صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و شش - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و شش - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۶

تصمیم منطقی فدراسیون کشتی و کادرفنی درباره گرایی‌ها

سلامتی نابغه‌ها

محسن وظیفه
روزنامه نگار
تیم ملی کشتی فرنگی برای حضور در بازی‌های آسیایی هانگژو احتمالاً قید استفاده از دو ستاره نامدارش را می‌زند. محمدرضا و محمد‌علی ‌گرایی دو ستاره نامدار کشتی فرنگی هستند که به احتمال بسیار زیاد باید قید حضور در هانگژو را بزنند.  فاصله اندک بین مسابقات کشتی قهرمانی جهان در صربستان با بازی‌های آسیایی هانگژو نگرانی‌هایی را برای کادرفنی ایجاد کرده و آنها نمی‌توانند از کشتی‌گیرانی که وزن زیادی کم می‌کنند، استفاده کنند. محمدرضا‌ گرایی از جمله کشتی‌گیرانی است که وزن زیادی را کم می‌کند و همین شرایط را برای او سخت می‌کند.
او باید برای حضور در قهرمانی جهان دو روز پیاپی سر وزن برسد و سپس برای حضور در قهرمانی جهان در کمتر از 10 روز دیگر مهیا شود.‌ گرایی در جهانی در وزن 67 کیلوگرم به میدان می‌رود که برای رسیدن به سر وزن حداقل 5 کیلوگرم وزن کم می‌کند که تکرار کم کردن این کیلوهای اضافی او را تحت فشار قرار می‌دهد.
این زمان اندک بین دو رویداد مهم و وزن کم کردن‌های زیاد آسیب فراوانی را به کشتی‌گیران وارد می‌کند.
 به همین دلیل کادرفنی تصمیم گرفته نام محمدرضا ‌گرایی را از بازی‌های آسیایی خط بزند. ‌گرایی با شرایط وزنی که برای جهانی صربستان دارد، باید سختی زیادی را تحمل کند تا باز هم برای بازی‌های آسیایی هانگژو سر وزن برسد و به همین دلیل هم تصمیم کادرفنی و فدراسیون این بود که‌ گرایی به هانگژو اعزام نشود.
تصمیمی که به نظر آگاهانه و منطقی است که باید مورد حمایت قرار بگیرد.
در گذشته هم از این بابت آسیب زیادی به برخی از ستاره‌های کشتی وارد شده که این بار کادرفنی تصمیم دارد از تکرار این آسیب‌ها جلوگیری کند.
تیم ملی کشتی فرنگی بعد از بازی‌های آسیایی بلافاصله بعد از هانگژو باید برای حضور در المپیک پاریس برنامه‌ریزی کند و به بهترین شکل ممکن قدر ستاره‌هایش را بداند.
اتفاقی که شاید شبیه به ماجرای حمید سوریان در سال 2010 باشد؛ آن سال هم حمید سوریان در مسابقات قهرمانی جهان به مدال طلا دست پیدا کرد و بلافاصله بعد از بازگشت از قهرمانی جهان راهی بازی‌های آسیایی گوانگژو شد.  البته آن زمان هم کادرفنی پیشنهاد داد که حمید سوریان اعزام نشود اما مدال بازی‌های آسیایی برای مدیران وقت ورزش اهمیت زیادی داشت و به همین دلیل هم اصرار کردند که حتماً باید تیم ملی کشتی فرنگی با تیم ستاره‌هایش و بخصوص حمید سوریان راهی بازی‌های آسیایی شود اما وزن کم کردن زیاد سوریان خودش را در گوانگژو نشان داد.
سوریان که 10 روز قبل در روسیه قهرمان جهان شده بود، در بازی‌های آسیایی نتوانست از سد حریف ژاپنی‌اش هوکی هاساگاوا عبور کند و در نهایت بدون مدال از بازی‌های آسیایی برگشت. این اتفاق خیلی برای سوریان گران تمام شد؛ او مورد هجمه و انتقاد بسیاری قرار گرفت، اما این برای هیچ‌ یک از مدیران وقت ورزش اهمیت نداشت؛ پای خود را کنار کشیدند و سوریان در مقابل این انتقادات تنها ماند. در حالی‌که شکست سوریان در آن بازی‌ها مستقیم با وزن کم کردن او در ارتباط بود.
علاوه بر محمد‌رضا‌ گرایی کادرفنی تصمیم گرفته که محمد‌علی را هم از ترکیب تیم ملی اعزامی به بازی‌های آسیایی کنار بگذارد. محمد‌علی‌ گرایی از بهترین‌های کشتی ایران در این چند سال اخیر بوده که مدام با بدشانسی مواجه شده است.
محمدعلی هم برای رسیدن به ترکیب تیم ملی از ماه‌ها قبل شروع به وزن کم کردن کرد که شاید هم بخش عمده‌ای از مشکلات فعلی او به همین وزن کم کردن‌هایش مربوط باشد. همین الان هم محمدعلی وزن کم می‌کند و اگر قرار باشد هم برای جهانی وزن کم کند و هم برای بازی‌های آسیایی، حتماً دچار مشکل می‌شود. این یک سال برای محمدعلی ‌گرایی از اهمیت زیادی برخوردار است؛ او طلای بازی‌های المپیک را می‌خواهد و باید با دقت زیادی این یک سال را سپری کند. وزن کم کردن‌های مداوم باعث فرسودگی می‌شود؛ هم احتمال آسیب را افزایش می‌دهد و هم رسیدن به موفقیت را با دشواری روبه‌رو می‌کند.‌ گرایی به خاطر حضور در المپیک مجبور است که در وزن 77 کیلوگرم باقی بماند و شاید همین برای این کشتی‌گیر با استعداد خیلی کار را سخت کرده باشد. وزن 82 کیلوگرم المپیکی نیست و شاید اگر این وزن هم المپیکی بود الان خیلی وقت بود که محمدعلی تغییر وزن داده بود.‌ گرایی از ناحیه زانو هم آسیب دیده و در شرایط خوبی قرار ندارد و این فشارها او را خسته می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی