صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و هفت - ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و هفت - ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۷

جوانان کشتی ایران و هت‌تریک در رسیدن به قهرمانی جهان

بالاتر از همه

محسن وظیفه
روزنامه نگار
مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان در حالی در اردن برگزار شد که تیم ملی کشتی آزاد جوانان ایران برای رسیدن به سومین قهرمانی پیاپی خود رقابت تنگاتنگ و نزدیکی را با تیم ملی کشتی آزاد امریکا
داشت.
 جوانان کشتی ایران و امریکا در سه سال اخیر مدام با هم برای رسیدن به عنوان قهرمانی رقابت داشتند اما در دو دوره گذشته این شاگردان محسن کاوه بودند که با اختلاف زیاد قهرمان شدند.
 این بار هم در اردن اتفاقاتی رخ داد که جوانان شیردل ایران نشان دادند که باز هم تیم محسن کاوه شایسته رسیدن به عنوان قهرمانی است. شاگردان محسن کاوه در 5 وزن اول عملکرد درخشانی را از خود نشان دادند و با کسب دو طلا و یک نقره در پایان مسابقات 5 وزن اول نشان دادند که همچنان شایسته‌ترین تیم دنیا هستند.
درخشش محمدرضا شاکری در وزن ۶۵ کیلوگرم که با کشتی دیدنی و حساب شده توانست از سد حریف امریکایی بگذرد و اولین طلای تیم ایران را به دست بیاورد، یکی از اتفاق‌های مهم برای این تیم بود. طلای ابوالفضل بابالو در وزن ۹۷ کیلوگرم و حتی نقره علی رضایی در وزن ۷۰ کیلوگرم حکایت از تشکیل یک تیم پخته و با تجربه در رده سنی جوانان دارد.
 این در حالی بود که اتفاقاتی در وزن اول رخ داد که اگر نبود جوانان ایران در همان روز نخست می‌توانستند در کسب مدال طلا هت تریک کنند.
یکی از بهترین کشتی‌گیران این تیم میلاد والی‌زاده بود که به دوبنده تیم ملی بزرگسالان
رسید.
 اگر میلاد همراه تیم جوانان بود در همان 5 وزن نخست تیم کاوه همه رقبا را نقره داغ می‌کرد. بعد از والی‌زاده هم احمد محمدنژاد جوان بود که او هم به دلیل وزن کم کردن‌های زیاد به خاطر رسیدن به دوبنده تیم ملی بزرگسالان، نتوانست توانایی واقعی خودش را نشان بدهد و گرنه با همان نتایج 5 وزن نخست همه چیز به سود تیم ملی کشتی آزاد ایران تمام می‌شد.
اما نکته مهمی که باید در رده‌های پایه به آن توجه کرد، ساختن یک تیم خوب و قدرتمند است که بتواند در رده سنی بزرگسالان هم بدرخشد. فارغ از اینکه نتایج 5 وزن دوم چگونه پیش می‌رفت و آیا این تیم می‌توانست به عنوان قهرمانی برسد یا نه اما همان نتایج 5 وزن اول نشان داد که جوانان کشتی ایران می‌توانند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.
دو دوره قهرمانی جهان با محسن کاوه که در روسیه و بلغارستان رقم خورد، به اندازه کافی شایستگی جوانان ایران را نشان داده بود اما این بار قبل از جهانی اردن اتفاقاتی رخ داد که نشان می‌داد عده‌ای می‌خواهند تیم کاوه را به حاشیه ببرند اما محسن کاوه نشان داد که دود از کنده بلند می‌شود و او به خوبی توان هدایت تیمش را
دارد.
نتایج 5 وزن دوم هم تا حدود زیادی مشابه 5 وزن اول بود. تیم ملی کشتی آزاد جوانان در 5 وزن اول دو طلا و یک نقره را کسب کرد و یک عنوان پنجمی و یک حذفی داشت. در 5 وزن دوم هم 3 فینالیست داشت و یک نفر به رده‌بندی رسید و یک نفر هم حذف شد. حسین محمدآقایی در ۷۴ کیلوگرم، مبین عظیمی در ۹۲ کیلوگرم و امیررضا معصومی در وزن ۱۲۵ کیلوگرم راهی فینال شدند، علی خرمدل در وزن ۶۱ کیلوگرم به دیدار رده‌بندی رفت و امیرحسن علیزاده هم که حذف شده بود.
 تیم ملی کشتی آزاد جوانان با این نتایج باز هم امریکا را پشت سر گذاشت و این بار در حالی روی سکوی نخست ایستاد که تیم روسیه بعد از دو سال دوری از رقابت‌ها پا به این مسابقات گذاشته بود.
علیرضا دبیر به عنوان رئیس فدراسیون کشتی تلاش زیادی کرده تا کار سازندگی در رده جوانان به خوبی پیش برود و مدام جوانان توانمند به تیم ملی بزرگسالان وارد شوند.
 نمونه مهم هم ورود میلاد والی‌زاده است که در جهانی امسال دوبنده تیم ملی بزرگسالان را به تن کند.

جستجو
آرشیو تاریخی