صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و شصت و سه - ۰۸ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و شصت و سه - ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۶

مسیر سخت وزنه‌برداری برای افتخارآفرینی در هانگژو

نیازمند به استراتژی جدید

رضا عباسپور
روزنامه نگار
وزنه‌برداری ایران همواره از بازی‌های 1951 دهلی‌نو که موفق شدیم بهترین نتیجه و مرغوب‌ترین مدال‌ها را در این دوره از بازی‌های آسیایی به خود اختصاص دهیم تا بازی‌های آسیایی 2018 اندونزی، همواره بعد از کشور قدرتمند چین، جزو پرافتخارترین کشورهای حاضر در تاریخ این بازی‌ها بوده است. حالا هم درآستانه بازی‌های آسیایی 2023 هانگژوی چین اگرچه بازهم وزنه‌برداری ایران در قامت یک مدعی قرار است در این آوردگاه حاضر شود اما برخی تغییرات (تغییر اوزان و احتمال کاهش سهمیه نفرات اعزامی به چین توسط کمیته ملی المپیک و ستاد بازی‌ها) موجب شده تا تقریباً برنامه‌ریزی کادرفنی برای چینش نفرات و طراحی یک استراتژی ایده‌آل به جهت کسب موفقیت در آوردگاه پیش‌رو به چالش جدی کشیده شود. چالشی که اگر درست مدیریت نشود می‌تواند تبعات منفی برای وزنه‌برداری در بازی‌های آسیایی داشته باشد.

سهمیه وزنه‌برداری در گرو نتایج جهانی ریاض
برنامه قابل توجه و البته منطقی‌ای که این روزها توسط ستاد عالی بازی‌های آسیایی هانگژو به کادر فنی تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان ابلاغ شده است، منوط شدن اعزام کامل وزنه‌برداری به هانگژو در صورت کسب عملکرد قابل قبول بچه‌های وزنه‌برداری در رقابت‌های جهانی ریاض عربستان است. رقابتی سنگین و نبردی سخت برای ملی‌پوشان وزنه‌برداری ایران که حکم میدان گزینشی المپیک 2024 پاریس را نیز برای آنها ایفا می‌کند. قطعاً نکته مهم در تصمیم‌گیری مسئولان ستاد عالی بازی‌های آسیایی هانگژو برای وزنه‌برداری و اختصاص سهمیه کامل یا ناقص در این دوره بازی‌ها این است که آنها مطمئناً نشست‌های فنی بسیاری در این خصوص داشته‌اند تا نهایتاً به چنین نتیجه‌ای رسیده‌اند که تعداد سهمیه‌ نفرات اعزامی وزنه‌برداری به هانگژوی چین منوط شود به کسب نتیجه آنها در رقابت‌های جهانی 2023 ریاض. زیرا فاصله زمانی بین رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری که امسال به میزبانی ریاض عربستان برگزار می‌شود، با بازی‌های آسیایی 2023 هانگژوی چین کمتر از 2 هفته است. بنابراین چون مسابقات جهانی امسال از سطح بسیار بالایی برخوردار است، احتمالاً مسئولان ستاد بازی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که شرط دادن سهمیه کامل به تیم ملی وزنه‌برداری (7 سهمیه در هانگژو)، کسب نتیجه وزنه‌برداران در اوزان مختلف و در ریاض عربستان باشد. اگرچه کادرفنی تیم ملی وزنه‌برداری با تصمیمی که اخذ شده است خیلی موافق نیست و انتقادات زیادی به این ماجرا داشته است. اما به نظر می‌رسد این تصمیم در مقطع کنونی که وزنه‌برداری خیلی شرایط آرمانی و ایده‌آلی برای کسب نتیجه و مدال‌های خوشرنگ چه در رقابت‌های جهانی و چه در بازی‌های آسیایی پیش رو ندارد تصمیم منطقی و قابل دفاعی باشد. هرچند چون وزنه‌برداری همواره جزو رشته‌های ورزشی پرافتخار و مدال‌آور در تاریخ بازی‌های آسیایی بوده است، می‌شد مسئولان تصمیم‌ساز در ستاد عالی بازی‌های آسیایی 2023 هانگژو یک مقدار نسبت به تصمیمی که اخذ کردند انعطاف بیشتری نسبت به وزنه‌برداری و سهمیه‌های اعزامی به چین داشته باشند. حالا باید منتظر نتایج کسب شده تیم ملی وزنه‌برداری در رقابت‌های جهانی بود و دید که پولادمردان برای داشتن سهمیه کامل در بازی‌های آسیایی چقدر تلاش می‌کنند.
 
دور شدن برخی ستاره‌ها از هانگژو به خاطر تغییر اوزان
بی‌تردید یکی دیگر از اتفاق‌های عجیب و غریب که می‌تواند مانع بزرگی برای حضور ستاره‌های المپیکی و عنواندار وزنه‌برداری ایران در هانگژوی چین باشد، تغییر اوزان بازی‌های آسیایی به نسبت اوزان جهانی و المپیکی است! موضوعی مهم و البته تلخ برای وزنه‌برداری ایران و خیلی از مدعیان آسیایی که حالا به خاطر تفاوت اوزان تخصصی‌شان با اوزان طراحی شده برای بازی‌های آسیایی، احتمالاً نمی‌توانند جایی در ترکیب تیم ملی برای بازی‌های آسیایی 2023 هانگژو داشته باشند. اوزان بازی‌های آسیایی هانگژو طبق اعلام ستاد بازی‌های آسیایی در رشته وزنه‌برداری به ترتیب در بخش مردان 61، 67، 73، 81، 96، 109 و 109+ کیلوگرم است و در بخش بانوان نیز به ترتیب 49، 55، 59، 64، 76، 87 و 87+ کیلوگرم پیش‌بینی ‌شده است. به همین دلیل و با توجه به اختلاف وزنی نسبتاً فاحشی که این اوزان با اوزان جهانی و المپیکی وزنه‌برداری دارند، کادرفنی تیم ملی وزنه‌برداری ایران برای انتخاب نفرات نهایی اعزامی به هانگژو (با در نظر گرفتن قانونی که ستاد عالی بازی‌های آسیایی برای سهمیه‌ها طراحی کرده است) کار و مسیر سختی پیش‌رو داشته باشد. خصوصاً برای اعزام نفراتی همچون حسین سلطانی، میرمصطفی جوادی، رضا دهدار و رسول معتمدی که جزو گزینه‌های المپیکی وزنه‌برداری به شمار می‌روند اما تغییر وزن آنها در فاصله زمانی نزدیک بین جهانی و بازی‌های آسیایی کار بسیار سخت و دشواری برای کادرفنی خواهد بود.

ZOOM

موانع سختی که این روزها سر راه وزنه‌برداری و کادرفنی تیم ملی قرار داده شده برای اعزام دو تیم قوی و کامل به رقابت‌های جهانی ریاض و بازی‌های آسیایی 2023 هانگژو را اگر به شرط و شروطی که ستاد عالی بازی‌های آسیایی برای دادن سهمیه کامل به وزنه‌برداری در هانگژو گذاشته است اضافه کنیم، درخواهیم یافت که کار کادرفنی تیم ملی وزنه‌برداری و ملی‌پوشان این رشته ورزشی برای حضوری ایده‌آل و تمام قد در این 2 میدان بزرگ و معتبر خیلی سخت‌تر و دشوارتر از قبل خواهد بود. آنقدر که شاید ما در بازی‌های آسیایی پیش رو مجبور شویم قید حضور یکسری از مهره‌های کلیدی و عنواندار خود را زده و آنها را برای گرفتن سهمیه المپیک و درخشش در بازی‌های 2024 پاریس حفظ کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی