صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و شصت و شش - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و شصت و شش - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

گلایه شدید دستیار سابق تیم ملی از مهدی تاج و فدراسیون

کاش قرارداد ویلموتس هم مثل من بود!

ایمان گودرزی
روزنامه‌نگار

برخلاف تصور موجود، مربیان ایرانی اسبق تیم ملی در زمان اسکوچیچ بابت صعود به جام جهانی پاداشی نگرفته‌اند. با اعلام وحید هاشمیان، اعضای ایرانی تیم ملی فوتبال کشورمان در راه صعود به جام جهانی قطر، پاداشی نگرفته‌اند.
 
قطع همکاری با مربی قوانینی دارد
هاشمیان در مورد وضعیت قرارداد خود با فدراسیون فوتبال، اظهار داشت: «قطع رابطه کردن با یک مربی در همه جای دنیا وجود دارد و هیچ مربی‌ای تا آخر نمی‌تواند در یک تیم بماند اما تغییر کادر فنی قوانینی دارد. مثل اینکه تیم نتیجه نگیرد یا مربیان به تعهد خود عمل نکرده، مشکل اخلاقی داشته باشند. به این دلیل که تیم ملی ایران دست کم به منافع شخصی من ارجحیت داشت، در آن زمان کوتاه باقی مانده تا جام جهانی سعی کردم هیچ حاشیه‌ای درست نکنم. برخلاف میل خود به خاطر منافع تیم ملی به این تصمیم فدراسیون احترام گذاشتم که این امر نه از روی ترس بود، نه وابستگی یا هر چیز دیگری .چهار بار به تاج نامه نوشتم که جواب من را نداد. ۲ بار به هیأت رئیسه فدراسیون نامه و ایمیل زدم. ۳ مرتبه به هدایت ممبینی پیام دادم.»
 
چهار بار برای تاج نامه نوشتم
مربی سابق تیم ملی فوتبال کشورمان تصریح کرد: «در مرحله اول به من گفتند قراردادت در تاریخ ۳۰ مرداد سال ۱۴۰۱ فسخ شده است که من هیچ اطلاعی از این موضوع نداشتم. نمی‌توانید سر کار باشید، به قطر بروید و بازی‌ها را ببینید یا با سفر به اصفهان بازی سپاهان را ببینید. سپس انتخابات فدراسیون برگزار شود و تاج بیاید، نبی و اصولی بگویند فدراسیون فوتبال می‌خواهد وحید هاشمیان را حفظ کند اما در شرایطی که در آن تاریخ رئیس فدراسیون نداشتیم و میرشاد ماجدی، سرپرست موقت بود به من بگویند قراردادت فسخ شده است. این عمل اگر در آلمان انجام می‌شد، چه رفتاری با مسئول حقوقی فدراسیون انجام می‌دادند که به خاطر چند ماه صرفه‌جویی در قرارداد چنین رفتاری کند. پس از این همه نامه‌ای که فرستادم، ۲ ماه قبل ممبینی نامه داده که من روزی که در حال فسخ قراردادها بودند، به فدراسیون نیامده‌ام. آیا باید هر روز به فدراسیون بروم و جلوی در بنشینم تا مشخص شود آیا سر کار هستم یا خیر؟ ممبینی برود و بایگانی‌اش را ببیند که برای مشخص شدن وضعیت من، چهار بار به تاج نامه نوشتم.»
 
پول هوادار بردن به قطر را داشتند پول من را نه!
وی خاطرنشان کرد: «به این نامه‌نگاری‌های من جوابی ندادند. پس از ارسال نامه دوم، مسئول حقوقی فدراسیون وکیل مرا صدا زده و می‌‌گوید هاشمیان آدم باشخصیتی است و از این حرف‌های شعارگونه. به وکیل من گفته قرارداد وحید ۳۰ مرداد فسخ شده در حالی که وکیلم جواب داده تاج ۸ شهریور آمده و کی‌روش یک هفته پس از این تاریخ، سرمربی تیم ملی شد. چگونه در زمانی که هاشمیان کار می‌کرد، قراردادش را فسخ کرده‌اید؟ مسئول حقوقی فدراسیون می‌گوید من هم نمی‌دانم. الان هم پولی به من نداده‌اند در شرایطی که برای بردن تماشاگر به جام جهانی میلیاردها تومان هزینه شد.»
 
چرا قرارداد ما مثل ویلموتس نبود؟
دستیار دراگان اسکوچیچ در پاسخ به این سؤال که آیا پاداش صعود به جام جهانی به او نیز داده شد یا خیر، گفت: «ما پاداش صعود داریم و پاداش حضور. اگر صعودی نباشد، حضوری هم نخواهد بود‌. آیا جدا از بازیکنان خوب و زحمتکش ما که در آسیا قابل هستند، کادرفنی زحمتی نکشیده و تأثیری نداشته است؟ آیا مربیان نباید از این پاداش بهره‌مند شوند. خودتان می‌دانید ویلموتس به خاطر آن قرارداد فاجعه‌بار، کمتر از ۴۰ روز کار مفید داشت اما چهار و نیم میلیون یورو گرفت. آیا وحید هاشمیان که دریافت کردن حقوق اولش، ۲۴ ماه طول کشید اما پای کار ایستاد، اگر پاداش نگرفت، باید جزا هم ببیند؟ به خاطر صعود به جام جهانی مجازات شدیم. من، کریم باقری، مهرداد خانبان و علی‌اصغر قربانعلی‌پور به عنوان چهار عضو ایرانی کادرفنی اسکوچیچ پاداش صعود نگرفتیم. از قرارداد خارجی‌ها خبر ندارم.»
 
هیچ کادر ایرانی پاداش نگرفت
وی تصریح کرد: «اگر خارجی‌ها گرفته‌اند، حق‌شان بوده است اما کادر ایرانی هیچ پاداشی نگرفت. خود تاج گفت کل بدهی مالی مربیان خارجی تا دوره قبل از کی‌روش را پرداخت کردیم. اصلاً موضوع پول و عدد نیست. من در کار خودم مانده‌ام و اطلاعی از اینکه چه کار می‌کنند، ندارم. وقتی در بازی با عراق صعود کردیم، مخبر به رختکن تیم ملی آمد و در حضور عزیزی‌خادم، کادرفنی و بازیکنان گفت همه شامل این صعود می‌شوند اما به جز پاداش‌های وزارت ورزش و فدراسیون بابت بردها، هیچ‌کس از اعضای کادرفنی ایرانی آن پاداش مدنظر را نگرفت.»
 
از رسانه‌ها فهمیدم اسکوچیچ برکنار شده
وحید هاشمیان در خصوص برکناری خود از سمت مربی تیم ملی فوتبال ایران اظهار داشت: «بعد از اینکه برکناری مربیان انجام شد من از رسانه‌ها شنیدم که می‌گویند اسکوچیچ برکنار شده است و کی‌روش جانشین او شده است و دستیار ایرانی او هم جواد نکونام خواهد بود. اطلاع دیگری در این خصوص نداشتم اما مدتی بعد محمدمهدی نبی در تلویزیون مصاحبه کردند و گفتند که می‌خواهیم هاشمیان را نگه داریم که خوشبختانه مدارک آن هم موجود است. من در این خصوص با آقای تاج تماس گرفتم که توسط منشی خودش به من اطلاع دادند به دیدار او بروم. به تاج گفتم تکلیف من را مشخص کنید، من برای این تیم زحمت کشیده‌ام و استعفا هم نخواهم داد. اگر استعفا می‌دادیم شرایط به گونه دیگری می‌شد و می‌گفتند استعفا داده است.»
 
این رسمش نبود
وی در ادامه گفت: «در این میان تاج به من گفت با نبی صحبت می‌کنم و جواب نهایی را او به شما می‌دهد. بعد از آن باز هم دیدم خبری نشد که تیم ملی بعد از انجام بازی با سنگال که به ایران بازگشت با نبی تماس گرفتم که آقای نبی شرایط من را مشخص کنید. در آلمان در تیم‌های بزرگی بازی کردم و در تیم‌های پایه خوبی هم مربیگری کردم و سال‌ها قرارداد بستم. ما به قرارداد خودمان احترام می‌گذاریم. نبی هم گفت من با کی‌روش صحبت کردم و او گفته است که فرصت نیست و من با مربی جدید باید آشنا بشوم. بعد از آن یک بلیت برای من گرفتند که به آلمان آمدم.»
هاشمیان با اشاره به بی‌توجهی و فسخ شدن قراردادش توسط فدراسیون فوتبال ادامه داد: «اما از همین جا 2 نامه به تاج ارسال کردم که باید وضعیت من را مشخص کنید. یک قانونی را در قرارداد ما آوردند که من خودم راضی به بودن چنین قانونی در قرارداد نبودم، آن هم این بود که طرفین اگر 3 ماه پس از عقد قرارداد فسخ کند باید 3 ماه خسارت بپردازد.

 

این قانون در قرارداد تمامی مربیان ایرانی وجود داشت. آنقدر حرف‌های گوناگون به ما زدند که اصلاً نمی‌دانم چه بگویم. یک بار به من گفتند قراردادت پایان مردادماه تمام شده است. یک بار گفتند زمانی که ویلموتس به ایران آمد قراردادت فسخ شده است. فسخ کردن قرارداد به این شکل نیست که باید مربی را دعوت کنید با او صحبت کنید و برکنار کنید و نفر بعدی را بیاورید.»
 
پولم را از فیفا بدهید
مربی سابق تیم ملی در خصوص دریافت طلبش از فدراسیون فوتبال عنوان کرد: «چند وقت پیش وکیل من با مسئولان فدراسیون فوتبال جلسه‌ای را داشته و اعلام کرده است که وضعیت وحید را مشخص کنید. من به فدراسیون پیشنهاد دادم پولی را که قرار است به من بدهید را از فیفا به من بدهید چرا که اگر پول ایرانی به من می‌دادند باید آن را تبدیل می‌کردم و به آلمان می‌آوردم تا بتوانم زندگی خودم را بگذرانم. فدراسیون هم در خصوص این موضوع اعلام کرد که ما می‌توانیم پول تو را از طریق فیفا پرداخت کنیم. بعد از آن هم نبی دوباره به وکیل من گفته است که ما اصلاً قرارداد هاشمیان را فسخ نکرده‌ایم. من اصلاً متوجه این رفتارها نمی‌شوم .نبی بعد از گذشت همه این موارد در یک پیام صوتی که برای من ارسال کرده بود عذرخواهی کرد. اما حرف من این است که آقای نبی و آقای تاج شما که زرنگ هستید چرا با ویلموتس این کار را نکردید؟ یک میلیارد و 300 من زیاد بود یا 4 میلیون و 500 هزار یوروی ویلموتس؟»


20 درصد از نتایج ما با اشتباهات داوری رقم خورده
مهدی تاج: ورزشگاه‌ها آماده حضور بانوان می‌شوند
رئیس فدراسیون فوتبال در آخرین مصاحبه خود در مورد زمان ورود VAR به ایران گفت: «این پروژه خیلی مهم است اما صنعت مهمی نیست. پنج شرکت مد نظر فیفا برای سیستم VAR وجود دارند .یک شرکت اسرائیلی و یک شرکت امریکایی بود. یک شرکت هم در امریکا ثبت شده .با ۲ شرکت SLOMO و EVS توانستیم صحبت کنیم. کارهای لازم را هم با شرکت EVS جلو بردیم که نماینده‌اش در ایران شرکت چشم‌انداز است. درست نیست بگویم چه شیطنتی از داخل کشور شد. یک مجموعه از داخل گفته بود بیش از ۱۲ درصد مجموعه دستگاه VAR این شرکت امریکایی است. طبق قوانین تحریم‌ها ورود محصولاتی که بیش از ۱۲ درصد تجهیزات آن امریکایی باشد، ممنوع است. با اینفانتینو صحبت کرده و گفتم می‌گویید سیاست جزو فوتبال نیست. ما اکنون VAR نداریم که جزو ملزومات فوتبال است. ۲۰ درصد نتایج بازی‌های ما با اشتباه داوری رقم خورده که کم نیست.»

راهی برای ورود VAR پیدا شده که از گفتن آن معذورم
رئیس فدراسیون در پاسخ به این پرسش که آیا مشکل ورود VAR به ایران حل شده یا خیر، اظهار داشت: «راهی پیدا شده که معذورم آن را بگویم. ممکن است این دستگاه‌ها توسط فیفا تأمین و شاید وارد کشور شود. خودش باید گرفتاری‌های مربوط به تحریم را به شکلی حل کند و کارهایی هم کرده است. امیدواریم زودتر از نیم فصل VAR را بیاوریم. موانعی که می‌گویم واقعیت است اما فیفا پذیرفته فدراسیون نمی‌تواند این موانع را رفع کند. یکی از وظایف اصلی‌اش این است که به ما کمک کند. ارزیابی مجموعه فدراسیون فوتبال از کادر فنی مثبت است و اتفاقات خوبی می‌افتد. هر روز در پک هستند. از صبح تا انتهای شب کار می‌کنند. باید از آنها و همچنین شهردار تهران تشکر کنیم. در کمپ تیم‌های ملی به‌ خاطر خشک شدن چاه‌های ورزشگاه آزادی، مشکل آب داشتیم و با زاکانی رایزنی کردیم .شهرداری چمن‌های ما را آب می‌دهد تا مشکل حل شود.»
 
قرارداد قلعه‌نویی تا جام جهانی است
وی در مورد وضعیت قرارداد مربیان تیم‌های ملی و امید ایران تصریح کرد: «عدد، رقم و زمان قرارداد قلعه‌نویی و تمام کادر فنی او و تیم امید را بستیم. ۵۰ درصد مبلغ قرارداد کادر نوجوانان را هم داده‌ایم.» رئیس فدراسیون فوتبال درخصوص اینکه آیا بابت موفقیت تیم ملی در جام ملت‌های آسیا، شرطی در قرارداد قلعه‌نویی درج شده است، گفت: «شرایط در قراردادها معلوم است که نمی‌توان تمامش را اعلام کرد زیرا باید طرفین اعلام کنند. حتماً همین‌جور است اما قرارداد قلعه‌نویی تا جام جهانی است.»

دلیل سر و صدا برای پرداخت
حواله خودرو به بازیکنان تیم ملی؟
تاج در مورد دلیل سر و صدا کردن پرداخت حواله خودرو خارجی به بازیکنان تیم ملی، توضیح داد: «اینکه چرا سر و صدا کرد، نمی‌دانم ولی واقعیت این است که همه ورزش‌ها قابل احترام هستند و افتخارآفرینی می‌کنند. اما سرمایه‌گذاری‌ای که کشورهای دیگر در فوتبال می‌کنند، در دیگر رشته‌ها نمی‌کنند. گردش مالی متفاوت است. باید از کشورهایی مثل قطر بترسیم. تیم‌های خوبی شده‌اند زیرا سرمایه‌گذاری سنگینی می‌کنند. در رشته‌های دیگر این سرمایه‌گذاری در همه کشورها نمی‌شود.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی