صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و هفت - ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و هفت - ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۴

استقلال- ملوان ساعت 19:30

با طعم نوستالژی

حمیدرضا عرب
روزنامه نگار
پنجشنبه، هفته دوم بیست و سومین دوره لیگ برتر، ورزشگاه آزادی تهران، ساعت19:30، داور: سید رضا مهدوی
کمک‌ها: امیرمحمدی داود‌زاده، امیررضا آشورماهانی

تقابل استقلال و ملوان سابقه‌ای کهن درفوتبال ایران دارد و این دو تیم بارها درعرصه بازی‌های لیگ برتر و جام حذفی رخ‌ دررخ هم قرار گرفته‌اند. بازی هفته دوم لیگ بیست وسوم نیز از این قاعده مستثنی نیست و بدون شک این بازی نیز به یکی از تقابل‌های به یادماندنی دو تیم در لیگ‌برتر تبدیل خواهد شد.
***
ملوان در بازی اول میزبان تیم ذوب آهن اصفهان بود اما در کمال شگفتی بازی را به تیم واگذار کرد. باخت در هفته اول بدون شک در روح و روان بازیکنان ملوان اثرات مخربی خواهد گذاشت؛ به خصوص اینکه حالا آنها باید مقابل استقلال مدعی بازی کنند و یک چالش تمام عیار را پشت سربگذارند. شاید اگر بازی با استقلال در هفته دیگری پیش روی ملوانان قرار می‌گرفت آنها با امیدواری بیشتری به امتیاز این بازی چشم می‌دوختند اما در هرحال تقابل با استقلال درهفته دوم برای ملوان برنامه‌ریزی شده و شاگردان مهدی تارتار باید از پس این چالش برآیند.
***
تارتار معمولاً با تیم‌هایش مقابل استقلال ایستگاهی مطلوبی دارند و از جمله مربیانی است که هرگاه با استقلال مصاف می‌دهد از انگیزه کافی برخوردار است اما شاید ماجرای این بازی با دیگر بازی‌هایی که تارتار با استقلال تجربه کرده متفاوت باشد. این بار استقلال حالت دیگری دارد. تیمی که به دلیل مشکلات عدیده مالی و فقدان خریدهای مناسب مانند بغض فرو خورده است. این وضعیت بیش از همه در وجود جواد نکونام نهفته است و سرمربی استقلال دوست دارد ازتیمش که با انبوهی از نداری‌ها دست و پنجه نرم کرده، یک قهرمان پدید آورد. نکونام در بازی اول به خوبی از پس اجرای این مأموریت برآمد و قصد دارد 3 امتیاز بازی با ملوان را هم به چنگ آورد تا ضمن تحمیل باختی دیگر به مهدی تارتار تیمش را احتمالاً تک و تنها درصدر جدول ببیند.
***
تساوی گل گهر مقابل پیکان فرصتی طلایی در اختیار نکونام قرار داده تا با کسب برد پرگلی دیگر این بار به تنهایی در صدرجدول قرار بگیرد. اگر حتی نتیجه بازی با صنعت نفت آبادان تکرار شود، احتمال اینکه استقلال تنهایی درصدر باشد بسیار زیاد است و نکونام نیز به این مهم فکر می‌کند و بنا دارد تیمش را با آرایشی کاملاً هجومی مقابل ملوان قرار دهد تا از کسب بردی دیگر محروم نشود. اینکه نکونام از چه تاکتیکی برای عبور از این مرحله استفاده خواهد کرد می‌تواند بسیار مهم باشد اما به احتمال فراوان سرمربی استقلال بنای خود را روی بازی با همان روش بازی اول خواهد گذاشت و کمترین ریسک را در ترکیب تیمش مرتکب خواهد شد.
***
با توجه به اینکه آرمین سهرابیان برای این بازی دچار مشکل شده به احتمال زیاد نکونام از سلیمی در خط دفاع بهره خواهد گرفت. بازگشت روزبه چشمی نیز به خط میانی استقلال ممکن است آرایش خط میانی را دستخوش تحولاتی کند اما شاید سرمربی استقلال تصمیم بگیرد از چشمی به جای سهرابیان هم استفاده کند که در این صورت شانس ماندن زبیر نیک نفس که در بازی اول یکی از ستاره‌های استقلال بود، درترکیب اصلی افزون خواهد شد. با این حال انتخاب ترکیب اصلی استقلال چندان نمی‌‌تواند قابل تخمین باشد و آنچه پراهمیت است اینکه نکونام بهترین آرایش ممکن را برای تیمش درنظر بگیرد و اجازه ندهد که استقلال با بحران عدم نتیجه‌گیری درهفته‌های آغازین مواجه شود.
***
اهمیت رسیدن به پیروزی در این بازی قابل توصیف نیست. بدون شک استقلال اگر موفق به کسب بردی دیگر شود با روحیه مضاعف گام به میدان بازی با سپاهان خواهد گذاشت؛ دیداری که درهفته سوم  برگزارخواهد شد و استقلال را به یک چالش بزرگ خواهد کشاند. گفته شد که نکونام بنا دارد درچهار هفته آغازین لیگ برتر به 10 امتیاز برسد که دستیابی به چنین امتیازی ملزوم به پیروزی در بازی با ملوان است.

جستجو
آرشیو تاریخی