صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و سه - ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و سه - ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۸

چلسی – لیورپول، هفته اول لیگ برتر انگلیس

شروع جهنمی پوچتینو!

محمدرضا طیاری
خبرنگار
مائوریسیو پوچتینو دوران مربیگری خود در چلسی را امشب ساعت 19:00 با یک مصاف سخت مقابل لیورپول و یورگن کلوپ در ورزشگاه استمفوردبریج لندن شروع می‌کند.
دو غول فوتبال انگلیس قصد دارند ناکامی فصل گذشته در لیگ برتر را فراموش و جبران کنند و این بار با تیم‌هایی قدرتمندتر دست کم برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا تلاش کنند. هر دو تیم سال گذشته جایی در جمع چهار تیم برتر لیگ نداشتند و در نتیجه حضور در لیگ قهرمانان را از دست دادند.

چلسی
شاید منصفانه این باشد که بگوییم فصل اول آبی‌ها زیر نظر مالک امریکایی تاد بولی و شرکت کلیرلیک کپیتال پر از اتفاق و حادثه بود اما پایانی فاجعه‌بار داشت و با کسب بدترین نتیجه آنها در لیگ برتر طی 30 سال اخیر همراه شد. با وجود هزینه کردن بیش از 600 میلیون پوند برای خرید بازیکنان جدید و سرشناس در دو پنجره نقل و انتقالاتی، چلسی فصل قبل را بدون جام و بدون کسب سهمیه به پایان رساند و در رتبه تحقیرآمیز دوازدهم جدول قرار گرفت.
تجربه استفاده از گراهام پاتر و فرانک لمپارد به عنون سرمربی روی نیمکت چلسی با شکست مواجه شد اما حالا با آمدن مائوریسیو پوچتینو خوشبینی‌ها به این تیم افزایش یافته است، کسی که به عنوان یکی از برترین مربیان حال حاضر فوتبال جهان شناخته می‌شود. این مربی آرژانتینی شاهد جدایی دسته‌جمعی تعداد زیادی از ستاره‌های تیم اصلی فصل گذشته چلسی در این تابستان بوده که درآمدی حدود 200 میلیون پوند را برای باشگاه به همراه داشته است. در عوض او دست به خریدهای هوشمندانه زده و بازیکنانی مثل کریستوفر انکونکو، نیکولاس جکسون، اکسل دیساسی، روبرت سانچس و لسلی اوگوچوکوو را به استفموردبریج آورد تا یک بازسازی اساسی را در این تیم انجام دهد.
پوچتینو از 16 نبرد آخر خود مقابل لیورپول فقط یک برد کسب کرده اما امیدوار است این بار شروعی طوفانی به عنوان سرمربی چلسی داشته باشد و این کار را با برد مقابل قرمزهای آنفیلد انجام دهد.

لیورپول
شاگردان یورگن کلوپ هم این فصل جایی در لیگ قهرمانان اروپا ندارند چون فصل قبل پایین‌تر از نیوکاسل در رتبه پنجم قرار گرفتند و راهی لیگ اروپا شدند، اتفاقی که برای اولین بار طی 9 فصل حضور کلوپ در این تیم رخ داده است. فصل 22-2021 آنها مدعی کسب چهارگانه قهرمانی بودند. هر چند در کسب قهرمانی لیگ ناکام ماندند. اما فصل قبل آنها هیچ نشانی از یک تیم مدعی نشان ندادند و شاهد سه‌گانه قهرمانی رقیب خود منچسترسیتی در اروپا و قهرمانی دیگر رقیب خود یعنی منچستریونایتد در جام اتحادیه بودند.
نخریدن هافبک در فصل گذشته برای لیورپول گران تمام شد و به همین دلیل کلوپ اشتباه خود را تکرار نکرد و این تابستان دست به تقویت خط میانی تیمش زد. تا کنون هفت هافبک از لیورپول جدا شده‌اند که سرشناس‌ترین آنها جوردن هندرسون و فابینیو بودند و در عوض بازیکنانی مثل دومینیک سوبوسلای و الکسیس مک آلیستر به این تیم اضافه شدند و البته مویسس کایسدو می‌تواند خرید جدید دیگر آنها باشد. هر چند که این هافبک اکوادوری گفته که ترجیح می‌دهد به چلسی برود و به همین دلیل بین چلسی و لیورپول بر سر خرید این بازیکن نیز جدال سخت و سیاستمدارانه‌ای در جریان است!
لیورپول در بازی‌های پیش فصل در فاز تهاجمی و دفاعی عملکرد عجیب داشت و با زدن 19 گل و دریافت 10 گل در پنج بازی نشان داد ضعف‌های دفاعی این تیم هنوز برطرف نشده است. آنها در 10 فصل اخیر هرگز در بازی اول لیگ نباخته‌اند و امیدوارند این روند را با برد در زمین حریف در بازی امشب ادامه دهند.

آمار
79) در 79 مصاف چلسی و لیورپول در تمامی رقابت‌ها از شروع دوران لیگ برتر، 27 بازی را آبی‌ها برده‌اند و 28 بازی به سود لیورپول تمام شده است. 24 بازی هم برنده نداشته است.
4) در اتفاقی بی‌سابقه بین تیم‌های بزرگ فوتبال انگلیس، 4 بازی آخر بین چلسی و لیورپول با تساوی بدون‌ گل خاتمه یافته است. به طور دقیق 464 دقیقه این دو تیم به یکدیگر گل نزده‌اند. البته دو تساوی بدون‌ گل در فینال‌های جام‌حذفی و جام‌اتحادیه در سال 2022 بوده که هر دو را لیورپول در ضربات‌ پنالتی برد.
3) چلسی سومین تیم لیگ برتری است که مائوریسیو پوچتینو هدایتش را برعهده گرفته. او همراه ساوتهمپتون و تاتنهام 144 مرتبه مربیگری کرد که در مجموع تیم‌هایش به 78 برد، 33 تساوی و 33 شکست رسیدند.
11) یورگن کلوپ و مائوریسیو پوچتینو 11 مرتبه مقابل هم قرار گرفته‌اند که سرمربی آلمانی 6 برد کسب کرده و سرمربی آرژانتینی فقط یک مرتبه پیروز شده است. 4 بازی بین این دو مربی هم با تساوی خاتمه یافت. مهم‌ترین رویارویی آنها هم در فینال لیگ قهرمانان اروپای 2019 بود که لیورپول با برتری 2-0 مقابل تاتنهام به جام قهرمانی رسید.
 
مصدومان و محرومان
کریستوفر انکونکو، بنوا بادیاشیله، وسلی فوفانا، آرماندو برویا و مارکوس بتینلی، مصدومان چلسی هستند که به این دیدار نخواهند رسید. تیاگو آلکانتارا هم مثل خیلی از هفته‌های فصل مصدوم است و استفان بایچتیچ هم در کنار او دیگر بازیکن لیورپول است که در استمفوردبریج به میدان نخواهد رفت.

جستجو
آرشیو تاریخی