صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و هفت - ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و هفت - ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

آینده به پیکان تعلق دارد

جوانگرایی در عصر ریخت و پاش

وارد عجیب‌ترین فصل ممکن شده‌ایم. هر سال جنگ بر سر این موضوع بود که کدام باشگاه‌ها می‌توانند با کمترین هزینه ممکن، به صرفه و اقتصادی وارد مسابقات شود اما امسال دعوا بر سر این است که چه تیمی بیشتر خرج کند. البته واضح است که بیشترین پول فوتبال از جیب بیت‌المال می‌رود و میلیارد میلیارد می‌شود تا بین سرمربی، بازیکن، مدیربرنامه، دلال و... تقسیم می‌شود.
در این میان، شرایط باشگاه پیکان کاملاً متفاوت است. آنها با خودشان مسابقه گذاشته‌اند تا کمتر و منطقی‌تر هزینه کنند. یکی از مدیران این باشگاه می‌گوید گران‌ترین بازیکن‌شان در این فصل، تنها 5 میلیارد تومان قرار داد بسته است. قرارداد رسول خطیبی حتی به 4 میلیارد تومان هم نمی‌رسد و هیچ یک از بازیکنان این تیم، قرارداد دلاری ندارند. نه خبری از ستاره‌های خبرساز است و نه بازیکنان جنجالی. آنها اما یک تیم واقعی هستند.
احتمالا اگر عکس تیمی پیکان را دیده باشید، تعداد اندکی از بازیکنان این تیم را می‌شناسید اما حتماً با ما هم‌عقیده هستید که آینده متعلق به پیکان خواهد بود. تیمی که بازیکنی با 17 سال و 100 روز را بازی می‌دهد. رضا غندی‌پور جوان‌ترین بازیکن این فصل لیگ به شمار می‌رود که در ترکیب اصلی فیروزه‌ای‌پوشان به میدان رفته و انصافاً مقابل نساجی و سپس گل‌گهر عملکرد خوبی داشت. البته جوانان دیگری هم در تیم رسول بازی می‌کنند. امیر طاهر، ایمان اکبری، جواد آزاده، علی‌اکبر رنجبر، محمد اصلانی و... که هر کدام‌شان می‌توانند در آینده یک ستاره باشند. این پیکان، یکی از جوان‌ترین تیم‌های تاریخ لیگ برتر هم به حساب می‌آید. آنها توانایی آن را دارند که میانگین سنی فوتبال ایران را بالا ببرند.
شرایط هم مهم است؛ مثلاً این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که بحث بر سر قراردادهای میلیاردی سایر باشگاه‌هاست. در همین فصل، تا دلتان بخواهد شایعه و خبر در مورد سال مالی هزار میلیاردی شنیدیم. چند باشگاه شاخص، به عنوان میلیاردهای فوتبال ایران شروع به هزینه کردند و وضعیت عجیبی را رقم زدند. بازیکنان گرانقیمت و تیم‌هایی پر‌ستاره بستند اما پیکان با یک مشت جوان، به دنبال ساختن آینده است. بازیکنانی که قرار است در سال‌های بعد به یاران تأثیرگذار فوتبال ایران تبدیل شوند. به بیان ساده‌تر، باشگاه پیکان وارد عرصه جوانگرایی شده آن هم در عصری که ریخت و پاش پول، حرف اول و آخر فوتبال است. نه تنها در ایران، بلکه در عربستان و به طور کلی خاورمیانه این وضعیت جدی‌تر از قبل شده و همه به پول فکر می‌کنند. با این حال، پیکان بازیکنانی با قراردادهای 500 میلیون تومانی، 650 میلیون تومانی و حتی 300 میلیون تومانی در لیست خود دارد.
از سوی دیگر، این تیم سراسر جوان و باانگیزه، در اختیار یک مربی جوان قرار گرفته است. رسول خطیبی با سن و سال کم خود، کارنامه جالبی ساخته است. دو باشگاه را به لیگ برتر آورده و دو مرتبه هدایت تراکتور را برعهده گرفته است. رسول سرشار از حس و انرژی‌های مثبت فوتبالی است و این وضعیت به او کمک می‌کند تا در ارتباط گرفتن با جوانان و همچنین مدیریت یک تیم کم‌تجربه، مفید واقع شود. به لیست بازیکنانی که طی این سال‌ها با رسول کار کرده‌اند، نگاه کنید تا کلی ستاره را بیابید. خودش هم اتفاقاً در کنفرانس خبری بازی با گل‌گهر به این موضوع اشاره کرد و گفت: «فلسفه کاری من با منطق و فلسفه باشگاه پیکان موازی است. هم من و هم پیکان به دنبال جوانگرایی و اعتماد به جوانان هستیم. می‌توانیم این وضعیت را تا پایان فصل طی کنیم و کلی بازیکن جوان به فوتبال ایران هدیه بدهیم.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی