صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و شش - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و شش - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۳

برخی از مربیان در فصل جدید، فوتبال محتاطانه را ترجیح می‌دهند

دفاع سه نفره؛ گرایش فراگیر

آرمن ساروخانیان
@armen9971

هفته اول لیگ بیست و سوم با میانگین گل 2.25 به پایان رسید که در مقیاس فوتبال ایران آمار گل خوبی محسوب می‌شود. هوادار – مس رفسنجان تنها مسابقه‌ای بود که گلی نداشت و این هم می‌تواند اتفاق امیدوارکننده‌ای باشد. با این حال بررسی بازی‌ها نشان می‌دهد که حدود نیمی از مربیان با دفاع سه نفره به زمین رفتند و اولویت‌شان گل نخوردن است.
بازی با سه دفاع لزوماً به معنی فوتبال محتاطانه نیست، ولی اکثر تیم‌هایی که با این روش به میدان رفتند، همان‌هایی هستند که ارزان بسته شدند و فصل گذشته هم در میانه یا پایین جدول بودند. همچنین سابقه این مربیان نشان می‌دهد که طرفدار فوتبال بسته هستند و بازی‌های‌شان در فصول قبلی عموماً کم‌گل تمام شده.
 مظنونان همیشگی
ملوان – ذوب‌آهن یکی از بازی‌هایی بود که هر دو تیم با سه مدافع شروع کردند. تارتار که در ذوب‌آهن هم بازی‌های کم‌گل و تساوی‌های پرشماری داشت، اولین مأموریتش در انزلی ابقای ملوان است و ترجیح داده با سه مدافع و ریسک کمتر بازی کند.
ربیعی که فصل گذشته در مس رفسنجان با سه مدافع بازی می‌کرد، ذوب‌آهن را هم تقریباً با چیدمان مشابهی به زمین می‌فرستد. البته ذوب‌آهن امیدوار است که فصل را در نیمه بالایی به پایان ببرد، با این حال ربیعی طرفدار فوتبال پرریسکی نیست و فصل گذشته هم با 15 گل خورده، دومین خط دفاع برتر لیگ را در اختیار داشت.
نساجی – پیکان دومین مسابقه‌ای بود که هر دو مربی با دفاع سه نفره به زمین رفتند. رحمتی فصل گذشته با 16 تساوی در آلومینیوم رکورددار تساوی بود و تیمش تنها 15 گل خورده داشت. انتظار می‌رود که او در نساجی هم رویکرد محتاطانه‌ای داشته باشد، هرچند در نیمه دوم بازی با پیکان تیمش برای فرار از شکست جلو کشید و سرانجام به گل تساوی رسید. رسول خطیبی هم پیکان را با دفاع سه نفره به زمین فرستاده بود و به نظر می‌رسد که با توجه به بضاعتش بیشتر به دنبال استفاده از ضدحملات باشد.
آلومینیوم اراک مقابل پرسپولیس بازی را با سه مدافع شروع کرد. مجتبی حسینی که فصل قبل با پیکان فقط 12 گل زد و ضعیف‌ترین خط حمله را داشت، مقابل پرسپولیس بیشتر به فکر گل نخوردن بود، هرچند بعد از گل میزبان فوتبال رو به جلویی بازی کرد. حسینی نسبت به پیکان تیم پرمهره‌تری در اختیار دارد و باید دید که باز هم به دنبال فوتبال محتاطانه خواهد رفت یا تیمش با ریسک بیشتری بازی می‌کند.  
مس رفسنجان ششمین تیمی بود که در هفته اول با سه مدافع بازی کرد. ساکت الهامی تیم نسبتاً پرمهره‌ای دارد و بعد از رتبه پنجمی فصل گذشته قطعاً هدفش یکی از رتبه‌های بالا خواهد بود. هرچند مس در تهران مقابل هوادار به تساوی بدون گل رسید، ولی میل بیشتری به حمله داشت و حتی بعد از اخراج شهباززاده هم می‌توانست به گل برتری برسد. مس رفسنجان شاید یکی از معدود تیم‌هایی با دفاع سه نفره است که محتاطانه بازی نخواهد کرد.
شمس آذر تازه‌وارد هم در زمین استقلال خوزستان با آرایش سه دفاعه به زمین رفت. تیم سعید دقیقی در این بازی رویکرد تدافعی نداشت و میزبان را تحت فشار گذاشته بود، با این حال مشخص نیست که در بازی‌های سخت‌تر هم رویکرد مشابهی داشته باشد و احتمالاً تیمش مجبور به عقب‌نشینی خواهد شد.
 خمس با دو سیستم
خمس در نیمه دوم بازی با سپاهان دفاع تراکتور را از چهار نفره به سه نفره تغییر داد تا مشکلات دفاعی تیمش را برطرف کند. مربی اسپانیایی فصل گذشته با هر دو سیستم بازی کرد و انتظار می‌رود که این فصل هم با توجه به شرایط بازی و حریف سیستم بازی‌اش را تغییر بدهد.
تعداد زیادی از این تیم‌ها برای بقا می‌جنگند و احتمالاً فصل را در نیمه پایینی جدول به پایان برسانند. از این جمع تراکتور، مس رفسنجان و احتمالاً ذوب‌آهن بتوانند در نیمه بالای جدول بایستند. مدعیان قهرمانی اما هیچکدام به جز تراکتور سراغ این سبک بازی نرفته‌اند. پرسپولیس، سپاهان، استقلال، گل‌گهر و فولاد تیم‌هایی هستند که با دفاع چهار نفره بازی می‌کنند. در میان تیم‌هایی که انتظار می‌رود در پایین جدول باشند، هوادار،استقلال خوزستان و صنعت نفت آبادان تنها تیم‌هایی بودند که با چهار دفاع بازی کردند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی