مهدی تاج: احتمال تعویـــــق بازی‌ها وجود دارد سهیل مهــدی: بازی‌ها طبق برنامه برگزار خواهد شد

احتمال تأخیر در شروع لیگ برتر 23 ایمان گودرزی روزنامه‌نگار

مراسم افتتاحیه سمینار سالانه مدیران‌عامل باشگاه‌های لیگ برتر و دسته یک و فوتبال بانوان کشور روز گذشته در مرکز ملی فوتبال با حضور هدایت ممبینی‌ دبیرکل، منصور قنبرزاده نایب رئیس دوم فدراسیون و مصطفی زارعی مدیر صدور مجوز باشگاهی برگزار شد. در این سمینار مطالب مختلفی از سوی دبیرکل فدراسیون، نایب رئیس دوم و مدیر صدور مجوز باشگاهی درباره برنامه‌های این دپارتمان به جهت روند رو به رشد باشگاه‌ها و توسعه فوتبال مطرح شد.
در شرایطی که قرار است بیست و سومین دوره لیگ برتر از پنجشنبه ۱۲ مرداد آغاز شود، مدیران برخی باشگاه‌ها درخواست تعویق مسابقات را مطرح کرده‌اند. طبق اعلام محمد رجاییان مدیرعامل آلومینیوم، مدیران حدود ۸ باشگاه لیگ برتر درخواست کرده‌اند این بازی‌ها دست کم این هفته به تعویق بیفتد‌. این درخواست در گروه مدیران باشگاه‌ها بارگزاری شده و بزودی به فدراسیون فوتبال منتقل می‌شود.
 
تصمیم واتساپی
گفته می‌شود که جرقه ایده به تعویق افتادن لیگ در یکی از شبکه‌های رسانه‌ای خورده است. تمام مدیران عامل باشگاه‌های لیگ برتری در گروهی که در پیام‌رسان‌های اجتماعی دارند با هم هماهنگ کرده‌اند که در این جلسه ایده به تعویق افتادن لیگ را مطرح کنند. باشگاه‌ها برای این کار دلایل زیادی داشتند که آنها را بررسی می‌کنیم؛
 میزبان آماده نیست
یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باشگاه‌ها خواهان تعویق در برگزاری بازی‌ها هستند آماده نبودن استادیوم‌هاست.  تیم‌ها مدعی هستند که هنوز آمادگی کامل برای برگزاری مسابقات را ندارند و از طرفی وضعیت نامشخص آمدن یا نیامدن وی‌‌ای‌آر نیز مدیران را برای برگزاری بازی‌ها بلاتکلیف کرده است.
البته اینطور که به نظر می‌رسد نباید امیدی به داشتن این تکنولوژی در فصل پیش رو داشته باشیم. هدایت‌الله ممبینی در این مورد گفت: «یکی از اولویت‌های فدراسیون فوتبال پول‌هایی است که در فیفا و AFC وجود دارد، VAR هم یکی از اولویت‌های ما است. جلسات متعددی با مسئولان فیفا در این زمینه داشتیم. مشکلاتی برای ترنسفر موارد مالی و وسائلی مانند کمک داور ویدیویی وجود دارد. نمی‌توانم جزئیات را بگویم ولی فیفا و AFC دغدغه ما را درک کرده‌اند. باید به هم کمک کنیم تا این اتفاق برای فوتبال ما بیفتد. وی در مورد اینکه آیا قول می‌دهد امسال VAR به ایران بیاید، گفت: «اجازه بدهید کارها را کم کم انجام بدهیم. از ما هم می‌خواهند زیاد صحبت نکنیم. مشکل فنی و مالی وجود ندارد. مشکل شرکت‌هایی هستند که باید مواردی را رعایت کنند تا به خاطر تحریم‌های ظالمانه شامل جریمه‌های شدید نشوند. خواهش می‌کنم دوستان زیاد در این مورد نخواهند که ما پاسخگو باشیم. ما بیشتر از شما پیگیر هستیم.»
 
تبلیغات محیطی
یکی دیگر از معضلات باشگاه مشخص نشدن تکلیف تبلیغات محیطی است. باشگاه‌های حاضر در لیگ برتر از کم بودن رقم این تبلیغات ناراضی هستند و به گفته صادق درودگر این رقم 23 هزار میلیارد است اما رقم قابل توجهی به باشگاه‌ها بابت این تبلیغات داده نمی‌شود. درودگر در مصاحبه‌ای بعد از این همایش در مورد حق پخش بازی‌ها گفت: «صدا و سیما محدودیت دارد برای اینکه حق پخش باشگاه‌ها را بدهد و اگر این موضوع حل و فصل نشود باشگاه‌ها به صورت کلی از حضور در لیگ قهرمانان آسیا محروم خواهند شد.  به این ترتیب لیگ ایران دیگر حرفه‌ای نخواهد بود. مجلس در حال نوشتن بودجه هفتم است. قطعاً دوستان باید محبت کنند و با توجه به مطالبات مردم در حوزه فوتبال و خدماتی که این رشته به کشور ارائه می‌کند بودجه‌ای پیش‌بینی کنند که به صداوسیما داده شود تا آنها هم بتوانند حق پخش را به باشگاه‌ها پرداخت کنند. فوتبال ما ورشکسته است، چون هیچ باشگاهی درآمد ثابتی از فوتبال ندارد و همه بودجه‌ها اسپانسری است و این موضوع در آینده فوتبال ما را از حضور در میدان‌های بین‌المللی محروم خواهد کرد. درخواست من از مجلس شورای اسلامی و شخص قالیباف این است که در این زمینه اقدام عاجل کنند. باشگاه‌های ما هم قرار شد غیر از این صورتجلسه نامه‌های دیگری را هم برای مجلس شورای اسلامی و فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ ارسال کنند. این هشدار را می‌دهم که برای باشگاه‌های ما خطر وجود دارد و امیدوارم این امر را پیگیری کنند. پیگیری مجلس و... به باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ و وزارت ورزش و جوانان مربوط است. فکر می‌کنم که این موضوع بسیار مهم است و وزیر ورزش هم باید در این خصوص ما را حمایت کند تا بتوانیم در آوردگاه آسیا که النصر، رونالدو را به خدمت گرفته است قد علم کنیم. زمانی تیم دوم ایران در آسیا قهرمان می‌شد، اما حالا همه چیز به خطر افتاده است. استقلال و پاس در چه سال‌هایی قهرمان آسیا شدند و دیگر ندیدیم. باید به آن روزها بازگردیم. اگر بیش از 40 سال است که تیم المپیک ما شرایط خوبی ندارد به این دلیل است که فوتبال ما مریض است و بیماری اقتصادی و برنامه‌ریزی و ساختار و زیرساخت دارد و باید آنها را درمان کنیم. امروز مجلس شورای اسلامی باید حق فوتبال را به آن برگرداند. مبلغی را در خصوص حق پخش پیش‌بینی نکرده‌ایم، بلکه AFC و فیفا این موضوع را بررسی کرده‌اند و آن زمان اعلام کرده‌اند که حدود 450 میلیون یورو ارزش لیگ ما برای حق پخش است؛ حالا ما این مبلغ را نخواستیم و چیزی که امکانپذیر بوده و منطقی است را پرداخت کنند.»
 
تکلیف ورود بانوان
را مشخص کنید
یکی دیگر از مشکلات و شاید مهم‌ترین مشکل برای شروع لیگ آماده نبودن ورزشگاه‌ها برای میزبانی از بانوان است. این مشکل دیگر ربطی به قوانین فوتبال ایران ندارد و طرف حساب با قوانین فیفا است. در حال حاضر تنها دو ورزشگاه آزادی و نقش جهان آمادگی میزبانی از بانوان را دارند و هنوز تکلیف بقیه ورزشگاه‌ها مشخص نیست. چیزی که مشخص است مهدی تاج به خوبی می‌داند که برگزاری بازی‌ها با حضور بانوان از الزامات لیگ برتر است و اگر برای تحقق این موضوع لازم باشد که لیگ دیرتر برگزار شود مشکلی با این قضیه نخواهد داشت.

ابهام در قوانین جدید
با پایان لیگ بیست و دوم، قرار شد که نقل و انتقالات لیگ بیست و سوم طبق اساسنامه جدید انجام شود. ابهامات پر شمار این اساسنامه باعث شده است که بسیاری از تیم‌ها در جذب بازیکن دچار سردرگمی بشوند و هنوز تیم‌های مورد نظر سرمربی خود را به صورت کامل جذب نکنند. همین بلاتکلیفی در جذب بازیکن نیز یکی از دلایلی است که مدیران می‌خواهند بازی‌ها به تعویق بیفتد.
 
بهانه غیر منطقی
در این میان بعضی از تیم‌ها از آماده نبودن تیم‌ها و بازیکنان خود برای دیرتر برگزار شدن بازی‌ها بهانه‌جویی کردند که با استقبال زیادی روبه‌رو نشد و قطعاً نمی‌توان کم‌کاری باشگاه و سرمربی را دلیل کافی برای به هم زدن برنامه لیگ یک کشور دانست.
تا اینجای کار باشگاه‌ها و مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال به نظر مشکلی با به تعویق انداختن بازی‌ها نداشتند. اما این ایده مخالفانی را نیز داشت. یکی از مخالفان سرسخت این موضوع سهیل مهدی رئیس سازمان لیگ است. از نظر مهدی حالا درست زمانی که برنامه‌ریزی 6 الی 7 هفته از لیگ انجام شده غیرممکن است که بازی‌ها را دیر‌تر برگزار کنند. از طرف دیگر لیگ این فصل به خاطر برگزاری فیفادی‌های بسیار مهم، بازی‌های لیگ ملت‌های آسیا و لیگ قهرمانان آسیا با ورژن جدید امکان تغییر در برنامه‌ها وجود ندارد و به تعویق انداختن رقابت‌ها باعث بی‌نظمی و همچنین متضرر شدن تیم ملی و باشگاه‌ها در طول رقابت‌ها خواهد شد. حتی ممکن است با برنامه‌های بین‌المللی که در تقویم وجود دارد بر هم زدن برنامه سازمان لیگ باعث شود که باشگاه‌ها مجبور شوند در هفته دو بازی را انجام دهند که این قضیه به نفع هیچ‌کس نیست. تا این لحظه جنگ بین فدراسیون و سازمان لیگ برای به تعویق افتادن یا نیفتادن به وجود آمده است و باید دید در نهایت کدام طرف پیروز این ماجرا خواهد شد.

ZOOM
تاج از قول فیفا؛ VAR مشمول تحریم نمی‌شود

مهدی تاج در حاشیه جلسه اهدای مجوز حرفه‌ای به باشگاه‌ها، اظهار داشت: «6 باشگاه لیگ برتری مجوز حرفه‌ای گرفتند. به نمایندگی از AFC گواهینامه‌شان را دادیم. 2 باشگاه بانوان و 2 باشگاه لیگ یکی مجوز حرفه‌ای گرفتند. قطعاً می‌دانم که برای سال آینده بسیاری از باشگاه‌های لیگ برتر مجوز حرفه‌ای خواهند گرفت. امسال جدی شد. مطمئناً همه روالشان را بر این قرار می‌دهند که به آیین‌نامه‌های مجوز حرفه‌ای عمل کنند.»
وی افزود: «بعضی از باشگاه‌ها بدهی‌هایشان را دیر دادند و نتوانستند مجوز حرفه‌ای بگیرند ولی مطمئنم سال آینده باشگاه‌های مهم کشور حتماً مجوز حرفه‌ای می‌گیرند. خودم با استقلال جلسه دارم. شنبه یک نشست داشتم و امروز هم ممکن است نشستی داشته باشم. استقلال یکی از باشگاه‌هایی است که خیلی راغبیم این مراحل را طی کند و مجوز حرفه‌ای را بگیرد.»
رئیس فدراسیون فوتبال تصریح کرد: «مطمئنم سال آینده این اتفاق خواهد افتاد. بقیه باشگاه‌ها هم به همین شکل، از 16 باشگاه 10 باشگاه مجوز حرفه‌ای نگرفتند و این برای ما خوب نیست. باید حتماً مجوز بگیرند و این اتفاق می‌افتد. در فوتسال هم مراحل کسب مجوز از سال آینده شروع می‌شود. فکر می‌کنم ما بیشترین باشگاه را در آسیا داشته باشیم تا بتوانیم مجوز حرفه‌ای بدهیم. فوتبال ساحلی هم همینطور است ولی امسال الزامی نبود. سال آینده الزامی است.»
تاج با اشاره به تأمین پول VAR، گفت: «از طریق حمید سجادی به معاون اول رئیس جمهور نامه زدیم که EBS خواهان تحویلِ یکجای 2 میلیون و 300هزار دلار است تا دستگاه‌هایی که برای ورزشگاه‌هایی که پیش‌بینی کردیم را بدهد. این پول ضروری است. 2 جلسه هم با مسئولان وزارت ورزش به ریاست جمهوری رفتیم. به خاطر ضرورتش کلی بحث کردیم که این پول تحویل داده شود. تا الان تحویل نشده اما موضوع فیفا همچنان موجود است. یعنی به صورت جدی دنبال می‌کند. همکاران من، دبیر کل، بین‌الملل و خزانه‌دار به سوئیس رفتند. با مسئولین فیفا مذاکره داشتند. فیفا نامه بسیار خوبی داده است که این مشمول تحریم نیست و باید این اتفاق برای کشور بیفتد.»

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی