صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و شصت و چهار - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و شصت و چهار - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

عباسیان: قوانین جدید فدراسیون، سفره خیلی‌ها را خالی کرد

بازیکنان ایرانی بدبخت‌ترین هستند!

قوانین جدید فدراسیون فوتبال برای فصل جدید لیگ برتر باعث اعتراض خیلی از بازیکنان شد. یکسری بازیکن معتقدند این قوانین نه تنها نمی‌تواند کمکی به جوان شدن لیگ کند بلکه حتی باعث شد یکسری بازیکن بدون تیم و بیکار بمانند. معین عباسیان وینگر فصل گذشته مس کرمان یکی از این بازیکنان است که هنوز تیم فصل بعد خود را مشخص نکرده. عباسیان که به این قوانین اعتراض دارد، درباره دلایل اعتراضش اینچنین توضیح می‌دهد.

سمیرا شیرمردی
خبر نگار
اوضاع چطور است؟
اوضاع که خوب نیست. به خاطر قانون جدیدی که گذاشتند، ۶۰، ۷۰ بازیکن بیرون ماندند. وقتی قانون را گذاشتند، اصلاً به عواقبش فکر نکردند.
یعنی هیچ پیشنهادی نداری؟
از لیگ یک پیشنهاد زیاد دارم اما نمی‌خواهم به لیگ یک بروم. از بین تیم‌های لیگ برتری هم با دو جا صحبت کردم اما هنوز قرارداد امضا نکردم و شاید بزودی این اتفاق بیفتد. کلاً با قانون جدید شرایط سخت شده و خیلی از بازیکنان تحت تأثیر قرار گرفتند.
شاید اشتباه کردی به مس کرمان رفتی. تیمی که به لیگ یک سقوط کرد...
اشتباه نه. عملکرد هر بازیکن در طول فصل مشخص است اما باشگاه‌ها با ایجنت کار می‌کنند. من هر سال جزو ۵ بازیکن خوب لیگ بودم. فصل گذشته نیم فصل او در هوادار بودم اما با ساکت الهامی به مشکل خوردم و جدا شدم. رفتم مس کرمان که در آنجا هم ۴ پاس گل دادم و ۲ گل زدم که فکر می‌کنم برای وینگر آمار خیلی خوبی است. شرایطم به لحاظ امتیاز فوتبالی و حتی از نظر کارشناسان خوب است اما یکسری اتفاقات و داستان‌ها در فوتبال است که همه خبر دارند. هر کس هم بگوید خبر ندارم، دروغ می‌گوید. یکسری مربی با یکسری ایجنت کار می‌کنند که اگر بازیکن آن ایجنت نباشی، نمی‌توانی به آن تیم بروی. این مشکلات در فوتبال ایران وجود دارد و حالا قانون جدید هم ضربه بزرگی به بازیکنان زد.
با این قانون ظاهراً بازیکنان زیادی بیرون ماندند.
بله، ۶۰، ۷۰ بازیکن بیرون ماندند. بازیکنی که فصل گذشته سهمیه زیر ۲۵ سال بود چه گناهی دارد که باید این فصل بیرون بماند؟ این چه قانونی بود؟ بازیکنی که فصل گذشته سهمیه زیر ۲۵ سال بود و الان بزرگسال شد، می‌داند شانس زیادی برای حضور در لیگ برتر ندارد. چون مربی دست روی بازیکنی می‌گذارد که تجربه دارد، نه بازیکنی که به‌تازگی سهمیه بزرگسال شد. من نمی‌دانم روی چه حسابی این قانون را گذاشتند. بازیکن خارجی بدون دردسر می‌آید، شکایت هم می‌کند. یک نمونه‌اش هم سرمربی استقلال. ببینید استراماچونی چقدر‌طلب داشت و چقدر گرفت. هر اتفاقی برای فوتبال ایران می‌افتد به ضرر بازیکنان داخلی است. بازیکنان ایرانی بدبخت‌ترین هستند. وقتی قرارداد امضا می‌کنند در بهترین حالت باید روی ۶۰ درصد آن مبلغ، حساب باز کنند. ۱۰ درصد مالیات، ۱۰ درصد ایجنت و... این در حالی خواهد بود که پولت را کامل بگیری. در حالی که این اتفاق خیلی کم می‌افتد. می‌گویند بازیکنان فوتبال میلیاردی پول می‌گیرند. من می‌گویم هر کسی می‌گیرد نوش جانش. چون زحمت می‌کشد اما این قانون بد است. این همه ریزش که پله پله پایین می‌رود، سفره خیلی‌ها را خالی می‌کند. تعدادی از بازیکنان لیگ برتری که به خاطر قانون جدید نمی‌توانند تیم داشته باشند، به لیگ یک می‌روند. از آن طرف بازیکنان لیگ یکی به لیگ ۲ و این شرایط ادامه دارد و یکسری بازیکن بدون تیم و بیکار می‌مانند. این یعنی اینکه سفره یک عده خالی می‌شود. آن هم در این شرایط اقتصادی. اگر می‌خواستند قانون بگذارند باید حداقل یکی را می‌گذاشتند و آن یکی را فصل بعد اجرا می‌کردند. نه اینکه هم بحث سهمیه زیر ۲۵ سال به آن صورت شود و هم اینکه سهمیه بازیکنان بزرگسال را به ۱۹ برسانند. با این شرایط از هر تیم ۶ بازیکن کم‌ می‌شود.
اما قرار بود با این قانون به بازیکنان جوان کمک شود.
قانون خوبی نیست و خیلی‌ها ضرر کردند. به جای این قوانین بهتر بود نظارت‌ها و قانون‌های دیگر را بیشتر و بهتر می‌کردند. مثلاً به جای این کارها، به تیم‌های پایه توجه بیشتری می‌کردند. باشگاه‌ها را اجبار می‌کردند که آکادمی را فعال کنند. امثال وحید امیری و مهدی طارمی از همین تیم‌ها آمدند. باید ساختار را درست کنند و فدراسیون به باشگاه‌ها گیر دهد که به تیم‌های پایه و آکادمی توجه بیشتری داشته باشد، نه اینکه سهمیه بزرگسالان را کم کنند و آن قانون عجیب را بگذارند.

جستجو
آرشیو تاریخی