صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و یک - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و یک - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۶

برای درخشش کاراته در هانگژو و بوداپست برنامه ویژه داریم

هروی: شایسته سالاری برایم مهم است نه سن و سال!

رضا عباسپور
روزنامه نگار
سید‌شهرام هروی سرمربی موفق تیم ملی کاراته مردان معتقد است که ملی‌پوشان کاراته ایران در رقابت‌های آسیایی ملاکای مالزی اگرچه با قدرت مقابل رقبای مدعی خود قرار گرفتند و با دل و جان مبارزه کردند، اما نهایتاً به‌خاطر برخی مسائل که کنترلش از دست ما خارج بود با بداقبالی و بدشانسی روبه‌رو شده و نهایتاً نتوانستند آنچنان که از آنها توقع می‌رفت نتایج مطلوبی را برای خود و کاراته ایران کسب کنند. هروی البته تأکید دارد که شاگردانش تمام تلاش و توان خود را مثل گذشته در میدان مسابقه به معرض نمایش گذاشتند، ولی چون سایر مدعیان کاراته در قاره آسیا نیز سال‌ها است که کار زیربنایی انجام داده‌اند و توجه ویژه‌ای به پرورش استعدادهای خود در این رشته رزمی داشتند، الان در عرصه‌های مختلف بین‌المللی حرف برای گفتن دارند. با این حال سرمربی تیم ملی کاراته همچنان به قدرت و توان ملی‌پوشان شایسته کاراته ایران اعتقاد جدی داشته و آنها را مهیا برای درخشش در بازی‌های آسیایی هانگژوی چین، سپس رقابت‌های جهانی 2023 بوداپست مجارستان می‌داند. به همین بهانه با سیدشهرام هروی سرمربی تیم ملی کاراته کشورمان گفت‌و‌گو کردیم تا شرایط حال حاضر ملی‌پوشان، همینطور برنامه کادرفنی برای آماده‌سازی ستاره‌های کاراته ایران را از زبان خودش بشنویم.

بداقبال نبودیم، نتایج آسیایی درخشان‌تر می‌شد
سید‌شهرام هروی سرمربی تیم ملی کاراته کشورمان با بیان این مطلب که از عملکرد شاگردانش در رقابت‌های آسیایی مالزی راضی است، چون می‌داند که آنها تلاش‌شان را کردند اما یکسری موارد از کنترل‌شان خارج بود و نمی‌شد به هیچ وجه آن را مهار کرد، در خصوص نتایج کسب شده توسط ملی‌پوشان کاراته ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا تأکید دارد: «حقیقتاً من از عملکرد تک تک ملی‌پوشانم در رقابت‌های قهرمانی کاراته آسیا در مالزی راضی‌ام. چون دیدم که آنها با تمام وجود و توان‌شان به مصاف رقبا رفتند. اما یکسری مسائل و اشتباهات داوری باعث شد تا رنگ خیلی از مدال‌های ما در جدال آسیایی تغییر کند. مطمئناً کنترل این موضوع دیگر از دست ما خارج بود. به همین دلیل معتقدم که ما همچنان یکی از قدرت‌های برتر کاراته آسیا و جهان هستیم. مطمئناً اگر در ملاکای مالزی با بداقبالی در همین مواردی که عرض کردم مواجه نمی‌شدیم، نتایجی به مراتب درخشان‌تر از آنچه که کسب کردیم را به‌دست می‌آوردیم. اما مسابقات آسیایی دیگر برای ما تمام شد. مهمترین چیزی که از این رقابت‌ها برای ما باقی ماند درس گرفتن از ناکامی‌ها و نقاط ضعفی بود که باید آنها را برای درخشش در میادین معتبر آتی به نقاط قوت و موفقیت تبدیل کنیم.»

خوابگاه نصرت اصلاً مناسب
اردو و اسکان کاراته نیست
سرمربی تیم ملی کاراته کشورمان درخصوص مشکلاتی که آکادمی ملی المپیک و خوابگاه نصرت محل اسکان و اردوی ملی‌پوشان کاراته دارد، معتقد است: «فکر می‌کنم چند باری هست که نسبت به شرایط نامساعد و غیراستاندارد خوابگاه نصرت (محل اسکان و اردوی تیم ملی کاراته) گلایه و نقد داشتم. حقیقتاً این محل مشکلات و کمبودهای زیادی دارد، چون برای برگزاری اردوی تیم ملی استانداردهای لازم را ندارد. اما خب شرایط فعلاً اضطراری و ویژه است و ما چاره‌ای نداریم جز اینکه تحمل کنیم تا ببینیم چه تدبیری برای این موضوع پیش‌بینی می‌شود؟ شخصاً با شناختی که نسبت به کیومرث هاشمی سرپرست جدید وزارت ورزش و جوانان دارم، خیلی امیدوارم که او با شناخت خوبی که نسبت به ورزش کشور، مشکلات و دغدغه‌های ما در مسیر بازی‌های آسیایی و رقابت‌های جهانی دارد، این مشکلات را بزودی مرتفع کرده و باعث روحیه و انگیزه ما برای عملکرد فنی بهتر در رویدادهای پیش رو شود.»

تا اعزام به هانگژو اردو داریم
هروی تأکید دارد تا زمان اعزام تیم ملی کاراته به بازی‌های آسیایی هانگژو ملی‌پوشان اردوی مستمر دارند تا با شرایط ایده‌آل راهی بازی‌های آسیایی چین شوند: «ما از دیروز مرحله جدید اردوی آماده‌سازی تیم ملی کاراته مردان را در آکادمی ملی المپیک استارت زدیم و این اردو را تا زمان اعزام تیم ملی به بازی‌های آسیایی در دستور کار خواهیم داشت. ما 2 رویداد مهم و حیاتی پیش رو داریم. ابتدا بازی‌های آسیایی هانگژوی چین، سپس رقابت‌های قهرمانی جهان در بوداپست مجارستان که هر دو مسابقه از اهمیت و اعتبار ویژه‌ای برخوردار است. به همین دلیل تمام تمرکز و توان خود را روی تمرین و برطرف کردن نقاط ضعف بچه‌های کاراته گذاشتیم تا در بهترین فرم بدنی خود عازم این دو رویداد شوند. کاراته ایران همواره به عنوان یک مدعی تمام عیار و قدرتمند در دنیا شناخته شده است. به همین دلیل من و دوستانم در کادرفنی تمام تمرکز و توان خود را معطوف کردیم تا در بهترین شرایط تیم ملی کاراته را به این رقابت‌ها اعزام کنیم. در بازی‌های آسیایی قطعاً کویت، عربستان، امارات و برخی دیگر از کشورهای عربی بواسطه اینکه رئیس کنفدراسیون آسیا همزبان آنها است و از حمایت او خصوصاً در بخش داوری بهره‌برداری می‌کنند، به همراه شرق آسیایی‌ها و... همه جزو مدعیان و رقبای درجه یک کاراته ایران به شمار می‌روند. اما با تمام این تفاسیر معتقدم کاراته ایران همیشه یک سروگردن بالاتر از تمامی رقبای خود بوده و در میادینی که حضور پیدا کرده است با کیفیت بالایی که ستاره‌های ملی‌پوش ما در سبک مبارزات خود دارند خیلی اجازه خودنمایی به رقبا نمی‌دهند. به همین دلیل من خیلی خوشبین هستم که در بازی‌های آسیایی و پس از آن رقابت‌های جهانی بازهم بتوانیم بدرخشیم و از نام و اعتبار کاراته ایران در عرصه‌های مختلف بین‌المللی دفاع کنیم.»

اولویتم در تیم ملی شایسته‌سالاری است
سرمربی موفق تیم ملی کاراته کشورمان درخصوص گزینش نفرات اعزامی به بازی‌های آسیایی، همینطور رقابت‌های جهانی پیش رو و اینکه در این مجال آیا به پشتوانه‌ها نیز بهای لازم داده می‌شود یا خیر، می‌گوید: «خودتان خوب می‌دانید که من اعتقاد ویژه‌ای به بحث پشتوانه‌سازی و توجه به آینده‌سازان کاراته ایران دارم. اما بیشتر از بحث پشتوانه‌ها، دنبال شایسته‌‌سالاری هستم، زیرا معتقدم سن و سال در رشته کاراته خیلی ملاک اصلی نیست. قطعاً هرچقدر تجربه قهرمانان و ملی‌پوشان در تیم ملی کاراته بالاتر می‌رود، آنها ششدانگ‌تر در میدان مسابقه حاضر می‌شوند و ما به عنوان کادرفنی خیال‌مان راحت‌تر است برای طراحی مبارزه آنها. ما برای این موضوع که احیاناً حقی از قهرمان و ورزشکاری ضایع نشود، مسابقه انتخابی تیم ملی را در چند مرحله طراحی و تنظیم کردیم و نهایتاً بهترین‌ و شایسته‌ترین‌های کاراته ایران را به تیم ملی دعوت کردیم. حقیقتاً تمامی قهرمانان و ورزشکاران فعال در رشته کاراته برایم ارزشمند هستند و قابل احترام. اما شایسته‌سالاری و حضور بهترین‌ها در تیم ملی برایم از هر چیز دیگری مهمتر و ویژه‌تر است. ما بعد از المپیک توکیو تا به امروز در هیچ میدان جهانی به‌خاطر شرایط و حواشی که وجود داشت، حضور نداشتیم. حالا هم اگرچه مدت زمان زیادی از غیبت ما در رقابت‌های جهانی گذشته است اما بازهم با استفاده از شایسته‌ترین‌های کاراته ایران با قدرت برای حضور در پیکارهای جهانی بوداپست مجارستان مهیا می‌شویم. به اعتقاد من در ورزش انفرادی سن و سال خیلی ملاک اصلی برای گزینش ورزشکاران نیست. بلکه میزان آمادگی، انگیزه داشتن و سرحال بودن ورزشکار است که ملاک اصلی گزینش و انتخاب او خواهد بود. بنابراین قطعاً کسی که لایق و شایسته پوشیدن لباس تیم ملی است باید فرصت حضور در تیم ملی به او داده شود.»

ZOOM

کاراته ایران همواره به عنوان یک مدعی تمام عیار و قدرتمند در دنیا شناخته شده است. به همین دلیل من و دوستانم در کادرفنی تمام تمرکز و توان خود را معطوف کردیم تا در بهترین شرایط تیم ملی کاراته را به بازی های هانگژوی چین اعزام کنیم. در بازی‌های آسیایی قطعاً کویت، عربستان، امارات و برخی دیگر از کشورهای عربی بواسطه اینکه رئیس کنفدراسیون آسیا همزبان آنها است و از حمایت او خصوصاً در بخش داوری بهره‌برداری می‌کنند، به همراه شرق آسیایی‌ها و... همه جزو مدعیان و رقبای درجه یک کاراته ایران به شمار می‌روند.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی