صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد - ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد - ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۶

ترکیب تیم ملی کشتی فرنگی برای جهانی صربستان

عدالت کم رنگ

محسن وظیفه
روزنامه نگار
با برگزاری یک انتخابی رودررو ترکیب تیم ملی کشتی فرنگی برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان مشخص شد. این اتفاق در حالی رخ داد که بر خلاف تمامی وعده‌ها و خواسته‌های پیشکسوتان کشتی فقط یک انتخابی رودررو برگزار شد و در نهایت کسی که به دوبنده تیم ملی در مسابقات قهرمانی جهان در این انتخابی دست پیدا کرد نه در قهرمانی کشور به عنوان قهرمانی رسیده بود و نه در جام تختی اما کادرفنی برای او انتخابی گذاشت و انتخاب شد.
فدراسیون کشتی و کادرفنی صحبت از برگزاری انتخابی وعدالت می‌کنند اما کسی توضیح نمی‌دهد که برای انتخاب نفر اول وزن 72 کیلوگرم چگونه عدالت رعایت شد؟ نفر اول و دوم این وزن در قهرمانی کشور سجاد ایمن‌طلب و شاهین بداغی بودند و نفرات اول و دوم در جام تختی هم شاهین بداغی و امیر عبدی بودند اما انتخابی بین سجاد ایمن‌طلب و دانیال سهرابی نفر دوم جام تختی برگزار شد که دانیال سهرابی با دو پیروزی در سه مسابقه برای قهرمانی جهان انتخاب شد. شاهین بداغی که هم در قهرمانی کشور به فینال رسیده بود وهم  در جام تختی قهرمان شده بود، بدون اعزام به هیچ مسابقه بین‌المللی حق حضور در انتخابی را از دست داد.
اتفاقات این وزن فقط یک مثال است و می‌توان در اوزان دیگر هم به تصمیم کادرفنی و همچنین شعار فدراسیون کشتی ایراد گرفت. محمد رضا‌گرایی حتماً یک استثنا در کشتی ایران است اما چطور او هیچ وقت در چرخه انتخابی در وزن 67 کیلوگرم محک نخورد اما در این وزن به دوبنده تیم ملی به جهانی بلگراد رسید.
 محمد‌رضا گرایی به واسطه کسب طلای جهان و المپیک جایگاه ویژه و قابل احترامی را در کشتی فرنگی دارد و طبیعی است که باید این مدال‌ها دیده شود. او سال گذشته هم مدال نقره جهان را کسب کرد اما این دلیل نمی‌شود که او در وزن 72 کیلوگرم محک بخورد و برای یک وزن دیگر انتخاب شود. این تصمیم کادرفنی حق کشتی‌گیران وزن 67 کیلوگرم را از بین برد. ضمن اینکه در وزن 72 کیلوگرم هم مانع از دیده شدن برخی از پشت خط مانده‌ها شد.
حتی در وزن 82 کیلوگرم هم می‌توان به تصمیم کادرفنی ایراد گرفت اما این حرف‌ها الان چه سودی دارد؟ تیم ملی کشتی فرنگی برای مسابقات قهرمانی جهان انتخاب شده و ظاهراً کسی هم از این اتفاقات ناراحت نیست. اگرچه هنوز بعد از بیست سال به دروغ  ناکامی خود در کشتی فرنگی را به بی‌عدالتی سرمربی وقت ربط می‌دهند اما واقعیت امروز را نه کسی می‌بیند و نه می‌خواهند درباره او حرفی بزنند.
کشتی فرنگی قهرمانی جهان ۲۰۲۳ از ۲۵ شهریور در بلگراد صربستان برگزار می‌شود که  کادرفنی تیم ملی کشتی‌فرنگی ترکیب خود را در وزن ۵۵ کیلوگرم پویا دادمرز، در وزن ۶۰ کیلوگرم مهدی محسن‌نژاد، در وزن ۶۳ کیلوگرم ایمان محمدی، در وزن ۶۷ کیلوگرم محمدرضا گرایی، در وزن ۷۲ کیلوگرم دانیال سهرابی، در وزن ۷۷ کیلوگرم محمدعلی‌گرایی، در وزن ۸۲ کیلوگرم علیرضا مهمدی، در وزن ۸۷ کیلوگرم ناصرعلیزاده، در وزن ۹۷ کیلوگرم محمدهادی ساروی و در وزن ۱۳۰ کیلوگرم امین میرزازاده انتخاب کرده است.
ترکیب تیم ملی کشتی فرنگی برای مسابقات قهرمانی جهان در سه وزن دچار تغییر شده که این سه نفر برای اولین بار برای مسابقات قهرمانی جهان انتخاب شده‌اند. 4 مدال‌دار جهان هم در ترکیب تیم ملی کشتی فرنگی حضور دارند که از این بابت در بهترین وضعیت خود نسبت به این چند سال اخیر قرار دارند. تیم ملی کشتی فرنگی از سال 2019 روند پوست‌اندازی خود را شروع کرد و حالا در حال پیدا کردن یک شکل واقعی برای حضور قدرتمندانه در مسابقات قهرمانی جهان هستند.
تیم ملی کشتی فرنگی سال گذشته برخلاف انتظارات نتیجه گرفت اما امسال این توقع وجود دارد که با هدایت حسن رنگرز و بهترشدن اوضاع تیم ، نتایج هم بهترشود.
در مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی جهان که سال گذشته هم به میزبانی صربستان برگزار شد،  کشتی فرنگی ایران در عین شایستگی از رسیدن به مدال طلا بازماند و حالا این توقع وجود دارد که این تیم امسال با قدرت بیشتری روی تشک برود و مدال طلا را هم کسب کند. این تیم حالا در ترکیب خود دو قهرمان جهان و المپیک و دو مدال‌دار دارد که امید کسب مدال را در ترکیب تیم ملی افزایش می‌دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی