صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و شصت و شش - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و شصت و شش - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۶

پشتوانه‌های وزنه‌برداری در غیاب چین قهرمان آسیا شدند

امیدوار به نسل آینده

رضا عباسپور
روزنامه نگار

پرونده نوزدهمین دوره رقابت‌های قهرمانی آسیا در رده‌های سنی نوجوانان  دختر و پسر وزنه‌برداری پایان هفته گذشته در دهلی‌نو (هندوستان) با قهرمانی تیم نوجوانان کشورمان بسته شد. قهرمانی که قطعاً اتفاق مهم و ارزشمندی برای وزنه‌برداری کشورمان است، اگر بیش از حد آن را برای خود بزرگ نکرده و به آن غره نشویم. این دوره از رقابت‌های آسیایی نوجوانان و جوانان، (سوای قهرمانی نوجوانان که امیدوارمان کرد) البته کمبودها و نقاط ضعف بسیاری نیز داشت که از جمله مهم‌ترین موارد آن عدم حضور چینی‌های همیشه مدعی در پیکارهای آسیایی رده سنی پایه بود!

خودباوری دختران برگ برنده وزنه‌برداری در دهلی
بدون تردید یکی از اتفاق‌های مثبت و ارزشمندی که در دهلی برای دختران وزنه‌برداری ایران رخ داد، کسب مدال‌های خوشرنگ آسیایی برای تعداد زیادی از دختران نوجوان و جوان کشورمان بود که باعث شد تا ما بیش از پیش به دختران شایسته وزنه‌برداری ایران و پیشرفت سریع و امیدوارکننده آنها در مسیر موفقیت امیدوار شویم. مطمئناً درخشش چهره‌های شایسته و توانمندی همچون کیژان مقصودی، آنیتا فیضی، ریحانه کریمی، سیده غزل و غزاله حسینی، آلما حسینی، فاطمه کشاورز، هانیه شریفی، لعیا کریمی و عسل کدخدایی در رقابت‌های آسیایی نوجوانان و جوانان مسیر روشن و پرامیدی را پیش روی وزنه‌برداران باز خواهد کرد. مسیری که قطعاً از ابتدای شروع فعالیت بانوان در رشته وزنه‌برداری باقدرت آغاز شده و مطمئناً در آینده قدرتمندتر از امروز شاهد درخشش بانوان وزنه‌برداری و دختران باروحیه و شایسته وزنه‌برداری ایران در دنیای پولادسرد خواهیم بود. مطمئناً در این مسیر، انتقال تجربیات و دانش فنی ارزشمند مربی کارکشته و توانمندی همچون کوروش باقری می‌تواند مسیر موفقیت دختران وزنه‌برداری را هموارتر از آنچه که فکرش را می‌کنیم کند. بدون شک درخشش دختران وزنه‌برداری و خودباوری آنها در این خصوص که اگر تلاش کنند می‌توانند صاحب مدال‌های خوشرنگ در عرصه‌های مختلف بین‌المللی شده و همپای پولادمردان کشورمان در دنیای وزنه‌برداری بدرخشند، برگ برنده این دوره از مسابقات قهرمانی آسیا در هندوستان بود. اتفاقی مهم که مطمئناً می‌تواند در آینده تأثیرات مثبت بسیاری را در عملکرد دختران وزنه‌برداری داشته باشد.
 
قهرمانی در غیاب چین!
یکی دیگر از اتفاق‌های جالب توجه که البته در رقابت‌های آسیایی نوجوانان و جوانان خیلی بازگو نشد، عدم حضور تیم‌های پایه مدعی بزرگ و قدرتمند وزنه‌برداری قاره آسیا در رقابت‌های آسیایی نوجوانان و جوانان هندوستان یعنی وزنه‌برداران چینی در این دوره از مسابقات بود! چینی‌ها مطمئناً هر وقت در میادین مختلف قاره‌ای و جهانی حاضر می‌شوند، مدعی اصلی کسب عنوان قهرمانی هستند. زیرا چشم‌بادامی‌های چینی ثابت کردند هر کجا حاضر می‌شوند مدعی اصلی کسب مدال‌های طلا و سکوهای قهرمانی به شمار می‌روند. حالا باید دید که چرا چینی‌ها امسال مسابقات قهرمانی آسیا در رده سنی پایه را تحویل نگرفتند؟
 
فاصله زیاد با رکوردهای جهانی!
تیم ملی وزنه‌برداری نوجوانان ایران با کسب ۹ طلا، ۱۲ نقره و ۲ برنز با ۷۴۱ امتیاز تیمی، در رقابتی نزدیک با ازبکستان، با ۹ امتیاز برتری عنوان قهرمانی آسیا را به دست آورد و روی سکوی قهرمانی ایستاد. این اتفاق ارزشمند البته در شرایطی رخ داد که اگر نیم‌نگاهی به رکوردهای ثبت شده توسط ملی‌پوشان نوجوان و جوان کشورمان که موفق به کسب مدال‌های خوشرنگ آسیایی در هندوستان شدند بیندازیم (خصوصاً در اوزانی که المپیکی است و ما همواره مدعی کسب مدال آسیایی، جهانی و المپیک هستیم) درخواهیم یافت که آینده‌سازان وزنه‌برداری ایران فاصله رکوردی ملموس و نگران‌کننده‌ای به رکوردهای جهانی این دو رده سنی دارند! به طور مثال در دسته فوق سنگین(102+ کیلوگرم) که همواره وزنه‌برداران ایران در تمامی رده‌های سنی مدعی کسب مدال و شکستن رکوردهای استاندارد جهانی هستند، طاها نعمتی و محمدی تنها رکوردهایی که در دهلی‌نو ثبت کردند، با رکوردهای جهانی این دو رده سنی تفاوت فاحشی دارد. رکوردهای جهانی این دو رده سنی در حال حاضر دست علی داودی و علیرضا یوسفی دو ملی‌پوش شایسته فوق سنگین کشورمان است. رکورد یکضرب جهانی (171 کیلوگرم) به علی داودی تعلق دارد، در دوضرب و مجموع هم رکوردهای(225 و 396 کیلوگرم) دست علیرضا یوسفی است. طاها نعمتی که در شرایط فعلی یکی از آماده‌ترین نوجوانان وزنه‌برداری ایران به شمار می‌رود، در دهلی موفق شد با مهار وزنه‌‌های 166 کیلوگرم یکضرب، 200 کیلوگرم دوضرب و مجموع 366 کیلوگرم قهرمان آسیا در دسته وزنی فوق سنگین شود. به همین دلیل یک حساب سرانگشتی کافی است تا متوجه شویم فاصله رکوردی نعمتی با رکوردهای جهانی، فاصله زیادی است که قطعاً برای رسیدن به آن هنوز این نوجوانان و جوانان نیاز به آبدیده‌تر شدن و تمرینات بیشتر دارند.

ZOOM

 تیم نوجوانان وزنه‌برداری ایران موفق شد بالاتر از ازبکستان و هند میزبان با 741 امتیاز قهرمانی را از آن خود کند. ازبک‌ها هم با ۷۳۲ امتیاز نایب قهرمان شدند و هندوستان میزبان با 672 امتیاز روی سکوی سومی آسیا در این رده سنی جا خوش کرد. حالا باید منتظر ماند و دید که آیا وزنه برداران جوان هم می توانند همچون همتایان نوجوان خود سکوی قهرمانی آسیا را به تسخیر خود درآورند یا باید منتظر درخشش رقبای قدرتمند آسیایی ایران یعنی ازبکستان و هند میزبان در
دهلی نو باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی