صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و شصت و شش - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و شصت و شش - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

نگاهی به ورودی و خروجی تیم‌های لیگ برتری در تابستان امسال

آنها که رفتند، آنها که ماندند

اکثر تیم‌های حاضر در لیگ برتر تابستان امسال خیلی زودتر از آنچه در دوره‌های گذشته رخ می‌داد، تکلیف سرمربیان خودشان را مشخص کردند. اتفاقی که باعث شد بازار نقل و انتقالات تابستانی فوتبال ایران خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد، داغ شود. نکته جالب درباره پنجره تابستانی تغییرات زیاد بازیکنان بین تیم‌های لیگ بود. اتفاقی که دلیل اصلی آن جابه‌جایی بیش از اندازه سرمربیان و همچنین قبول نداشتن بسیاری از بازیکنان فصل گذشته تیم‌ها از سوی سرمربی جدید بود. این موضوع برای آلومینیوم و نساجی بیش از همه تیم‌ها پیش آمد. به گونه‌ای که مهدی رحمتی سرمربی فصل گذشته آلومینیوم که به نساجی رفت، بسیاری از بازیکنانی که فصل گذشته در ایرالکو عضویت داشتند را با خودش به تیم شهر خسته برد. آلومینیوم که برای لیگ بیست و سوم مجتبی حسینی سرمربی فصل گذشته پیکان را استخدام کرده هم دیگر تیمی بود که در انتقال بازیکنان سابق به تیم جدید آقای سرمربی نقش بسزایی داشت. اگر کمی منطقی فکر کنیم، این موضوع یکی از دلایل اصلی عدم ثبات تیم‌ها تا هفته پنجم مسابقات است. چراکه بازیکن برای ارائه نمایش مطلوب باید در تیم جا بیفتد. نکته‌ای که درباره بازیکنان جدید کمی زمانبر است. بر همین اساس وقتی تعداد ورودی‌های یک تیم بیش از اندازه باشد، روی کل تیم تأثیر می‌گذارد و عملکرد تمام بازیکنان حاضر در یک تیم را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. به بهانه در راه بودن هفته اول لیگ بیست و سوم و همچنین تغییرات بیش از اندازه بسیاری از تیم‌ها در پنجره تابستانی نقل و انتقالات، عملکرد 16 تیم حاضر در لیگ برتر فصل آینده از این حیث را بررسی خواهیم کرد.

آلومینیوم
ایرالکو که با مهدی رحمتی فصل بیست و دوم را با حضور در رتبه هفتم جدول به پایان رسانده بود، پس از پایان فصل با این سرمربی جوان و موفق قطع همکاری کرد. سران ایرالکو بلافاصله پس از جدا شدن سید فوتبال ایران از نیمکت تیم‌شان به سراغ مجتبی حسینی؛ سرمربی فصل گذشته پیکان که با خودروسازان تهرانی نتیجه مطلوبی نگرفته بود، رفتند و با عقد قراردادی او را جایگزین رحمتی کردند. انتخابی که انتقادات بسیاری را به مدیران این تیم وارد. بر همین اساس آلومینیوم یکی از تیم‌هایی بود که فعالیتش در نقل و انتقالات را خیلی زود آغاز کرد. جالب اینکه آلومینیوم تابستان امسال با 15 بازیکن فصل گذشته خودش قطع همکاری کرد و در مقابل 9 بازیکن را جذب کرد. مهمترین ورودی‌های آلومینیوم در این فصل را احمد گوهری و مرتضی تبریزی بازیکنان اسبق سرخابی‌های پایتخت تشکیل می‌دادند.

 استقلال
تیم فوتبال استقلال به علت مشکلاتی که در بستن قرارداد جواد نکونام به عنوان سرمربی جدید خودش و همچنین مشکلات مالی‌ای که با آن دست و پنجه نرم می‌کند، فعالیتش در نقل و انتقالات را به تازگی آغاز کرده. اتفاقی که رخ دادن آن برای یک تیم بزرگ مانند استقلال بسیار عجیب است. به هر روی آبی‌پوشان پایتخت با 8 بازیکن خداحافظی کرده‌اند و 5 بازیکن را هم جذب کرده‌اند. مهمترین جدا شدگان استقلال مهدی قایدی و محمد محبی زوج طلایی این تیم در فصل گدشته بودند و مهرداد محمدی هم تا الان سرشناس‌ترین بازیکنی است که با این تیم قرارداد امضا کرده است.
 
 استقلال خوزستان
شاگردان سیروس پورموسوی که پس از چند سال به بالاترین سطح فوتبال ایران بازگشته‌اند، کمترین تغییرات در بین تیم‌های حاضر در لیگ برتر را تجربه کرده‌اند. نکته جالب درباره استقلال خوزستان اینکه این تیم به جای خروجی‌های زیاد، ورودی‌های پرشماری داشته است. تا زمان نگارش این مطلب 5 بازیکن از آبی‌پوشان خوزستانی جدا شده‌اند و 14 بازیکن جدید هم به جمع شاگردان سیروس پورموسوی برای لیگ فصل آینده اضافه شده‌اند. اعدادی که یک رکورد عجیب را برای این تیم خوزستانی از لحاظ جذب بازیکن ثبت کرده‌اند.
 
 پرسپولیس
پرسپولیس هم مانند رقیب سنتی‌اش تابستان امسال شرایط عجیبی را سپری کرد. به گونه‌ای که سرخپوشان پایتخت هم فعالیت چندانی نداشته‌اند. یحیی گل‌محمدی در این پنجره تنها 4 بازیکن جذب کرد و در مقابل 7 بازیکن هم به صورت قطعی از این تیم جدا شده‌اند. اگر استقلال خوزستان جزو تیم‌هایی است که بیشترین خرید را در تابستان امسال بین تیم‌های لیگ برتری ثبت کرده، پرسپولیس و استقلال هم به ترتیب با جذب 4 و 5 بازیکن کمترین بازیکن را خریده‌اند. مهم‌ترین اتفاق نقل و انتقالاتی سرخپوشان در تابستان امسال جذب محمدحسین کنعانی‌زادگان و شهاب زاهدی همچنین جدایی عیسی آل‌کثیر، سیامک نعمتی و کمال کامیابی‌نیا 3 بازیکنی که در موفقیت‌های چند فصل اخیر تیم تحت هدایت یحیی گل‌محمدی نقش زیادی داشته‌اند، بود.
  پیکان
خودروسازان تهرانی که فصل گذشته با مجتبی حسینی عملکرد مطلوبی را ارئه نکردند، این فصل به سراغ رسول خطیبی رفتند؛ سرمربی‌ای که سال گذشته در مس سونگون مدیرعامل شده بود. اگرچه پیکان تکلیف کادر فنی‌اش را خیلی دیر‌تر از بسیاری از تیم‌ها مشخص کرد اما بهترین عملکرد را در جذب بازیکن داشت. پیکانی‌ها 10 بازیکن را از دست دادند و 5 بازیکن را به صورت قطعی جذب کرده‌اند. آماری که باتوجه به انتخاب دیرهنگام سرمربی جدید از سوی مسئولان این تیم فوق‌العاده
است.
 
 تراکتور
تراکتور یکی از معدود تیم‌هایی است که لیگ بیست و سوم را با سرمربی فصل گذشته خودش آغاز می‌کند. اگرچه پاکو خمس برای فصل آینده هم روی نیمکت پرشورهای تبریزی حضور دارد اما این تیم تغییرات زیادی را تجربه کرد. تی‌تی‌ها با 12 بازیکن از جمله رضا اسدی که فصل بیست و دوم زیر نظر خمس احیا شده بود، خداحافظی کردند و 14 بازیکن را جذب کردند. آماری که ثابت می‌کند تیمی که با نظر قربان بردیف در ابتدای فصل بیست و دوم برای تراکتور بسته شده با وجود نتیجه فوق‌العاده‌ای که مرد اسپانیایی در لیگ گذشته با همان بازیکنان کسب کرد، مورد نظر و دلخواهش نیست.
 
 ذوب‌آهن
گاندوهای اصفهانی فصل جدید را با محمد ربیعی آغاز می‌کنند؛ سرمربی‌ای که تغییرات بسیاری را در ترکیب ذوب به وجود آورده. این سرمربی جوان که در چند سال گذشته عادت داشتیم او را روی نیمکت رفسنجانی‌های فوتبال ایران ببینیم، در این فصل با 7 بازیکن خداحافظی کرد و 9 بازیکن جدید را هم جذب کرد. موضوعی که از همین ابتدا ثابت می‌کند، ذوب‌آهن کار سختی در هفته‌های ابتدایی لیگ دارد. ربیعی بازیکنان سرشناسی همچون کمال کامیابی‌نیا و شایان مصلح که سابقه حضور در پرسپولیس را دارند، به تیمش اضافه کرده. بازیکنانی که بی‌هیچ تردیدی تجربه‌های‌شان کمک زیادی به سبزپوشان اصفهانی می‌کند.
 
  سپاهان
درباره نقل و انتقالات طلایی‌پوشان دیار زاینده‌رود شایعات بسیاری شنیده می‌شود. شایعاتی که حتی پای سازمان بازرسی کل کشور را هم به این باشگاه باز کرد. با وجود تمام این اتفاقات ساکت و مورایس به مانند فصل گذشته خرید‌های فوق‌العاده پر سر و صدایی را انجام دادند. آنها 8 بازیکن مطرح از جمله عیسی آل‌کثیر، کاوه رضایی و رضا اسدی را به تیم‌شان اضافه کردند. بازیکنانی که هر کدام‌شان به طریقی سر و صدای زیادی به پا کردند. حتی باشگاه تراکتور درباره جذب کاوه رضایی اعلام کرد به باشگاه سپاهان هشدار‌هایی لازم درباره پیامدهای جذب بازیکن را داده‌ایم. از سوی مقابل این تیم 11 جدا شده هم داشت. از جمله مهمترین بازیکنانی که از این تیم جدا شده‌اند، می‌توان به یاسین سلمانی و جلال‌الدین علی‌محمدی؛ بازیکنانی که نقش بسیاری در موفقیت‌های کسب شده از سوی شاگردان مورایس داشته‌اند، اشاره کرد.
 
 شمس آذر
تیم جذاب سعید دقیقی که با رکوردشکنی به بالاترین سطح فوتبال ایران صعود کرد، مانند همه تیم‌هایی که از دسته پایین‌تر صعود می‌کنند، خریدهای پرشماری را انجام داد. این تیم تابستان 1402 بیش از10 بازیکن را به خدمت کرفت. سجاد بازگیر مهاجم فصل گذشته ملوان که با 5 گل زده در این تیم جزو برترین گلزنان لیگ محسوب می‌شد، مهمترین بازیکنی است که از سوی سعید دقیقی به ترکیب شمس آذر برای فصل جدید اضافه شده. 13 بازیکن هم از این تیم جدا شده‌اند.
 
 نفت آبادان
صنعت نفت آبادان که با یک معجزه در لیگ برتر ماند، مطابق انتظار خروجی‌های زیادی داشت. در سوی مقابل ورودی‌های بسیار کمی داشت. اتفاقی که باید دید به حضور تیم تحت هدایت ویسی در جمع تیم‌های برتر فصل آینده کمک می‌کند یا خیر. برزیلی‌های ایران با 9 بازیکن خداحافظی کردند و در مقابل تنها 7 بازیکن جذب کرده‌اند.
 
 فولاد
فولاد هم که فصل گذشته موفق نشد انتظار هواداران این تیم را برآورده کند، با بازیکنان بسیاری خداحافظی کرده. اتفاقی که باید دید کمکی به آنها برای جلوگیری از تکرار اتفاقات فصل گذشته خواهد کرد یا خیر. فولادی‌ها 12 بازیکن از جمله روبرتو تورس بازیکن اسپانیایی‌شان را کنار گذاشته‌اند و 5 بازیکن از جمله جفرسون باهیا مدافع تنومند فصل گذشته مس رفسنجان را به خدمت گرفته‌اند.
 
 نفت مسجد سلیمان
چهارمین نماینده استان خوزستان که به دسته پایین‌تر سقوط کرد، عملکرد چشمگیری در پنجره نقل و انتقالات نداشته و بازیکنان بسیار کمی در مقابل جدا شدگان جذب کرده است. موضوعی که ثابت می‌کند شاید نفت مسجد سلیمان در این فصل لیگ دسته اول به سرنوشت نفت تهران دچار شود. آنها تنها یک بازیکن جذب کرده‌اند و 12 بازیکن هم از جمع نفتی‌های مسجد سلیمان جدا شده‌اند.
 
 گل‌گهر
تیم اول استان کرمان به لحاظ جذب بازیکن که در این فصل با هدایت سرمربی یونانی در لیگ برتر شرکت می‌کند، فعالیت زیادی در این پنجره داشته است. اوزوندیس سرمربی جدید گل‌گهری‌ها با 11 بازیکن قطع همکاری کرد و در مقابل تنها 9 بازیکن به ترکیب تیمش اضافه کرد. البته باید گفت بازیکنانی که این سرمربی یونانی خریده، جزو بهترین‌های فصل گذشته مسابقات هستند.
 
 مس رفسنجان
پس از جدا شدن ربیعی از این تیم مدیران مس رفسنجان به سراغ ساکت الهامی رفتند. سرمربی‌ای که خیلی زود کارش در بازار نقل و انتقالات را آغاز کرد و بازیکنان نسبتاً سطح بالایی خرید و با بسیاری از بازیکنان تیمش از جمله گادوین منشا که در فصل گذشته عملکرد خوبی نداشت، قطع همکاری کرد. سجاد شهباززاده و محمد خدابنده‌لو جزو سرشانس‌ترین خرید‌های مس رفسنجان در این پنجره محسوب می‌شوند.
 مس کرمان
شاگردان فرزاد حسین‌خانی که رقابت سقوط به لیگ آزادگان را میلیمتری به صنعت نفت آبادان واگذار کردند، در فصل جدید با هدایت محمود محمودی‌نیا در رقابت‌ها شرکت می‌کنند. آنها که دوست ندارند دوری‌شان از بالاترین سطح فوتبال ایران طولانی شود، کارشان در نقل و انتقالات را خیلی زود آغاز کردند و بهترین بازیکنان موجود را خریداری کردند. این تیم با 12 بازیکنش خداحافظی کرد و 9 بازیکن جدید را هم به ترکیب تیمش اضافه کرد. بازیکنانی مانند عماد میرجوان و سعید حسین‌پور که با توجه به شرایط این تیم فوق‌العاده هستند.
 
 ملوان
ملوانی‌ها که پس از خداحافظی مازیار زارع از هدایت این تیم کارشان برای فصل جدید را با مهدی تارتار سرمربی سابق ذوب‌آهن دنبال می‌کنند، فعالیت چشمگیری در این فصل داشتند. تارتار و تیم مدیریتی ملوان 12 بازیکن را که اکثر آنها سابقه کار با مهدی تارتار را دارند، به ترکیب تیم‌شان اضافه کردند و با 8 بازیکن هم قطع همکاری کردند. از جمله بازیکنانی که فصل آینده در این تیم می‌بینیم، می‌توان به محمدرضا خانزاده، امین پورعلی و محمدحسین اکبر منادی اشاره کرد. تارتار با 8 بازیکن هم قطع همکاری کرد که سجاد بازگیر با توجه به عملکرد فصل گذشته‌اش عجیب‌ترین جدا شده ملوان در تابستان 1402 است.
 
 نساجی
یکی از نمایندگان فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا کارش را با مهدی رحمتی سرمربی سابق آلومینیوم دنبال می‌کند. سرمربی‌ای که بسیاری از بازیکنان فصل گذشته ایرالکو را با خودش به نساجی آورد. بنابراین این تیم تغییرات زیادی را تجربه کرده. نساجی در تابستان امسال 8 بازیکن ورودی داشته و با 16 بازیکن هم خداحافظی کرده است.
 
 هوادار
هوادار که فصل گذشته با ساکت الهامی در رقابت‌های فوتبال کشورمان شرکت کرد، در پایان و پس از حذف این تیم از جام حذفی با الهامی قطع همکاری کرد. مدیران هوادار محمود فکری را به عنوان جانشین ساکت انتخاب کردند؛ سرمربی‌ای که بازیکنان مورد نظرش را خیلی زود خرید و پس از آن هم به عنوان اولین تیم لیگ برتری تمرینات خودش را برای فصل بیست و سوم آغاز کرد. فکری با 12 بازیکن منتخب ساکت الهامی در فصل گذشته قطع همکاری کرد و 8 بازیکن جدید از جمله آرشا شکوری سنگربان تیم فوتبال نوجوانان که با این تیم نمایش شگفت‌انگیزی در جام ملت‌های نوجوانان آسیا 2023 داشت را از استقلال خرید.
آمارهایی که پیش‌تر مرور کردیم، نشان می‌دهد درصد بسیار بالایی از تیم‌های حاضر در فصل جدید لیگ برتر تغییرات بسیاری تجربه کرده‌اند. در این بین اما دو تیم نساجی و آلومینیوم به ترتیب با کنار گذاشتن 15 و 16 بازیکن از ترکیب فصل گذشته‌شان بیشترین بازیکن خروجی را داشته‌اند و از سوی دیگر استقلال، پرسپولیس و نفت مسجد‌سلیمان هم با خریدن 4 ، 1 و 5 بازیکن قطعی کمترین خرید را در بین تیم‌های لیگ برتری داشته‌اند. موضوعی که ثابت می‌کند کم گل بودن بازی‌های 5 هفته اول محتمل است.
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی