگاه باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی