صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و نه - ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و نه - ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

نیمار، وصله ناجور پاریس، توفیقِ اجباری‌ الهلال

پیش به سوی تباهی!


علی‌بابازاده
خبرنگار
فصل هنوز شروع  نشده  که برای ‌نیمار در فوتبال اروپا به پایان رسید و ۲ گل او در دیداری تدارکاتی برابر جئونبوک کره‌جنوبی، حُسن ختام حضورش در فوتبال فرانسه بود.
شماره ۱۰ سلسائو و سابق پی‌اس‌جی، متخصص درخشش برابر تیم‌های «بی نام و نشان» است و بودن یا نبودنش در ترکیب تیم به یک اندازه مصیبت‌آفرین؛ «نابغه‌ای بدون ایده» توصیف این روزهای نشریه لوپاریزین از ستاره پوشالی پاریس بود.
نیمار سال گذشته بازی برگشت  یک‌هشتم نهایی مقابل بایرن‌مونیخ را به‌دلیل مصدومیت از دست داد و در دیدار رفت هم به‌قدری بد بود که مورد انتقاد  فابیوکاپلو کارشناس شبکه اسکای اسپورت قرار گرفت: «امیدوار بودم بتواند کاری انجام دهد و نمایشی تعیین‌کننده برای تیمش داشته باشد. او بارها  دریبل‌هایی بی‌دلیل زد و نتوانست نقش یک رهبر را برای گالتیه ایفا کند. یک رهبر واقعی، تیمش را به سوی نتیجه گرفتن هدایت می‌کند ولی، نیمار در این زمینه حرفی برای گفتن ندارد!»
حق با فابیوکاپلو بود؛ نیمار نه تنها در شب باخت برابر بایرن، بلکه از زمان انتقال به پارک دوپرنس نتوانست جوابگوی توقعات هواداران و فشار رسانه‌ها باشد و هرگاه مربیان به استعداد و قدرت رهبری‌اش نیاز داشتند، شانه خالی کرده و درجا زده.
او صرفاً به جهت درخشش مقابل آنژه، تروا و کلرمونت به فرانسه نیامده و همه می‌دانند که قهرمانی در لیگ یک بدون نیمار نیز برای پاریسی‌ها دور از دسترس نخواهد بود.
ستاره جدید الهلال در «فاجعه ماراکانا» و باخت تاریخی و هفت بریک  برابر ژرمن‌ها، در زمین مسابقه حضور نداشت و اعتقاد براین بود که مصدوم نبودنش می‌توانست جلوی آن شکست مفتضحانه را بگیرد؛ درواقع برزیل و پاریس، هردو به یک اندازه از بودن و نبودن نیمار زجر می‌کشیدند و آخرین بازی بزرگی که گره‌اش به واسطه این مهاجم گرانقیمت باز شده را به یاد نداریم؛ مگر در فینال کوپا امریکا ۲۰۲۱ و باخت برابر آرژانتین، چیزی جز تک‌روی‌‌های اعصاب خردکن، پاس‌های اشتباه و دریبل‌های ناموفق از او دیدیم؟
پی‌اس‌جی در شرایطی توانست به شکست‌های مهم در‌ مراحل حذفی و فینال لیگ قهرمانان مقابل منچستریونایتد، رئال‌مادرید و بایرن‌مونیخ عادت کند که مهاجم پرحاشیه‌اش یا مصدوم بوده و یا کاری از دستش برنیامده.
تا قبل از انتقال به عربستان، شایعات حفظ نیمار در فوتبال اروپا به گوش‌ می‌رسید ولی، دیوید ژینولا ماندنش‌ در PSG را باری اضافی بر دوش باشگاه می‌دانست: «فوتبال اروپا دیگر نیازی به این دست از بازیکنان بی‌نظم ندارد و ماندن نیمار از دید من غیرمنطقی‌ است. او حالا ۳۱ ساله شده و روزهای خوبش را پشت سر گذاشته.»
کاپیتان تیم ملی برزیل به الهلال رفت چرا که به مانند کریستیانورونالدو، پیشنهادی از فوتبال اروپا نداشت و ماجرای بازگشتش به بارسلونا هم با مخالفت ژاوی روبه‌رو شده بود؛ او حالا در «مسیر تباهی» قدم برمی‌دارد و خوب می‌داند که در فوتبال عربستان، روابط، رنگ و مدل مویش بیشتر از درخشش و موفقیت‌هایش سر و صدا ایجاد خواهد کرد. همانگونه که «سندروم ماه فوریه» یکی از آخرین دستاوردهای اوست؛ از سال ۲۰۱۵ به بعد، بازیکن بزریلی در این ماه یا مصدوم بوده و یا محروم؛ مربیان پاریس و شخص ناصرالخلیفی با این‌ قضیه کنار آمده‌ بودند تا «ستاره کم فروغ لیگ یک» به جشن تولد خواهرش برسد. در تیم جدید نیز یقیناً مالکان الهلال مشکلی با این موضوع ندارند و نیمار را با جت شخصی‌اش روانه این میهمانی می‌کنند!

جستجو
آرشیو تاریخی