استقلال؛ تعطیل‌تر از هر زمانی

وصال روحانی
روزنامه‌نگار
تمرینات تیم فوتبال استقلال تهران برقرار است و گاهی حتی به دو جلسه در روز هم بالغ می‌شود اما در فاصله فقط چهار روز تا شروع لیگ بیست و سوم، این تیم تعطیل‌تر و به هم ریخته‌تر از هر زمانی به نظر می‌رسد.
تلاش جواد نکونام، سرمربی این تیم برای ارتقای فنی آبی‌ها فراوان است اما ضعف‌های چشمگیر علی خطیر که یک مدیر ناکارآمد است، باعث شده آنها از هر جهت لطمه روحی بخورند و از انسجام تاکتیکی و امیدواری روحی روانی تهی باشند.
آمدن خطیر به جای حجت کریمی، سرپرست قبلی استقلال که خودش آیت ضعف و شمایل ناکامی بود، نه تنها گرهی را نگشوده بلکه بر مشکلات افزوده است.
در دوره یک ماه و اندی مدیریت خطیر جز مشتی وعده‌های بی سرانجام از جانب وی، چیزی دست نکونام را نگرفته و این مربی مانده است و میلیون‌ها هواداری که از عملکرد استقلال در بازار نقل و انتقال‌های تابستانی بشدت ناراضی‌اند.
در این بازار اکثر تیم‌های دیگر لیگ و حتی شمس آذر قزوین و استقلال خوزستان که تازه به لیگ برتر پیوسته‌اند، براساس توش و توان و اهدافی که دارند، یارگیری‌های بهتر و مؤثرتری را نسبت به آبی‌های تهرانی داشته‌اند.
کل خریدهای استقلال در ایام «پیش‌ فصل» به جذب مهرداد محمدی، آرمین سهرابیان، آریا برزگر و ایمان سلیمی ختم می‌شود و اگر تصورها بر این منوال است که نیروهای قبلی و نفرات باقی مانده در این تیم قادر به کسب قهرمانی در فصل جدید لیگ برتر فوتبال کشور هستند، این کار باید در همان فصل پیش انجام می‌شد حال آنکه دستاورد آن نفرات فقط کسب رتبه سوم لیگ و واگذاری جام حذفی به رقیب بزرگ و دیرین (پرسپولیس) در دیدار نهایی بود.
درست است که وزارت ورزش طی سال‌های اخیر در انتصاب مدیران استقلال پر خطا عمل کرده و اغلب این مدیران هیچ گلی بر سر باشگاه نزده‌اند و بلکه فجایعی مانند قضایای آندره‌آ استراماچونی و لئوناردو پادووانی و حذف مکرر از رقابت‌های آسیایی را هم آفریده‌اند اما بد نیست همین مدیران هم در کارهای خود دقیق و با وجدان خود رودررو شوند و دریابند که آیا از ابتدا انتخاب‌هایی غلط برای اداره امور استقلال بوده‌اند یا پس از آمدن برخی سودجویی‌های شخصی و وسوسه استفاده از سکوی پرتاب این باشگاه به سوی مناصب مهم‌تر اجتماعی و سیاسی، آنها را از انجام وظایف‌شان در قبال آبی‌ها باز داشته است.
در هر دو صورت، مدیر منتخب فعلی نیز گزینه غلطی بوده و از آمدن او هم «خیری» حاصل نیامده و فقط آینده گواهی می‌دهد که چه میزان «شر» تازه بر اثر عملکرد این مدیر فاقد روشن‌بینی‌های لازم انتظار آبی‌ها را می‌کشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی