صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و چهار - ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و چهار - ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۶

پایان غیبت 2 ساله کاراته با حضور در جهانی مجارستان

عیارسنجی در بوداپست

رضا عباسپور
روزنامه نگار
 بعد از بازی‌های المپیک 2021 توکیو و اولین و آخرین حضور تاریخی کاراته در این آوردگاه، بواسطه مشکلات و حواشی که برای تیم ملی کاراته کشورمان در رویدادهای جهانی ایجاد شد، تیم‌های ملی کاراته در هر دو بخش مردان و زنان تا به امروز که حدوداً نزدیک به دو سال از آن تاریخ می‌گذرد، نتوانستند حضوری در رقابت‌های قهرمانی جهان یا لیگ‌های معتبر کاراته وان داشته باشند. اتفاقی تلخ و ناامیدکننده که خیلی از نظر کمی و کیفی به کاراته ایران ضربه زد. غیبت ستاره‌های نامدارکاراته ایران اگرچه برای خود آنها از نظر اعتبار و به روز شدن در پیکارهای جهانی نمره منفی و عقبگردی غیرقابل جبران به شمار می‌رفت، اما تأثیر منفی غیبت نامداران ایرانی در رقابت‌های جهانی به عنوان مدعیان کسب سکوی قهرمانی و مدال‌های خوش رنگ جهانی نیز روی سطح کیفی و کمی این مسابقات نیز اثرات منفی خود را نیز گذاشت. این تبعات منفی به قدری محسوس و ملموس بود که حالا و بعد از غیبت نسبتاً طولانی که کاراته ایران در رقابت‌های جهانی داشت، با اعلام حضور دوباره کاروان کاراته کشورمان برای شرکت در رقابت‌های جهانی 2023 بوداپست، موجبات خرسندی مسئولان برگزار‌کننده مسابقات قهرمانی جهان را بوجود آورده است. هرچند قطعاً عیار واقعی ملی‌پوشان کاراته کشورمان نیز بعد از دوری نسبتاً طولانی که داشتند، در این آوردگاه معتبر جهانی خیلی جدی سنجش و ارزیابی خواهد شد.

به دنبال پس گرفتن اعتبار جهانی
در حالی که شمارش معکوس برای بزرگترین رویداد جهانی کاراته در سال‌جاری میلادی آغاز می‌شود، فدراسیون جهانی کاراته کمپینی نیز در رسانه‌های اجتماعی راه‌اندازی کرده است تا هواداران قبل از این مسابقات به آن بپیوندند. کمپینی که بیانگر سطح کیفی و کمی بالای این دوره از رقابت‌های کاراته قهرمانی جهان است که قرار است از اوایل آبان ماه جاری به میزبانی شهر بوداپست و کشور مجارستان برگزار شود. این دوره از رقابت‌های جهانی بواسطه اینکه تقریباً نزدیک به بازی‌های آسیایی 2023 هانگژوی چین است، قطعاً جدالی سخت و سنگین برای ملی‌پوشان کشورمان در هر دو بخش مردان و زنان خواهد بود. جدالی سنگین و دشوار که سوای فاصله نزدیک زمانی، به‌خاطر اینکه کاراته‌کاهای ملی‌پوش کشورمان بیش از دو سال دور از میدان جهانی بودند و غایبان بزرگ این رویداد بین‌المللی به شمار می‌رفتند نیز می‌تواند جوی متفاوت و سنگین‌تر از رویدادهای بین‌المللی قبلی را داشته باشد. البته این میدان شاید برای کم‌تجربه‌ها مصداق بیشتری پیدا کند، اما بی‌شک توقع از ستاره‌های تیم بواسطه تجربه و توان مبارزه‌ای بالایی که دارند این است که بتوانند کار را در میدان مبارزه درآورده و پرچمدار باشند.
مطمئناً یکی از مهمترین اهدافی که کاروان کاراته ایران در میدان جهانی بوداپست پیش رو دارند، بازپس گرفتن اعتبار جهانی کاراته ایران بعد از غیبت دوساله از میدان جهانی است.
 
محک جدی در هانگژو برای درخشش در بوداپست
فدراسیون جهانی کاراته در گزارشی به آخرین وضعیت این رشته ورزشی در فاصله ۸۰ روز تا شروع مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۳ پرداخته است و تیم ملی کاراته ایران را نیز یکی از مدعیان قهرمانی بعد از مدتی غیبت معرفی کرده است. مسابقات کاراته قهرمانی بزرگسالان جهان از ۲۴ تا ۲۹ اکتبر در بوداپست کشور مجارستان برگزار می‌شود و آماده‌سازی برای میزبانی بزرگترین تورنمنت کاراته در پایتخت مجارستان ادامه دارد. این رویداد در ورزشگاه پاپ لازلو بوداپست برگزار می شود، ثبت نام ورزشکاران برای شرکت در این رویداد در حال انجام است و تا دوم اکتبر ادامه دارد. تاکنون نزدیک به 10 کشور، ورزشکاران خود را برای شرکت در این رویداد معرفی کردند. فدراسیون جهانی کاراته همچنین در بخش دیگری از گزارش خود از دو رویداد مهم قاره‌ای (مسابقات قهرمانی بزرگسالان UFAK - قهرمانی قاره آفریقا در آگوست و بازی‌های آسیایی در اکتبر و همچنین کاراته وان لیگ برتر در سپتامبر به میزبانی دوبلین و کاراته وان سری A در سپتامبر به میزبانی لارناکا) به عنوان تورنمنت‌هایی نام برد که پیش از بزرگترین رویداد سال‌جاری برگزار می‌شود، تورنمنت‌هایی که در آن قهرمانان آینده جهان برای حضور در تاتامی بوداپست آماده می‌شوند. رویدادهای مهمی که قطعاً عیار کنونی کاراته ایران در آن محک جدی خواهد خورد.
 قطعاً بازی‌های آسیایی 2023 هانگژو می‌تواند محکی جدی قبل از اعزام ملی‌پوشان کاراته کشورمان به رقابت‌های جهانی 2023 بوداپست باشد.
 محکی که بی‌شک توان مبارزه‌ای ستاره‌های کاراته ایران را برای رویارویی با رقبای جهانی به معرض نمایش می‌گذارد.

ZOOM

تیم ملی کاراته ایران در هر دو بخش مردان و زنان بعد از بازگشت از رقابت‌های قهرمانی آسیا در ملاکا مالزی، بلافاصله تمرینات آماده‌سازی خود را برای حضور در رویدادهای معتبر پیش رو (بازی‌های آسیایی هانگژوی چین و رقابت‌های جهانی 2023 بوداپست مجارستان) استارت زدند. قطعاً کاراته ایران یکی از امیدهای مدال‌آوری در بازی‌های آسیایی چین است. کاروانی که ما روی کسب خوشرنگ‌ترین مدال‌ها توسط مردان و زنان ملی‌پوش حاضر در اردوی این رشته رزمی حساب ویژه‌ای باز کردیم. البته باتوجه به رشد و توسعه کاراته در قاره آسیا از این پس نه تنها در رقابت‌های قاره‌ای بلکه در مسابقات جهانی نیز بیش از پیش باید ملی‌پوشان کاراته کشورمان روی رقبای قدرتمند آسیایی خود حساب باز کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی