صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و شصت و پنج - ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و شصت و پنج - ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

انسیه خباز مافی نژاد بعد از خداحافظی از داوری:

دلسرد و بی‌انگیزه شدم

انسیه خباز مافی‌نژاد داور بین‌المللی فوتبال که یکی از کاندیداهای قضاوت در جام جهانی ۲۰۲۳ فوتبال زنان استرالیا بود، به خاطر کم‌کاری فدراسیون فوتبال و قضاوت نکردن مسابقات مردان، شانس قضاوت در این رقابت‌های مهم را از دست داد. مسابقاتی که برایش یک آرزو و رؤیا بود اما به خاطر مهیا نشدن شرایط، آن را از دست داد تا دلسرد و بی‌انگیزه شود. مافی‌نژاد که حالا قصد دارد دوره‌های نظارت و مدرسی فیفا را پشت سر بگذارد، درباره دلیل خداحافظی و برنامه‌های آینده‌اش صحبت می‌کند.

سمیرا شیرمردی
خبر نگار
چطور شد که یک‌دفعه تصمیم به خداحافظی از داوری فوتبال گرفتی؟
یک‌دفعه نبود. در سال ۲۰۲۰ و در واقع زمانی‌که من و مهسا قربانی کاندیدای قضاوت در جام جهانی فوتبال زنان شدیم، می‌خواستم در جام جهانی ۲۰۲۳ از داوری خداحافظی کنم اما این اتفاق نیفتاد که حالا در چنین شرایطی کنار بروم. البته با توجه به قانون جدید فدراسیون فوتبال و محدودیت سنی که برای داور گذاشتند و داوران بالای ۴۵ سال باید بازنشسته شوند، به خودم گفتم ۱۴ سال حضور در لیست بین‌المللی کافی است و کنار می‌روم تا جا برای جوان‌ها باز شود. باز هم می‌گویم می‌خواستم بعد از جام جهانی خداحافظی کنم اما نشد. ضمن اینکه اتفاقات در فدراسیون فوتبال روبه بهبود نیست و نشانی از پیشرفت نمی‌بینم، به همین دلیل اسفند ۱۴۰۱ به فدراسیون اعلام کردم دیگر نمی‌خواهم قضاوت کنم. البته تا پایان ۲۰۲۳ در لیست بین‌المللی هستم و مسابقات المپیک را پیش رو دارم.
مگر به ۴۵ سالگی نزدیک شدی که تصمیم گرفتی جا را به جوان‌ها بدهی؟
بله، من ۲۳ مرداد ۴۵ ساله می‌شوم. البته فیفا محدودیت سنی را برداشت و معتقد است باید از داوران باتجربه استفاده کرد اما من تصمیم گرفتم کنار بروم.
چه برنامه‌ای برای آینده داری؟
در دوره‌های نظارت و مدرسی شرکت می‌کنم تا بتوانم از این به بعد در این جایگاه در فوتبال باشم.
البته ظاهراً هنوز یک دوره مسابقات پیش رو داری.
بله، ابلاغ مسابقات مقدماتی المپیک را گرفتم اما هنوز مشخص نیست کجا باید برویم چون ازبکستان، چین و استرالیا میزبان هستند و با توجه به اینکه استرالیا در گروه ایران قرار دارد، این یک گزینه برای ما حذف می‌شود.
با مهسا قربانی هستی؟
نه، در این رقابت‌ها با مهناز ذکایی هستیم.
به نظر می‌رسید بیشتر با قربانی بودی.
بله، البته امسال کنار داوران جوان زیادی بودم. آتنا و چند داور دیگر. البته امیدوارم شرایط برای این داوران جوان بهتر پیش برود. اینکه کاندیدا شوی و به خاطر نبود VAR و قضاوت نکردن مسابقات مردان، کنار بروی خیلی سخت است. ۲۲ سال است که داور هستم اما هیچ‌وقت از کمیته داوران فدراسیون فوتبال برنامه ندیدم. اگر قرار است به فکر جوانگرایی باشند، باید برنامه داشته باشند.
ظاهراً خیلی ناراحت هستی که به آرزو و رویایت نرسیدی.
خیلی. آرزو و رویای هر داوری قضاوت در جام جهانی است. من و مهسا قربانی در یک قدمی این اتفاق بزرگ قرار داشتیم اما کم‌‌کاری فدراسیون فوتبال که به خاطر نبود VAR و قضاوت نکردن فوتبال مردان بود، به راحتی این فرصت را از دست دادیم. به هر حال من المپیک رفتم و اولین داوری بودم که ابلاغ نهایی المپیک ۲۰۱۴ را داشتم. بعد از من هم گلاره در المپیک جوانان ۲۰۱۸ ابلاغ گرفت. متأسفانه رؤیا و آرزوی قضاوت در جام جهانی را از دست دادیم.
حالا فکر می‌کنی به عنوان ناظر می‌توانی این رقابت‌ها را تجربه کنی؟
قطعاً همین‌طور است. دیگر در داوری انگیزه ندارم اما به عنوان ناظر می‌خواهم حضور در جام جهانی را تجربه کنم. البته بستگی به فدراسیون فوتبال خودمان دارد. اگر معرفی شوم و راه باز شود، می‌توانم به این خواسته‌ام برسم.
شاید می‌شد همچنان در داوری بمانی و این رؤیا را در آنجا دنبال کنی.
دلسرد شدم و انگیزه هم ندارم. ما خیلی تلاش کردیم که به نحو احسن کارها را پیش ببریم. اتفاقاتی افتاد که قبلاً در مورد آن صحبت کردم. همه چیز را نمی‌شود گفت اما باید بگویم به ما اجازه ندادند. تنها دلخوشی‌مان این است که خودمان کم نگذاشتیم. یک سری اتفاقات افتاد و یک عده نمی‌خواستند. کم‌کاری شد و البته کرونا هم تأثیر داشت. مسابقات جوانان و نوجوانان هر 5/2 سال یک بار برگزار می‌شود که ۲۰۲۰ برگزار شد و بعد پاندمی کرونا روال مسابقات را به‌هم زد. زمانی‌که من و مهسا کاندیدای قضاوت در جام جهانی شدیم، مطمئن بودیم می‌توانیم در لیست نهایی قرار بگیریم. تمام توان‌مان را گذاشتیم که در جام جهانی حضور داشته باشیم اما یک سری اتفاقات مانع شد.
با این شرایط داوران جوان هم انگیزه‌شان را از دست خواهند داد.
امیدوارم اینطور نشود. اگر بحث جوانگرایی مطرح شده باید به داوران جوان کمک کرد. من خودم ۳ سال است در استان خودم (خراسان رضوی) داور جوان تربیت می‌کنم. خودم از جوانگرایی استقبال می‌کنم. فقط مطرح کردن بحث جوانگرایی، معنا و مفهومی ندارد. باید برنامه داشت و کار کرد.
اما گفته می‌شود در زمان ریاست مهدی تاج در فدراسیون فوتبال، شرایط برای داوران همیشه بهتر بود.
تا الان اتفاق خاصی نیفتاده. شاید من جزئیات را نمی‌بینم اما تا حالا اتفاق خاصی در رابطه با زنان داور نیفتاد و تغییری حاصل نشده است. امیدوارم شرایط برای داوری زنان بهتر شود و شاهد درخشش آنها باشیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی