صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و شصت و شش - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و شصت و شش - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۴

از برزگر و خالدآبادی تا تورانیان و منتظرمحمد

نکونام در بیم و امید جوانگرایی

حمیدرضا عرب
روزنامه نگار
 در روز‌های اخیر باشگاه استقلال به تناوب با بازیکنان رده سنی زیر ۲۳ و زیر ۲۱ سال قرارداد منعقد کرده است. آریا برزگر و محمدرضا خالدآبادی بازیکنانی هستند که به عنوان سهمیه زیر ۲۳ سال برای استقلال بازی خواهند کرد و در عین حال باشگاه استقلال با سامان تورانیان، مدافع راست ۲۱ ساله فصل گذشته مس کرمان هم به توافق رسیده است.
این توافقات درحالی انجام شده که باشگاه استقلال به تازگی با منتظر محمد عراقی (سهمیه زیر 23 سال) نیز به توافق رسید و قرار است این بازیکن هم فصل بعد برای استقلال به میدان برود.
این قرارداد‌ها در شرایطی نهایی شده که جواد نکونام درخواست بازیکنان درجه یک داشت و از مدیران باشگاه خواسته بود لیست را با جذب بازیکنان شناسنامه‌دار و ممتاز که مدنظرش بودند پر کنند، اما هرگز اقدامی در این راستا انجام نشده و حتی حضور تورس اسپانیایی نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
با توجه به فضای سخت بازی در استقلال درصد کمی احتمال دارد که این بازیکنان جوان قابلیت درخشش در این تیم را داشته باشند و بعید است که نکونام با خیالی آسوده بتواند از این دست بازیکنان استفاده کند و اصولاً به کارگیری این بازیکنان ریسک بسیار بالایی به دنبال خواهد داشت.
استقلال که قصد دارد برای قهرمانی در لیگ تلاش کند، نیاز به بازیکنان باتجربه دارد، اما در کمال ناباوری مدیران این باشگاه با بازیکنان کم‌تجربه قرارداد منعقد کرده‌اند و مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار چنین تیمی باشد که در بسیاری از پست‌ها کمبود بازیکن دارد و خالی از ستاره‌ها است.
اگر به سرنوشت چهره‌های پرتعدادی از بازیکنان جوان به اصطلاح سهمیه در سال‌های اخیر رجوع کنیم به این نتیجه می‌رسیم که انگشت‌شمار نمونه‌هایی بودند که در استقلال به توفیق رسیدند و توانستند در استقلال مدارج ترقی را طی کنند. بسیاری از این دست بازیکنان هرگز نتوانستند در استقلال به چهره‌های مهمی تبدیل شوند و حتی خیلی زود فوتبال آنها تمام شد.
نمونه‌هایی از جوان‌هایی که سوختند
فردین عابدینی، حسین قنبری، امیرحسین طاحونی، ایمان باصفا، یعقوب کریمی، باقر احمدی، مجتبی محبوب مجاز، توحید غلامی و... از نمونه این بازیکنان هستند که با وجود سروصدای بسیاری که بر سر حضورشان در استقلال شد اما هیچ‌گاه در این باشگاه به مهره‌های سرشناسی تبدیل نشدند و هریک به دلایلی که عمدتاً مصدومیت بود، از دایره کنار رفتند. بدون شک اگر این دست بازیکنان به خوبی در استقلال مدیریت نشوند خیلی زود کنار گذاشته خواهند شد اما اگر این قبیل بازیکنان در مسیر مطلوبی قرار بگیرند، می‌توانند به بازیکنانی همچون طالب‌لو، صادقی، جباری، تیموریان و در نسل جدید همچون نورافکن، قایدی، حسین‌زاده، صیادمنش و ... تبدیل شوند.

منتظر محمد بعد از عقد قرارداد با استقلال:
ازحمایت مردم ایران خوشحالم
منتظر محمد که در تیم امید عراق سابقه بازی دارد، پس از عقد قرارداد با استقلال این جملات را به زبان آورده است: «خوشحالم با تیم بزرگ استقلال که دو بار در آسیا قهرمان شده و سابقه قهرمانی در لیگ داخلی دارد، قرارداد بستم. از هواداران تشکر می‌کنم که از بدو ورودم به ایران حمایتم کردند. امیدوارم بتوانم با تلاش بیشتر، محبت و حمایت هواداران را جبران کنم.» مردم عراق به منتظر محمد لقب کنوش داده‌اند. این لقب در زبان عربی به معنی زبر و زرنگ است. کنوش استقلال درباره این لقب هم توضیحاتی داده که جالب توجه است: «این لقب را در عراق به من دادند. وقتی در آکادمی مرحوم عمو بابا سرمربی سرشناس عراق بودم. در تمام تیم‌های پرطرفدار و تیم ملی این لقب همراه من است.» این قرارداد در حالی منعقد شده که گفته می‌شود منتظر محمد قرار بود 4 سال پیش به این پیراهن استقلال برسد که چنین نشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی