صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و یک - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و یک - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۹

نگاهی به مدعیان فصل 24-2023 لیگ برتر انگلیس

شروع جنگ هیولاهای ثروتمند!

فرخ حسابی
روزنامه نگار

باورتان می‌شود که لیگ برتر انگلیس دوباره شروع شده است؟ از زمان شیوع ویروس کرونا، این اولین تابستانی بود که تیم‌های لیگ برتری یک پیش فصل نرمال را پشت سر گذاشتند و حالا از جمعه شب بهترین لیگ فوتبال جهان با دیدار برنلی مقابل مدافع عنوان قهرمانی، منچسترسیتی، در ساعت 22:30 شروع می‌شود.
ونسان کمپانی، مدافع سابق سیتی حالا در قامت سرمربی برنلی مقابل تیم و مربی سابق خود قرار می‌گیرد. در این تابستان اتفاقات زیادی افتاد و تا پایان نقل و انتقالات هم احتمالاً اتفاقات جدیدتری در تیم‌ها رخ خواهد داد. در این مطلب نگاهی داریم به وضعیت تیم‌های مدعی لیگ برتری در آستانه آغاز این رقابت‌ها.

منچسترسیتی
فصل گذشته: قهرمان
(89 امتیاز، تفاضل گل 69+)
خریدهای کلیدی: یوشکو گواردیول (مدافع، 90 میلیون یورو) و متئو کواچیچ (هافبک، 29 میلیون یورو)
خروجی‌های مهم: ریاض محرز (الاهلی، ‌35 میلیون یورو) و ایلکای گوندوغان (بارسلونا، رایگان)
آمار
سیتی فصل گذشته مالکیت 64/9 درصدی توپ را در بازی‌های لیگ برتر در اختیار داشت. میانگین مالکیت توپ در شش فصل حضور پپ گواردیولا در سیتی 66/8 درصد بوده. فصل قبل تحلیل‌های زیادی نوشته شد در مورد اینکه گواردیولا سبک بازی‌اش را تغییر داده و تمایل بیشتری به عقب نشستن تیمش و استفاده از ضد حمله با تکیه بر توانایی‌های ارلینگ هالند دارد، در حالی که این آمار نشان می‌دهد مالکیت توپ سیتی به میانگین همه فصول خود نزدیک بوده و این تیم همچنان مالکانه‌ترین و صبورانه‌ترین بازی در هنگام حفظ توپ را در فوتبال اروپا در اختیار دارد.
سؤال مهم
سؤال مهم این است که سیتی بدون حضور گوندوغان و محرز ضربه می‌خورد یا نه؟ آنها بهترین گلزن یا بهترین پاس‌دهنده تیم سیتی نبودند اما هر زمان که به وجودشان نیاز بود عملکرد خوبی داشتند و مسئولیت‌های تاکتیکی فراوانی که گواردیولا بر دوش‌شان می‌گذاشت را به خوبی اجرا می‌کردند. سیتی با نیروهای تهاجمی عالی مثل هالند، دبروینه، گریلیش، فیل فودن، ‌خولین آلوارس و برناردو سیلوا فصل جدید را آغاز می‌کند اما آنها دو بازیکن خوش تکنیک و خوش‌فکر را از دست داده‌اند و باید دید آیا گواردیولا ضرر از دست دادن این دو را حس می‌کند یا نه؟

آرسنال
فصل گذشته: دوم
(84 امتیاز، 45+ تفاضل گل)
خریدهای کلیدی: دکلان رایس (هافبک دفاعی، 116 میلیون یورو)، کای هاورتز (هافبک تهاجمی، 75 میلیون یورو) و یورین تیمبر (مدافع میانی، 40 میلیون یورو)
خروجی‌های مهم: گرانیت ژاکا (لورکوزن، ‌15 میلیون یورو)
آمار
در کل فصل قبل، ترکیب اولیه آرسنال دارای 87درصد ثبات بوده که بالاترین رقم از این نظر در لیگ است. به عبارت دیگر یکی از دلایلی که باعث شد آرسنال از تیمی که از سال 2016 در جمع چهار تیم قرار نداشت و به تیمی تبدیل شود که سه چهارم فصل قبل را صدرنشین بود، توانایی و اصرار میکل آرتتا به تکیه کردن بر گروه مشخصی از بازیکنان در ترکیب اصلی تیمش بود.  آنها اما این فصل برای موفقیت در لیگ داخلی و لیگ قهرمانان نیاز به داشتن تیمی بزرگتر دارند.
سؤال مهم
قبل از جام جهانی، آرسنال در زمینه دفاعی تقریباً پا به پای منچسترسیتی خوب کار می‌کرد. میانگین گل خوردن آنها 0/85 در صد در هر 90 دقیقه بود و برای سیتی این عدد 0/81 درصد بود. اما بعد از جام جهانی آمار آرسنال ناگهان به 1/27 رشد کرد. باید دید آرتتا فکری به حال ترمیم اوضاع دفاعی تیمش کرده یا باز هم توپچی‌ها در این زمینه به مشکل می‌خورند.

نیوکاسل
نیوکاسل با سرمایه‌گذاری مالکان عربستانی فصل گذشته سهمیه لیگ قهرمانان را با رتبه چهارم کسب کرد و عملکردی خیره کننده داشت. حالا باید این تیم را بالاتر از تیمهایی مثل تاتنهام و حتی چلسی جزو «بیگ سیکس» یا شش تیم برتر انگلیس قرار داد. ادی هاو یک تیم خوب را بدون سر و صدا بست و این فصل نیز با خریدهایی خوب مثل ساندرو تونالی، هاروی بارنز، لیورامنتو و یاکوبا مینتا یک مدعی جدی در لیگ برتر به شمار می‌رود. اما سؤال مهم در مورد این تیم این است آیا بازیکنانش واقعاً به اندازه خوب هستند که هم در لیگ برتر و هم در لیگ قهرمانان اروپا به میدان بروند و دچار افت نشوند؟

چلسی
فصل گذشته را با رتبه نازل دوازدهم تمام کرد. آنها با آوردن مائوریسیو پوچتینو به عنوان سرمربی دست به خانه تکانی اساسی زدند و بازیکنان سرشناس فراوانی را فروختند، ستاره‌هایی مثل کای هاورتز، میسون مونت، متئو کواچیچ، روبن لوفتوس چیک، کالیدو کولیبالی، کریستین پولیسیک، ادوارد مندی، ‌اوبامیانگ، اسپیلیکوئتا و انگولو کانته! اضافه شدن انکونکو و جکسون که هر دو فصل گذشته عملکرد خوبی در گلزنی به ترتیب در تیمهای لایپزیش و ویارئال داشتند قدرت تهاجمی چلسی را بالا برده هر چند که با بدشانسی مواجه شدند و انکونکو را برای چند ماه از دست دادند. تیم بی‌هدف فصل قبل حالا یک تابستان خوب را پشت سر گذاشته و به نظر می‌رسد اهداف خود را در فصل جدید می‌داند. سؤال مهم این است که آیا این همه تغییر در یک تابستان می‌تواند منجر به نتایج خوب شود؟

منچستریونایتد
فصل گذشته: سوم
(75 امتیاز، تفاضل 15+)
خریدهای کلیدی: راسموس هویلون (مهاجم، 75 میلیون  یورو) میسون مونت (هافبک تهاجمی، ‌64 میلیون  یورو) آندره اونانا (دروازه بان، ‌52 میلیون  یورو)
خروجی‌های مهم: انتونی الانگا (فارست، 17 میلیون  یورو)، داوید دخئا (بدون تیم)
آمار
منچستریونایتد فصل قبل بیشترین پرس از بالا را بین تیم‌های لیگ برتری داشت (33/2 درصد در هر مسابقه). اریک تن هاخ سرمربی تیم، با اضافه شدن اونانا که دروازه‌بانی با قابلیت مالکیت توپ است امیدوار است که تیمش را بیش از فصل قبل با فوتبال مالکانه، تهاجمی و پرفشار روانه میدان کند.
سؤال مهم
آیا یونایتد بالاخره مهره گمشده خود در نوک خط حمله را یافته است؟ آنتونی مارسیال و ووت وخهورست فصل قبل مجموعاً شش گل در 1486 دقیقه زدند و مارکوس رشفورد مجبور به بازی در خط حمله شد در حالی که او یک وینگر تخصصی است.
 راسموس هویلون مهاجم 20 ساله دانمارکی که فصل قبل با آتالانتا 10 گل در همه رقابت‌ها به ثمر رساند، می‌تواند خلأ گلزنی در خط حمله یونایتد را جبران کند؟

لیورپول
فصل قبل: پنجم (67 امتیاز، تفاضل 28+)
خریدهای کلیدی: دومینیک سوبسلای (هافبک تهاجمی، 70 میلیون یورو) و الکسیس مک الیستر (هافبک میانی، ‌42 میلیون یورو)
خروجی‌های مهم: فابینیو (الاتحاد، 46/7 میلیون یورو)، جوردن هندرسون (الاتفاق، 14 میلیون یورو) روبرتو فیرمینو (الاهلی، ‌رایگان) نبی کیتا (وردربرمن، رایگان)، جیمز میلنر (برایتون، رایگان) فابیو کاروالیو (لایپزیش، قرضی) و الکس اوکسلید چمبرلین (بدون باشگاه)

آمار
در 10 بازی پایانی فصل که مصادف شد با تصمیم یورگن کلوپ مبنی بر استفاده از ترنت الکساندر آرنولد در خط میانی، لیورپول بهترین آمار امید گلزنی قبل از هر بازی (1/37) را داشت. مصدومیت‌ها در فصل قبل در رقم خوردن بدترین فصل لیورپول زیر نظر کلوپ نقش مهمی داشتند اما این تیم هم هیچ وقت در حد ستاره‌هایی که داشت بازی نکرد.
 نکته مهم در مورد لیورپول این است که بازیکنان خوب زیادی دارند که هنوز در قالب یک تیم به بهترین فرم خود نرسیده‌اند.
سؤال مهم
آیا لیورپول به هافبک دفاعی نیاز دارد؟ این شاید مهم‌ترین پست فوتبال در سال‌های اخیر باشد حتی اگر لیورپولی‌ها خیلی به آن اعتقاد نداشته باشند. طی سال گذشته آرسنال، رئال مادرید، چلسی و پاری سن ژرمن برای خرید 4 هافبک دفاعی در مجموع 400 میلیون یورو هزینه کردند. منچسترسیتی با تکیه بر توانایی رودری که بهترین هافبک دفاعی حال حاضر فوتبال جهان است، درخشید.
لیورپول اما همزمان فابینیو و جوردن هندرسون را از دست داده و تنها گزینه احتمالی آنها رومئو لاویا 19 ساله است که بیشتر بازیکنی برای آینده به نظر می‌رسد نه برای فصل سخت پیش رو.

 

 

 

 

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی