صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و هشت - ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و هشت - ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۹

شروع فصل جدید سری آ ایتالیا

جنگ بزرگ ناپولی با مدعیان تشنه قهرمانی

 

سری آ ایتالیا از امشب با جذابیت‌های فراوان باز می‌گردد زیرا ناپولی قهرمان مقتدر فصل 23-2022 به دنبال دفاع از عنوان قهرمانی خود در برابر رقبای تازه‌نفس است. پس از یک فصل هیجان‌انگیز، تیم‌هایی مانند یوونتوس، آث میلان، اینتر و احتمالاً حتی لاتزیو به دنبال جبران و پیشی گرفتن از ناپلی‌ها با شروع فصل جدید خواهند بود.
در واقع فصل 23-2022 شاهد تولدی دوباره در فوتبال ایتالیا بود و سری آ یک فصل فراموش نشدنی را پشت سر گذاشت.
در حالی که بقیه لیگ‌های برتر اروپا شاهد بودند که مدعیان همیشگی در نهایت عناوین قهرمانی را در پایان به دست آوردند، ایتالیا این سنت را شکست و ناپولی برای اولین بار از سال 1990 قهرمان سری‌آ شد.
نکته قابل توجه‌تر این بود که این اولین بار از سال 2001 بود که سری آ توسط تیمی غیر از «سه بزرگ» فوتبال ایتالیا یعنی میلان، اینتر یا یوونتوس فتح می‌شد.
این قهرمانی البته اتفاقی نبود و ناپولی در بیشتر مقاطع فصل پیشتاز جدول بود و در نهایت با 16 امتیاز اختلاف بالاتر از لاتزیو رده دومی به کار خود پایان داد.
با این حال، قهرمانی تاریخی ناپولی تنها نقطه مهم فصل قبل نبود، زیرا تیم‌های ایتالیایی در رقابت‌های اروپایی نیز فراتر از انتظار ظاهر شدند و به فینال هر سه تورنمنت باشگاهی اروپا رسیدند.
در نهایت البته چالش اینتر (لیگ قهرمانان)، رم (لیگ اروپا) و فیورنتینا (لیگ کنفرانس اروپا) در سه فینال همگی با ناکامی به پایان رسید، اما نشانه واضحی از رشد قابل مشاهده در قدرت فوتبال ایتالیا و کالچو ارائه شد.
 
دفاع از جام
پس از چندین بار نزدیک شدن به جام قهرمانی و از دست دادن آن در طول دهه گذشته، سرانجام همه چیز برای ناپولی تحت هدایت لوچیانو اسپالتی در فصل گذشته خوب پیش رفت و آنچه آنها می‌خواستند، اتفاق افتاد. تابستانی پر از تحولات برای ناپولی در سال 2022 شاهد جدایی دریس مرتنز و لورنزو اینسینیه، ستاره‌های اصلی باشگاه بود، زیرا سرمربی به دنبال ایجاد یک تیم جوان جدید و پویا بود.
آمادگی ویکتور اوسیمن مهاجم نیجریه‌ای در خط حمله و ورود خویچا کواراتسخلیا، وینگر گرجستانی، باعث ایجاد یک همکاری غیرقابل توقف در فاز هجومی ناپولی بود که خط دفاعی هر حریفی را شکنجه‌ می‌داد و در نهایت نیز قهرمانی آبی‌های شهر ناپل در سری آ در فاصله پنج بازی تا پایان لیگ تأیید شد.
پیروزی 5-1 مقابل یووه بدون شک بهترین نتیجه ناپولی در فصل گذشته بود، اما با وجود نمایش‌های قدرتمندانه در فصل قبل، به نظر می‌رسد که آنها این بار برای تکرار موفقیت خود به سختی تحت فشار رقبا خواهند بود. جدایی اسپالتی و آمدن رودی گارسیا نیز تحول بزرگی بود که روی نیمکت ناپولی رخ داد و به نظر می‌رسد بار منفی آن بیشتر از جنبه مثبت این تغییر باشد.
در حالی که باشگاه روی قرارداد جدید با اوسیمن سخت کار می‌کند و هنوز نتوانسته او را راضی کند، حفظ او و کواراتسخلیا برای مدیران باشگاه در این تابستان بسیار مهم بوده است هرچند هنوز هم مجبور هستند با تغییرات عمده در داخل و خارج از زمین وارد فصل جدید شوند.
کیم مین جائه که در قلب خط دفاعی آنها یک سد محکم بود، راهی بایرن مونیخ شد و اسپالتی هم در خارج از زمین بزرگترین شوک را به آبی‌ها وارد کرد. علیرغم موفقیت‌های قبلی با تیم‌هایی مانند رم و لیل، تردیدهایی در مورد اینکه آیا گارسیا برای ناپولی و هویت آنها مناسب است یا خیر وجود دارد.
 
یوونتوس در فکر بازگشت
یوونتوسی‌ها با تمام وجود تلاش می‌کنند از گرداب رها شوند. یووه فصل عجیبی را سپری کرده؛ امتیاز کسر شد، برگشت و دوباره از آنها امتیاز کسر شد! در فصل جدید بیانکونری مسابقات اروپایی را در پیش ندارد و فکر و ذکرشان بازگشت به کورس قهرمانی و کسب اسکودتو است. فصل قبل در مقطعی که امتیازشان کسر شده بود عملکرد خوبی داشتند و شاید اگر تیم مکس آلگری تحت فشار قرار بگیرد، بتواند خودش را به جمع بالانشینان برساند.
 
اینتر جام می‌خواهد
نایب قهرمان اروپا در سری A هم از ناپولی عقب ماندند و هم نتوانستند میلان را بگیرند تا نایب‌قهرمان شوند، اما می‌توان گفت اینتر از همشهری‌اش فصل بهتری داشت چرا که 2 قهرمانی در جام‌حذفی و سوپرجام به‌دست آورد. سیمونه اینزاگی راه جام گرفتن را بلد شده و تلاش می‌کند بعد از 2 فصل کاری را انجام بدهد که آنتونیو کونته انجام داد. رسیدن به فینال لیگ قهرمانان موفقیت بزرگ آنها در فصل قبل بود. اما سیمونه اینزاگی بیش از هر جامی در حسرت اسکودتو است.

جستجو
آرشیو تاریخی