سومین دوره قوانین رسانه برگزار شد

فاش شدن راز بزرگ پرسپولیس در کارگاه آموزشی

ایمان گودرزی
خبرنگار
کارگاه آموزشی قوانین رسانه‌ای فوتبال با حضور رئیس و اعضای هیأت رئیسه فدراسیون، مدیران رسانه‌ای باشگاه‌های لیگ برتر، سردبیران و خبرنگاران رسانه‌های مکتوب و تصویری از ساعت 10 صبح روز دوشنبه در سالن آمفی تئاتر هتل آکادمی آغاز شد.
در این دوره یکروزه، مفاد آموزشی شامل نقش رسانه در مدیریت فوتبال، دیپلماسی رسانه‌های ورزشی، زبان بدن و آداب گفت‌وگو، روانشانسی رسانه، تیم‌ ملی و جام جهانی، قوانین رسانه‌ای AFC و‌FIFA ، فوتبال ابرپدیده ابرتصویرساز، استراتژی رسانه توسط مدرسان ویژه به تفصیل ارائه شد.
در این کارگاه مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال، حمیدرضا آصفی (سخنگوی سابق وزارت امور خارجه، سفیر سابق ایران در آلمان و فرانسه، عضو سابق هیأت مدیره باشگاه استقلال) عضو کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای، مهدی محمدنبی نایب رئیس اول فدراسیون و سرپرست تیم ملی، میرشاد ماجدی رئیس کمیته جوانان فدراسیون فوتبال، حسین حمیصی رئیس حراست فدراسیون، داود پرهیزکاری (سرپرست سابق دبیرکلی فدراسیون فوتبال) رئیس سابق کمیته فوتسال، حجت‌الله بهمنی مدیرکل روابط عمومی سازمان لیگ، امیرمهدی علوی مدیرکل روابط عمومی فدراسیون، حسین عبدی سرمربی تیم ملی نوجوانان، علی‌محمد بیدارمغز چهره ماندگار تشریفات و غلامحسین زمان‌آبادی (مشاور فرهنگی معاونت وزارت ورزش و جوانان) مشاور فرهنگی فدراسیون، احسان محمدی رئیس دپارتمان مسئولیت‌های اجتماعی فدراسیون فوتبال حضور داشتند.
در ابتدای مراسم از پریسا غفاری خبرنگار فعال رسانه‌ای که مدتی در بستر بیماری بود و سلامتی خود را بازیافته، بابت بازگشت به عرصه رسانه تقدیر شد. پس از صحبت‌های مجری برنامه، مهدی تاج در فرصت سخنرانی خود گفت که در روزهای اخیر صحبت‌های زیادی انجام داده و زیاده‌گویی نخواهد داشت. در ادامه حمیدرضا آصفی از تجارب خود در سمت‌هایش در وزارت امور خارجه گفت و به این نکته تأکید کرد، نه تنها فوتبال که هیچ چیز از سیاست جدا نیست و مصادیق زیادی را مطرح کرد. در بخشی از این دوره حمیدرضا آصفی که در کمیته بدوی مجوز حرفه‌‌ای مسئولیت دارد، در مورد جلوگیری از حذف پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا، اظهار داشت: «در این مدت تنها در یک مورد مصاحبه‌ای انجام دادم. در این مدت ۸ یا ۹ ماهه چند نفر از من، مصاحبه‌ای مشاهده کردند؟ شب و روز فدراسیون و کمیته بدوی کار خود را انجام می‌داد اما از محیط بیرون خیلی حرف‌ها زده شد.»
آصفی تصریح کرد: «اگر تلاش ارکان فدراسیون و دوستان کمیته بدوی نبود، پرسپولیس هم از حضور در فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا حذف می‌شد. در روزی که آخرین فرصت برای ارسال تیم‌ها به مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا بود، ساعت ۱۲ شب پرسپولیس از تعلیق درآمد، آن هم درست در شب آخر که فرصت بیشتر نبود.»
بعد از صحبت‌های آصفی علی‌محمد بیدارمغز در نوبت سخنرانی خود به آداب متعدد و مختلف یک مدیر رسانه اشاره کرد و مثال‌های گوناگونی را درباره این موضوع مطرح کرد‌. سپس نوبت به میثم زمان‌آبادی مدیر سابق رسانه‌ای رسید تا او هم به تفصیل در خصوص قوانین و مسئولیت‌های رسانه‌ای فوتبال صحبت کند. پس از صرف ناهار و مدیحه‌سرایی، میرشاد ماجدی از فرصت خود استفاده و از خبرنگاران خواست علاوه بر نظم در کار، نوآوری در اخبار خود داشته باشند. مهدی محمدنبی در صحبت‌های خود به نقش مدیران رسانه‌ای تیم‌های ملی، حساسیت، اهمیت و مسئولیت‌های آنها، همچنین به تاریخچه رسانه اشاره کرد که از زمان حکومت پادشاهان بر عهده کاتبان بوده و سیر تکاملی آن تا به امروز ادامه داشته است، ضمن آنکه نقش‌آفرینی رسانه حد و مرز ندارد. او به اهمیت و ارزش آشنایی با زبان انگلیسی برای خبرنگاران هم اشاره کرد. از معصومه کیانی گزارشگر رادیویی بابت همراهی تیم‌های ملی فوتسال و فوتبال تقدیر شد. امیر خسروی افسر رسانه‌ای فیفا، مدرس حقوق بین‌الملل ورزشی در خصوص قوانین رسانه‌ای فیفا و AFC به صحبت پرداخت. وی به اهمیت آشنایی با زبان انگلیسی، انجام فعالیت‌های مثبت برای معرفی فوتبال ایران در عرصه بین‌المللی اشاره کرد و کشور ژاپن را مثال زد. احسان محمدی کارشناس ورزشی درباره فوتبال؛ ابرپدیده ابرتصویرساز صحبت کرد. پس از او فرد هم‌نامش احسان محمدی رئیس دپارتمان مسئولیت‌های اجتماعی فدراسیون آخرین سخنران بود و به جمع‌بندی پرداخت. وی خبرنگاران را مهم‌ترین، مؤثرترین و خطرناک‌ترین افراد در فوتبال دانست و در نهایت با پایان سومین دوره آموزشی قوانین رسانه در فوتبال به خبرنگاران حاضر در این کارگاه گواهی شرکت داده شد.

جستجو
آرشیو تاریخی