صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و شصت و هفت - ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و شصت و هفت - ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۶

پایان دوئل آسیایی وزنه‌برداران جوان با نایب قهرمانی در دهلی

رکوردها چنگی به دل نزد!

 

رضا عباسپور
روزنامه نگار
ملی‌پوشان جوان وزنه‌برداری ایران در رقابتی میلیمتری با رقیب جدی خود یعنی ازبکستان این بار برخلاف وزنه‌برداران نوجوان کشورمان دوئل نهایی را به رقیب سرسخت و قدرتمند آسیایی خود واگذار کرده و با عنوان نایب قهرمانی قاره کهن در رده سنی جوانان به کار خود در پیکارهای آسیایی دهلی‌نو پایان دادند. ملی‌پوشان جوان وزنه‌برداری ایران در این دوره از مسابقات اگر چه با ترکیب کامل (10 وزنه‌بردار) به مصاف رقبای آسیایی خود رفتند، اما این ازبکستان بود که نهایتاً با کسب 729 امتیاز صاحب سکوی طلایی و قهرمانی آسیا شدند. بعد از ازبک‌ها، ملی‌پوشان کشورمان با کسب امتیاز 708 و هندوستان میزبان هم با امتیاز تیمی 599 صاحب سکوهای نایب قهرمانی و سومی مسابقات آسیایی شدند. این در حالی بود که ازبک‌ها در رده سنی نوجوانان قهرمانی را به ما واگذار کرده بودند. تیم ایران در رده جوانان ۳ طلا، ۱۱ نقره و ۷ برنز کسب کرد و در رده‌بندی مدالی هم چهارم آسیا شد.

دختران نوجوان روی سکوی سومی آسیا
نوزدهمین دوره رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی نوجوانان و جوانان دختر و پسر وزنه‌برداری قاره آسیا در حالی روز گذشته به پایان رسید که دختران وزنه‌برداری خصوصاً در رده سنی نوجوانان گل کاشتند و برای نخستین بار (از شروع فعالیت وزنه‌برداری بانوان در ایران تا به امروز) موفق شدند یکی از سکوهای سه‌گانه تیمی قاره آسیا را به خود اختصاص دهند. دختران نوجوان کشورمان در رقابت‌های آسیایی دهلی‌نو توانستند با درخشش خود روی تخته مسابقه و البته تعداد نفرات کمتر نسبت به رقبای آسیایی خود موفق شوند سکوی سومی آسیا را به خود اختصاص دهند. تیم ملی وزنه‌برداری دختران ایران در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا ۲۰۲۳ در رده سوم رده‌بندی تیمی قرار گرفت. تیم ایران با هفت وزنه‌بردار نوجوان و ۴۸۸ امتیاز سوم شد. تیم‌های هند و ازبکستان نیز به ترتیب اول و دوم شدند. ۱۰ کشور در رقابت نوجوانان دختر آسیا شرکت کرده بودند. دختران وزنه‌بردار نوجوان کشورمان در دهلی توانستند در بخش مدالی نیز سه طلا، چهار نقره و چهار برنز کسب کنند. تیم میزبان یعنی هندوستان با ۶۹۰ امتیاز و ۱۰ وزنه‌بردار عنوان قهرمانی نوجوانان در بخش دختران را به خود اختصاص داد. ازبکستان نیز با ۶۸۸ امتیاز و ۱۰ وزنه‌بردار صاحب سکوی نایب قهرمانی شد. در رده سنی جوانان، البته دختران جوان کشورمان از رسیدن به سکوی تیمی ناکام ماندند و نهایتاً با عنوان چهارمی به کار خود خاتمه دادند. ایران با هشت وزنه‌بردار و کسب ۵۳۱ امتیاز تیمی در جایگاه چهارم ایستاد. ازبکستان با 671، هند با 655 و ویتنام با 559 امتیاز تیمی صاحب سکوهای سه‌گانه این دوره از رقابت‌ها شدند. تیم دختران ایران در رده سنی جوانان موفق به کسب دو طلا، چهار نقره و سه برنز شدند. در کل نتایج امیدوارکننده‌ای که دختران وزنه‌برداری در رقابت‌های آسیایی دهلی‌نو کسب کردند موجب شد تا ما بیش از پیش به آینده درخشان و روشن پشتوانه‌های وزنه‌برداری ایران در بخش بانوان امیدوار شویم.
 
رکوردهای پایین، پاشنه آشیل پشتوانه‌ها
اگرچه کسب عنوان قهرمانی آسیا در رده سنی نوجوانان و نایب قهرمانی در رده سنی جوانان، همینطور عنوان سومی ارزشمند که دختران نوجوان کشورمان در آوردگاه دهلی‌نو برای کاروان تیم‌های پایه وزنه‌برداری ایران کسب کردند، اتفاقی قابل تقدیر و مهم برای ورزش کشور و وزنه‌برداری بود اما یک موضوع مهم که حقیقتاً تلنگر جدی می‌تواند برای کادر فنی تیم‌های پایه در این دوره از رقابت‌ها به شمار برود، پایین بودن رکوردهای یکضرب، دوضرب و مجموع مدال‌آوران این دوره از رقابت‌ها در دهلی‌نو بود! نکته مهمی که اگر بدنبال مرتفع کردن آن هستیم باید از همین فردا که تیم به ایران بازمی‌گردد، تا زمان اعزام بعدی پشتوانه‌های وزنه‌برداری به رقابت‌های جهانی جوانان در مکزیک خیلی جدی روی آن کار کنیم. قطعاً در رقابت‌های جهانی، با توجه به اضافه شدن مدعیان قدرتمند دیگر از سراسر دنیا، کار ما برای کسب مدال و سکوی جهانی بسیار دشوارتر از رقابت‌های قهرمانی آسیا در دهلی‌نو است. مطمئناً با رکوردهای نسبتاً پایین و کمی که از آینده‌سازان وزنه‌برداری ایران در دهلی دیدیم، بعید است بتوانیم در رقابت‌های جهانی
پیش رو در اغلب اوزان حرفی برای گفتن داشته باشیم. مگر اینکه فکر اساسی برای ارتقای سطح کیفی و رکوردی وزنه‌برداران در دستور کار خود قرار داده و تحولی اساسی را در شرایط رکوردی وزنه‌برداران رؤیت و احساس کنیم.

ZOOM
قطعاً یک دست شدن و تیم بودن تک تک اعضای کاروان وزنه‌برداری نوجوانان و جوانان کشورمان در پیکارهای آسیایی 2023 دهلی‌نو، یکی از فاکتورهای مثبت و تحسین‌برانگیزی بود که بواسطه آن می‌توان قدردانی ویژه‌ای از کادر سرپرستی و فنی تیم‌های دختران و پسران کشورمان اعزامی به این دوره از رقابت‌ها داشت. اما یک نکته منفی که درپیرامون تیم وجود داشت و با نقد تندی از سوی مربیان و اهالی وزنه‌برداری نیز همراه بود، حضور رئیس و نایب رئیس فدراسیون وزنه‌برداری در پشت صحنه مسابقه و قرار گرفتن در جایگاه سرمربی تیم‌های پایه و اعضای کادر فنی در قامت مربی بود! اتفاقی تلخ و غیر قابل دفاع که با واکنش منفی برخی رسانه‌ها و اهالی وزنه‌برداری مواجه شد. مطمئناً توقع از رئیس و نایب رئیس یا مسئولان مدیریتی و اجرایی فدراسیون وزنه‌برداری این است که در تورنمنت‌های آتی بین‌المللی به جای قرار گرفتن در جایگاه مربیان تیم ملی که خودشان آنها را انتخاب کردند، با رعایت موقعیت حساسی که دارند، در سکوهای ویژه‌ای که در سالن مسابقات تعبیه شده است نشسته و از آنجا ملی‌پوشان را هدایت و حمایت کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی