صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و شصت و هفت - ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و شصت و هفت - ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۴

استقلال مهاجم رأس ششدانگ ندارد

مطهری-برزگر؛ این کافی نیست

حمیدرضا عرب
روزنامه نگار
جواد نکونام برای انتخاب وینگرهای خود دغدغه‌ای نخواهد داشت. او برای انتخاب پست وینگر راست مهرداد محمدی را به عنوان اولین گزینه در اختیار دارد. سبحان خاقانی نیز در این پست قابلیت بازی دارد. در پست وینگر چپ هم به احتمال زیاد کوین یامگا گزینه اول است. هرچند که مطلوب یامگا بازی در پست وینگر راست است اما اگر سرمربی استقلال بخواهد از محمدی در پست وینگر راست بهره بگیرد، یامگا باید به سمت چپ منتقل شود. علاوه بر این بازیکن فرانسوی که گزینه‌ای جدی برای وینگر چپ محسوب می‌شود باید به پیمان بابایی و امیرعلی صادقی نیز اشاره داشت. بازیکنانی که قابلیت بازی در پست وینگر راست را نیز دارد و می‌توانند در این پست به میدان برود.
آرش رضاوند، منتظرمحمد، روزبه چشمی، زبیرنیک نفس، مهدی مهدی‌پورو سعید مهری نیز در پست هافبک نفوذی و دفاعی امکان انتخاب گزینه‌های متعددی را برای جواد نکونام فراهم خواهند کرد. سرمربی استقلال در خط دفاع نیز دستش باز است. مرادمند، سهرابیان، سلیمی، حردانی، سلمانی و جلالی گزینه‌هایی هستند که قابلیت بازی دراین پست را دارند اما در پست مهاجم رأس دست سرمربی استقلال خالی است و نکونام فقط می‌تواند روی دو گزینه مانور کند.
کمبود بازیکن در پست مهاجم رأس مسأله‌ای است که سرمربی استقلال بارها به آن اشاره داشته و از مدیران این باشگاه خواسته اگر قابلیت جذب بازیکنان داخلی را ندارند، یکی، دو گزینه خارجی را به خدمت بگیرند اما عملاً تا به امروز هیچ اقدامی در این راستا انجام نشده است.
نکونام در پست مهاجم رأس فقط ارسلان مطهری و آریا برزگر را در اختیار دارد. مطهری سال‌ها است برای استقلال بازی می‌کند و به طور کلی بازیکن متوسطی است و با همه ویژگی‌هایی که دارد وهمواره در سختی‌ها کمک حال تیمش بوده اما هرگز بازیکنی تمام عیار برای این پست نیست و نمی‌توان روی گلزنی مدام او در طول یک فصل حساب کرد. آریا برزگر هم از تجربه کافی برخوردار نیست و بعید است که سرمربی استقلال روی این بازیکن حساب آنچنانی باز کند و به‌طور قطع سرمربی استقلال در این پست نیازمند بازیکنانی مطرح‌تر است و باید مردانی را دراختیار داشته باشد که قابلیت بازی در این پست مهم را داشته باشند.
البته باید به این نکته هم توجه داشت که آرمان رمضانی نیز برای این پست در اختیار سرمربی استقلال بود اما جدایی این بازیکن سبب خالی‌تر شدن پست مهاجم رأس شده است. هرچند که اگر هم رمضانی همچنان در استقلال می‌ماند، آن مهاجم قابل توجهی نبود که تیم بزرگی همچون استقلال انتظارش را داشته باشد و نیاز است که بازیکنانی با قابلیت و مهارت کافی در این پست برای آبی‌ها به میدان بروند تا پست مهاجم رأس که بسیار مهم و استراتژیک است به خوبی تقویت شود.
ارسلان مطهری سال‌ها است در استقلال حضور دارد و زیروبم  بازی‌اش برای مدافعان لیگ کاملاً آشنا است. او ویژگی خاصی را در سال‌های اخیر از خود بروز نداده و سطح فوتبالش دریک نقطه متوقف شده است و بعید است که اگر این مسئولیت به طور ویژه‌تر به او اختصاص یابد بتواند تحول آنچنانی در این پست به وجود آورد.
***
درسال‌های گذشته جای خالی مهاجم رأس تا حدی با حضور بازیکنانی همچون تیام و دیاباته پر شد. هرچند که درکنار آنها بازیکنانی همچون قایدی یا حسین‌زاده نیز تبدیل به مکمل‌های خوبی شدند اما جدایی این بازیکنان سبب شد هرگز استقلال در این پست ثبات کافی نداشته باشد. برخی بازیکنان همچون رودی ژستد هم بودند که هیچ گاه نتوانستند نقش‌آفرین مطلوبی برای بازی در این پست باشند اما درهرحال خارجی‌هایی همچون تیام یا دیاباته نیاز استقلال را در این پست برآورده کردند؛ بازیکنانی که اکنون نظیرشان در ترکیب استقلال وجود ندارد و تیم تهی از چنین امتیازی است.

ZOOM

آرش رضاوند، منتظرمحمد، روزبه چشمی، زبیرنیک نفس، مهدی مهدی‌پورو سعید مهری نیز در پست هافبک نفوذی و دفاعی امکان انتخاب گزینه‌های متعددی را برای جواد نکونام فراهم خواهند کرد. سرمربی استقلال در خط دفاع نیز دستش باز است. مرادمند، سهرابیان، سلیمی، حردانی، سلمانی و جلالی گزینه‌هایی هستند که قابلیت بازی دراین پست را دارند

جستجو
آرشیو تاریخی