9روز تا شروع فصل، بدون گلر ذخیره، مهاجم و اسپانسر

اینجا هیچ کس ناله نمی‌کند!

محمد قراگزلو
روزنامه‌نگار
پرسپولیس همه جام‌های فصل قبل را برد و تیم فعلی فصلی تاریخی برای باشگاه و هواداران رقم زد اما تا اینجا و در راه آماده‌سازی فصل جدید تقریباً هیچ چیز آن‌طور که باید انجام می‌شد پیش نرفت.
در حالی که هواداران استقلال نگران وضعیت تیم محبوب‌شان هستند و مدام از بازیکنان و اعضای کادر فنی این تیم بخصوص سرمربی‌شان می‌شنویم که به این تیم بی‌توجهی شده و با مشکلات بزرگی درگیر است اما پرسپولیس هم شرایط خوبی ندارد و مشکلات احاطه‌اش کردند.
همین دیروز بودجه 325 میلیاردی باشگاه برای فصل جدید تقدیم سازمان لیگ شد. یعنی پرسپولیس که در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارد باید برای کل رقم قرارداد بازیکنان و کادر فنی‌اش چیزی حدود 10 تا 20 میلیارد بیشتر از فصل قبل هزینه کند. اتفاقاً همین دیروز اعلام شد کادر فنی استقلال فقط 65 میلیارد هزینه دارد که درست یک پنجم بودجه کل تیم پرسپولیس می‌شود و مشخص نیست آبی‌ها که در لیگ قهرمانان حضور ندارند چطور می‌خواهند با سقف بودجه محدودشان که عددش کمتر از تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان است کنار بیایند.
همین دیروز خبر آمد پرسپولیس هنوز اسپانسر مشخصی ندارد و مهم‌ترین ابزار فراهم کردن بودجه این باشگاه هنوز تعیین نشده است. پرسپولیس فصل قبل ایرانسل را به‌عنوان اسپانسر داشت و البته در کنار آن بانک شهر هم آمد و پرداختی‌های این دو اسپانسر به علاوه پول بورسی بخش اصلی بودجه باشگاه را رقم زد اما حالا که اسپانسر نیست و نمی‌توان به پول بورسی هم دست زد باز هم باشگاه برای هزینه محدودیت‌هایی خواهد داشت.
پرسپولیس هنوز یک طلبکار عمده خارجی به‌نام بوژیدار رادوشویچ دارد و البته هزینه‌های جاری باشگاه و طلبکاران داخلی و پرونده‌های باز پیش روی درویش و مدیریت باشگاه هستند.
پرسپولیس باید بیش از 60 میلیارد تومان برای پرداخت آپشن‌ها و پاداش‌های بازیکنان و مربیان فصل قبل فراهم کند آن هم در شرایطی که به خاطر قهرمانی در لیگ برتر و جام حذفی هیچ دریافتی به‌عنوان پاداش از فدراسیون، سازمان لیگ و وزارت ورزش نداشته است.
پرسپولیس برای چهارمین سال متوالی باز هم به اردوی خارجی نرفت در حالی که برخی از رقبایش در ترکیه و هوای خوش و شرایط اردویی مناسب آماده فصل جدید شدند.
مهمتر از همه اینکه پرسپولیس در نقل و انتقالات آخرین تیم لیگ برتر بوده است هر چند تعداد خروجی‌هایش نسبت به برخی تیم‌ها کمتر بوده و تیم یحیی با تغییرات کمی برای فصل تازه آماده می‌شود اما فقط و فقط سه ورودی داشته است. استقلال و پرسپولیس هر دو با سه ورودی ضعیف‌ترین عملکرد در بخش جذب بازیکن جدید را ارائه داده بودند تا اینکه استقلال آریا برزگر و خالدآبادی را جذب کرد و حالا پرسپولیس به تنهایی در قعر جدول قرار گرفته است.
در فاصله 9 روز مانده تا شروع فصل جدید حالا پرسپولیس نه گلر دوم دارد نه مهاجم کارآمدی که در نوک خط حمله بار تیم را به دوش بکشد. سرخ‌ها مدافع چپ تخصصی هم ندارند و برای حضور پرقدرت در لیگ برتر و دفاع از عنوان قهرمانی خود حداقل دو بازیکن جدید می‌خواهند. وضعیت وقتی بغرنج می‌شود که بدانیم این تیم فصل بعد در لیگ قهرمانان آسیا حضور خواهد داشت و با این بضاعت، کمبودهای تیم می‌تواند اختلال بزرگی در روند برنامه‌ریزی و نتیجه‌گیری این تیم ایجاد کند.
پرسپولیس پر از مشکل است و داستان هر فصل محدودیت‌های مالی و هزینه‌های سرسام‌آور تیم کار را سخت کرده اما پرسپولیس تا حدودی حسابش را از سایر تیم‌های پر از مشکل فوتبال ایران جدا کرده و کمتر غر می‌زند و یا اصلاً غر نمی‌زند. همین الان یحیی گل‌محمدی هم می‌تواند یک روز تمرین را باز کرده، اصحاب رسانه را به محل تمرین تیمش بکشاند و به رسانه‌ها و هواداران بگوید تیمش اردوی خارجی نرفته، بازیکنان آپشن‌هایشان را طلبکارند، نقل و انتقالات آن‌طور که می‌خواسته پیش نرفته و در مواجهه با تیم‌های آسیایی حاضر در لیگ قهرمانان وضعیت غیرقابل مقایسه‌ای دارد و ... یحیی هم می‌تواند بگوید با این وضعیت که البته هر سال تکرار می‌شود و دیگر برای اهالی فوتبال و هواداران عادی و طبیعی شده قهرمان نخواهد شد و شاید پنجم شود اما یحیی یک گام جلو آمده و دیگر با غر زدن کارش را پیش نمی‌برد.
طی دو سه سال گذشته برخی رسانه‌ها و اهالی فوتبال به غر زدن‌های مداوم گل‌محمدی معترض می‌شدند و می‌گفتند او با این حرف‌ها دنبال تحت فشار گذاشتن باشگاه است و می‌خواهد امتیاز بگیرد اما گل‌محمدی برای تیمش و موفقیت‌های بیشتر تلاش می‌کرد و وقتی به این مهم رسید از چند ماه قبل شخصیت متفاوتی پیدا کرده و با در نظر گرفتن تمام مشکلات و دشواری‌ها و اشاره به تمام آنها غر نمی‌زند و ناله نمی‌کند. این مسأله البته به بازیکنان پرسپولیس هم تزریق شده و آرامش فضای پرسپولیس در ماه‌های اخیر فوق‌العاده بوده است تا جایی که برخی معتقدند همین فضای دور از التهاب دلیل موفقیت بزرگ تیم در فصل گذشته بود و با همین دست فرمان، تیم گل‌محمدی می‌تواند حداقل در لیگ برتر فصل بعد هم موفق باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی