صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و شصت و چهار - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و شصت و چهار - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

بررسی تیم‌های همگروه ایران در مقدماتی جام جهانی

دستگرمی برای دور سوم

مراسم قرعه‌کشی دور اول و دوم رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2026 فوتبال مردان در منطقه آسیا روز پنجشنبه هفته گذشته در مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزار شد. بر این اساس شاگردان امیر قلعه‌نویی که به علت رنک بهتر از دور دوم وارد مسابقات می‌شوند، با تیم‌های ازبکستان، ترکمنستان و برنده بازی تیم‌های هنگ کنگ و بوتان همگروه شدند. مسابقاتی که از 25 آبان ماه سال‌جاری به صورت رفت و برگشت بین تیم‌های حاضر در گروه برگزار خواهد شد. به گمان بسیاری گروه تیم ملی نسبت به سایر تیم‌ها آسان‌تر است. به همین بهانه نگاهی به شرایط تیم‌های حاضر در گروه یوزها برای صعود به بیست و سومین دوره جام جهانی فوتبال مردان خواهیم انداخت.

ازبکستان
تیم ملی فوتبال ازبکستان را شاید بتوان تکراری‌ترین حریف تیم ملی در سالیان اخیر دانست. روندی که از مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه آغاز شده و همچنان هم حداقل تا پایان این دور از مرحله مقدماتی ادامه خواهد داشت. آخرین جدال تیم ملی کشورمان و ازبکستان به بازی نهایی رقابت‌های کافا در سال 2023 بازمی گردد. مسابقه‌ای که اواخر خرداد ماه سال‌جاری به میزبانی شهر تاشکند پایتخت ازبکستان برگزار و با پیروزی یوزها و در نهایت قهرمانی آنها در این تورنمنت کم کیفیت را به ارمغان آورد.
ازبک‌ها پس از عدم صعود به جام جهانی قطر با سرکو کاتانچ قرارداد همکاری امضا کردند. قراردادی که تا پایان رقابت‌های جام جهانی 2026 اعتبار خواهد داشت. مهم‌ترین چالش‌های کاتانچ با ازبکستان کسب نتیجه مطلوب در جام ملت‌های آسیا و صعود به دور بعدی رقابت‌های انتخابی 2026 است. ازبک‌ها با این سرمربی در آخرین فیفادی که برگزار کردند، به مقام نایب قهرمانی کافا رسیده‌اند. طبق آما‌رهایی که از تورنمنت کافا منتشر شده، جلال‌الدین ماشاریپوف با 3 گل زده در این تورنمنت بهترین بازیکن شیرهای تاشکند شناخته می‌شود. البته باید گفت این بازیکن در بازی نهایی مقابل تیم ملی کشورمان بی‌آزار بود و هیچ دردسری برای ملی‌پوشان ایران درست نکرد. اتفاقی که به نظر می‌رسد در جدال‌های دو تیم در رقابت‌های انتخابی جام جهانی هم تکرار شود. شاگردان کاتانچ در فیفادی شهریور به مصاف ایالات متحده امریکا خواهند رفت.
ترکمنستان
آخرین مصاف ایران و ترکمنستان به رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل بازمی‌گردد. زمانی که کارلوس کی‌روش پرتغالی هدایت تیم ملی کشورمان را بر عهده داشت. نبردی که با پیروزی ایران به اتمام رسید. حالا پس از گذشت نزدیک به یک‌دهه بار دیگر مسیر ایران و ترکمنستان در رقابت‌های انتخابی جام جهانی به یکدیگر گره خورده. مسابقه‌ای که البته روی کاغذ ایران شانس اصلی پیروزی در آن است اما باید گفت در فوتبال و ورزش هیچ اتفاقی محال نیست. ترکمن‌ها در حال حاضر با هدایت سعید سیداف مربی کم نام و نشان بومی‌شان در تورنمنت‌ها شرکت می‌کنند. نکته جالب اینکه ترکمن‌ها در رقابت‌های کافای 2023 حضور داشتند و عملکردی ضعیف داشتند. مسابقاتی که در آن موفق نشدند به مرحله نهایی صعود کنند و در قعر جدول گروه دوم آن قرار گرفتند. آنایف بهترین بازیکن این تیم در تورنمنت کافای گذشته بود. بازیکنی که موفق شد تک گل این تیم در رقابت‌های قهرمانی آسیای میانه را مقابل تاجیکستان به ثمر برساند. از عجیب بودن برنامه‌ریزی فدراسیون ترکمنستان همین کافی است که بدانیم آنها تا الان هیچ بازی‌ای برای فیفادی شهریور خودشان ندارند. نکته‌ای که با توجه به رقابت‌های مهمی که این تیم طی ماه‌های آینده پیش روی خودش دارد، عجیب به نظر می‌رسد.
هنگ‌کنگ
تیم سوم همگروه ما از برنده مسابقه هنگ‌کنگ و بوتان مشخص می‌شود. در ابتدا شرایط تیم هنگ‌کنگ تیمی که در دوره گذشته انتخابی جام جهانی هم مقابل آن صف‌آرایی کردیم را بررسی می‌کنیم. هنگ‌کنگ البته جزو چند تیمی است که در جام ملت‌های آسیای 2023 اولین حضورشان را در معتبرترین تورنمنت فوتبالی قاره‌کهن تجربه می‌کنند و از قضا با تیم ملی فوتبال کشورمان هم در مرحله گروهی همگروه است. این تیم در فیفادی گذشته دو بازی مقابل مالزی و ویتنام برگزار کرد که برای آنها 2 شکست به همراه داشت. یانگ هونگ هافبک کهنه‌کار این تیم که در تیم کیتچی عضویت دارد، با به ثمر رساندن یک گل در 4 مسابقه اخیر تیم بهترین عملکرد را در بین اعضای تیم ملی کشورش دارد. هنگ‌کنگی‌ها مسابقات‌شان را تحت هدایت یورن اندرس نروژی که سابقه حضور روی نیمکت تیم‌هایی همچون اینچئون یونایتد و تیم ملی کره شمالی را در کارنامه خودش دارد، برگزار می‌کنند.هنگ کنگ با این کلونی در برابر مدعیان حرفی برای گفتن ندارد.
بوتان
بی هیچ تردیدی ناشناخته‌ترین تیمی که احتمال همگروهی‌اش با یوزها وجود دارد، بوتان است. تیمی که تا به حال هیچ حضوری در تورنمنت‌های معتبر بین‌الملی نداشته و می‌خواهد شانسش را برای حضور در دور دوم مرحله مقدماتی جام جهانی فوتبال امتحان کند. آنچه به نظر نمی‌رسد با توجه به قدرت این تیم نسبت به تیم‌های دیگر حاضر در رقابت‌ها نتیجه خوشایندی برای آنها به همراه داشته باشد. بوتان طبق برنامه اعلام شده از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا کارش را از مرحله اول آغاز می‌کند و در ابتدا به مصاف هنگ‌کنگ می‌رود. آخرین بازی‌های این تیم در چهارچوب رقابت‌های قهرمانی جنوب شرق آسیا برگزار شده. بوتان در این رقابت‌ها با تیم‌های مالدیو، لبنان و بنگلادش همگروه بود و تنها 3 شکست دستاورد این تیم از مسابقات بود. این تیم کم نام و نشان قاره‌کهن در حال حاضر تحت رهبری فنی پما دورجی سرمربی بومی این کشور بازی‌هایش را برگزار می‌کند. برترین بازیکن این تیم هم چنچو گیلتشن است؛ بازیکنی که در تورنمنت آخر بوتان برای این تیم یک گل به ثمر رسانده.
ایران
با توجه به آمارهایی که پیش‌تر از همگروه‌های‌مان بررسی کردیم، تیم ملی کشورمان شانس اول صعود از این گروه به دور بعدی است. اتفاقی که در صورت عدم تحقق، با پتانسیلی که فوتبال ایران از آن برخوردار است، یک شکست محسوب می‌شود.
تیم ملی در رنکینگ جهانی تیم دوم آسیا است و فاصله ای کیلومتری با سایر تیم های همگروه دارد. از سوی دیگر بیش از نیمی از ستاره های اصلی تیم ملی ایران در اروپا بازی می کنند و بقیه نیز تجربه بازی در اروپا را دارند. تیم ملی کشورمان که پس از جام جهانی با امیر قلعه‌نویی مسابقاتش را برگزار می‌کند در خرداد ماه با پیروزی مقابل ازبکستان به عنوان قهرمانی تورنمنت کم ارزش کافا رسید. مهدی طارمی مهاجم تیم فوتبال پورتو پرتغال مهمترین بازیکن کشورمان در میادین بین‌المللی است. مهاجم بوشهری فوتبال ایران در کافا موفق شد با زدن 6 گل به عنوان آقای گلی این رقابت‌ها معرفی شود. اگر همه موارد طبق برنامه پیش برود، باید در انتظار صعود زودهنگام تیم کشورمان به دور سوم رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2026 باشیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی