صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و شصت و هفت - ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و شصت و هفت - ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

شش روز فرصت اضافی برای جور کردن زیرساخت‌های حضور بانوان در استادیوم‌های لیگ

گرمـــــای هـــــــــوا؛ فرشته نجات «تاج»!

درست است که گرمای شدید هوا دلیل اصلی تأخیر 6 روزه در شروع فصل جدید لیگ برتر فوتبال کشور بود اما این مسأله یک دلیل فرعی بسیار مهم هم داشت و آن، لزوم تأمین زیرساخت‌های حضور بانوان روی سکوهای ورزشگاه‌های محل انجام این دیدارها بود که فدراسیون فوتبال تا اواخر هفته پیش که زمان اصلی و اولیه شروع لیگ بیست و سوم تلقی می‌شد؛ نتوانسته بود ملزومات آن را تأمین کند.
به همین دلیل وقتی دولت به خاطر گرمای مفرط و مضر هوا اعلام تعطیلی دو روزه کرد و در همین راستا برگزاری هفته اول از فصل جدید لیگ نیز موقتاً لغو گشت، فدراسیون از این قضیه استقبال کرد زیرا فهمید با احتساب موکول شدن آغاز لیگ بیست و سوم به چهارشنبه این هفته (18 مرداد) شش روز فرصت اضافی برای ساماندهی و اجرای این امر دارد.
فیفا با ارسال نامه‌ای تازه به فدراسیون فوتبال تأکید ورزیده که در فصل جدید لیگ ما باید حتماً حضور تماشاگران زن هم در استادیوم‌ها شکل گیرد و از آنجا که این نه یک توصیه صرف بلکه ابلاغیه اجباری است، مهدی تاج رئیس فدراسیون روز یکشنبه نهم مرداد در مصاحبه‌ای گفت شروع لیگ احتمالاً به تأخیر می‌افتد تا زیرساخت‌های حضور زنان در استادیوم‌های لیگ جور و پایه‌های کار اجرا شود اما سهیل مهدی مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ بی‌خبر از ماجرای نامه فیفا یا به هر دلیل دیگری در همان روز تأکید ورزید که لیگ طبق برنامه و در همان تاریخ‌های مقرر (12 و 13 مرداد) هفته اول خود را سپری خواهد کرد و به این ترتیب بود که شدت گرفتن گرما در سطح کشور و اعلام تعطیلی دو روزه از سوی دولت در عین اینکه سهیل مهدی را واقف به اشتباه محاسباتی‌اش کرد، همچون فرشته نجات به یاری مهدی تاج و به واقع کل فدراسیون آمد زیرا به آنها شش روز زمان اضافی را تقدیم کرد تا طی آن هر چه از دست‌شان برمی‌آید، برای انجام خواسته مؤکد فیفا انجام بدهند و کاری کنند که هیچ یک از هفته‌های لیگ بدون تماشاگران زن در استادیوم‌ها نباشد.
 
شاید فیفا آرام گیرد
با این حال و با وجود همه توضیحاتی که آوردیم، «فدراسیون مهدی تاج» ظاهراً برای هفته اول از فصل جدید فعلاً می‌تواند در چند استادیوم وسایل و الزام‌های حضور زنان روی سکوها را جور کند و گفته می‌شود که این کار فعلاً در استادیوم‌های سیرجان، تهران، اصفهان و اهواز  انجام خواهد شد.
جزئیات طرح هموارسازی حضور بانوان در محل‌های برگزاری مسابقات لیگ بیست و سوم مشخص نیست و شاید فدراسیون می‌خواهد به تدریج این کار را اجرایی کند تا هم مجری خواسته فیفا جلوه کند و هم جوابگوی مشکلات احتمالی‌ای نباشد که حضور گسترده‌تر زنان در هر 8 استادیوم محل برگزاری دیدارهای هر هفته ایجاد خواهد کرد. شاید هم تاج و همکارانش در این اندیشه باشند که هر هفته یکی از استادیوم‌‌های لیگ را صاحب این امکانات کنند تا پس از 9-8 هفته همه ورزشگاه‌ها مهیای این مهم باشند و آن موقع حضور بانوان در هر تمام استادیوم‌های محل انجام مسابقات میسر شود. این در حالی است که به سبب متغیر بودن محل انجام بازی‌های دو تیم تهرانی هوادار و پیکان و سر در آوردن آنها از استادیومی دیگر در هر هفته، تجهیز و ترمیم ورزشگاه‌هایی که در حوزه تهران و حومه میزبان بازی‌های این دو تیم هستند، زمان بیشتری خواهد برد و تا همه استادیوم‌های میزبان بازی‌های لیگ صاحب ملزومات و امکانات حضور زنان روی سکوهای خود در جریان مسابقه‌های لیگ شوند، شاید فدراسیون به 10 تا 12 هفته زمان نیاز داشته باشد.
تحت هر شرایطی تاج می‌تواند ادعا کند که با هموار شدن راه حضور زنان در حداقل یکی از ورزشگاه‌های لیگ در هر هفته، دستورالعمل فیفا را اجرایی کرده و از تبعات عدم اجرای آن رهایی یابد.
فیفا هم تا زمانی که احساس کند عزم لازم در این زمینه در فدراسیون فوتبال ایران وجود دارد، شاید مو را از ماست نکشد و با پذیرفتن ادعای فدراسیون ایران آرام گیرد و هر اقدام تأدیبی احتمالی یا هر کار منفی تازه‌ای را به آینده و گذشت زمان بسپرد.
 
از بلاتر تا اینفانتینو
پای فشردن فیفا بر حضور زنان در جمع تماشاگران مسابقات فوتبال در ایران قصه تازه‌ای نیست و  تذکرات اولیه در این خصوص حتی به دوره زمامداری سپ بلاتر سوئیسی رئیس قبلی این نهاد برمی‌گردد که در اوایل دهه 2010 و پس از مطرح شدن برخی بحث‌های سیاسی و الزام‌های اجتماعی از طریق کمیته‌های زیرمجموعه این نهاد و با ارسال نامه‌هایی به فدراسیون ایران از این ارگان خواست که حضور زنان را در ورزشگاه‌های فوتبال میسر و آن را هر چه زودتر  اجرایی کند. از آنجا که این نامه‌ها در ابتدا «توصیه» تلقی شد و نه یک دستور اداری، «فدراسیون علی کفاشیان» و سپس «فدراسیون تاج» که جای آن را گرفت، هیچ یک وقع لازم را برای این نامه‌ها نگذاشتند و زمان سپری شد و تغییری در شرایط به وجود نیامد.
حالا اما زمانی رسیده است که اینفانتینو و یارانش روی حضور زنان در محل انجام دیدارهای لیگ هم پافشاری می‌کنند و این نه توصیه‌ای صرف بلکه دستوری اداری است و به همین سبب هم تاج مجبور به اقدام عاجل شده است.
تاج همیشه این بهانه را داشته است که به سبب بد و بیراه‌ گویی برخی تماشاگران مرد لیگ روی سکوها این مسابقات محل مناسبی برای حضور زنان نیست و با اینکه این جنبه اخلاقی در حرف‌های او صحیح است و بانوان با شنیدن برخی الفاظ نادرست روی سکوها متأثر و از رفتن به استادیوم‌ها پشیمان خواهند شد اما تاج این بار مجبور است که اطاعت امر کند و آنچه را که فیفا خواسته است، انجام بدهد و در غیر این صورت تبعات منفی و مجازات‌های مقرر توسط فیفا را متحمل شود.
مسأله پرتضادی که ذهن اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال را در روزهای پرشمار پیش رو و در جریان برگزاری مسابقات لیگ به کرات به خود مشغول خواهد
 کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی