صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و شصت و پنج - ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و شصت و پنج - ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۴

نتیجه تمرین بدون مربی بدنساز!

بازیکنان استقلال درمعرض آسیب دیدگی

حمیدرضا عرب
روزنامه نگار
در استقلال با یک پدیده عجیب و شگفت‌انگیز مواجه‌ایم و این تیم به رغم آنکه زمان اندکی تا شروع لیگ برتر فاصله دارد، تمام تمرینات پیش فصل خود را در غیاب مربی بدنساز انجام داده است. جواد نکونام در این ایام تلاش کرده از سسما، مربی اسپانیایی که گفته می‌شود ظرف روزهای آتی به ایران خواهد آمد تا در تمرینات استقلال حاضر شود، مشاوره بگیرد و تمرینات را زیر نظر او انجام دهد اما پرواضح است که تمرین با این سبک وسیاق بسیار مخاطره‌آمیز است و یک مربی بدنساز باید در بازه آماده‌سازی تیم‌ها در کنار بازیکنان و دیگر اعضای کادر فنی باشد تا بدن بازیکنان را هر روز مورد آنالیز قرار دهد.
اینکه ارتباطات دردنیای امروز به دلیل ظهور وسایل ارتباط جمعی و اپلیکیشن‌ها آسان‌تر شده و مربیان می‌توانند به طور تصویری با یکدیگر در تماس باشند و کار بازیکنان را نیز با همین شکل و شمایل زیر نظر بگیرند، به طور قطع دربرقراری ارتباط مطلوب‌تر اثرگذار است و تا حدی می‌توان خلا موجود را پر کرد اما حقیقتاً این شیوه تمرینی حرفه‌ای و استاندارد نیست و هرگز نمی‌توان روی آن حساب قطعی بازکرد.
درواقع استقلال با یک تهدید بزرگ مواجه است و هیچ بعید نیست بازیکنانی که در غیاب مربی بدنساز به تمرین پرداخته‌اند براثر فشار بازی‌های لیگ برتر دچار پارگی رباط  شوند و مصدومیت‌های سخت به سراغ آنها بیاید.
حتی بازیکنان استقلال نیز نسبت به این موضوع اعلام نگرانی کرده‌اند و در محافل خصوصی خود به این موضوع اشاره داشته‌اند که ممکن است در طول فصل مصدومیت آنها را تهدید کند. به همین دلیل هیچ بعید نیست که بازیکنان استقلال در شروع لیگ قدری با احتیاط  بیشتری وارد مسابقات شوند و تا حدی دست به عصا باشند تا اینکه مربی بدنساز بتواند چند هفته با آنها کار کند و عقب‌ماندگی که از روزهای پیش فصل وجود دارد را به نوعی جبران کند.
 ***
استقلال فصل پیش از لحاظ بدنی تیم سرحالی بود و روند گلزنی‌های این تیم در دقایق پایانی نشان می‌داد که بدن‌های بازیکنان پیش از شروع فصل به خوبی آماده و مهیای ورود به لیگ برتر شده است. در دوران حضور ریکاردو ساپینتو، سرمربی پرتغالی سلسله تمرینات بدنسازی سختی را با کمک همکارانش برای استقلال در نظر گرفت و درنهایت نتیجه آن شد که استقلالی روپا و بسیار سرحال را در لیگ برترشاهد بودیم و بازیکنان می‌توانستند با استقامت بالایی در عرصه لیگ برتر حاضر شوند.
درآن ایام که استقلال در دوران بدنسازی قرارداشت، شدت تمرینات حتی صدای برخی بازیکنان را هم درآورده بود و بازیکنان جسته و گریخته ناراحت بودند. حتی مهدی مهدی‌پور که سابقه بازی در تیم ملی را هم در کارنامه دارد، صراحتاً اعلام کرد تاکنون چنین تمرینات سختی را پیش از شروع لیگ برتر تجربه نکرده است. گرچه نسبت بشدت تمرینات ساپینتو نیز انتقاداتی وجود داشت و برخی گمان می‌کردند سرمربی سابق استقلال اضافه برسازمان به بازیکنان تمرین می‌دهد و بیش از حد به آنها فشار می‌آورد اما درهرحال آن سبک تمرینی موجب شد استقلال هرگز درطول فصل بابت بدن بازیکنان ضعفی را احساس نکند و موتور بازیکنان مثل ساعت تا دقیقه 90 کار کند.
***
به هرحال درکنار مشکلات مالی که استقلال را دربرگرفته و از سویی بازیکنان آنچنانی به خدمت گرفته نشده‌اند، مسأله فقدان مربی بدنساز می‌تواند لااقل درهفته‌های آغازین لیگ برتر چالش‌ برانگیز باشد و برای جواد نکونام و همکارانش مشکلاتی ایجاد کند. البته وضعیت موجود بازیکنان را به سمت تمرین اختصاصی با برخی مربیان کشانده است اما تردیدی نیست که این شیوه تمرینی و عدم یکپارچگی برای استقلال دردسرآفرین خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی