صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و نه - ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و نه - ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

فعلاً فقط سپاهان و تراکتور مدعی هستند

چهارده تیم همچنان در برزخ

اکبر منتشلو
روزنامه نگار
بیست و سومین دوره لیگ برتر فوتبال کشورمان تا 10 روز آینده شروع خواهد شد و در حالی این اتفاق رخ خواهد داد که به نظر می‌رسد برعکس سال‌های گذشته و بدتر از آن سال‌ها، بسیاری از تیم‌ها هنوز به  آمادگی صددرصد برای شروع این رقابت‌ها دست پیدا نکرده‌اند.
مدافع قهرمانی این رقابت‌ها، یعنی پرسپولیس هنوز تیمش تکمیل نشده و با جدایی برخی بازیکنانش نیازمند جذب بازیکنان جدید است و برخی بازیکنانش در هفته‌های نخست به میدان نخواهند رفت.
 استقلال به عنوان یک مدعی وضعیت بدتری دارد، این تیم خیلی از بازیکنانش را از دست داد و با وجود حضور جواد نکونام روی نیمکت استقلال، هر روز شاهد حواشی گوناگونی در این باشگاه هستیم و جدایی بازیکنان استقلال حسابی سرمربی تیم را کلافه کرده و انگار راهی پیش روی ملی‌پوشان سابق کشورمان نیست.
وضعیت دیگر تیم‌ها از جمله ذوب‌آهن، فولاد، پیکان، ملوان، صنعت نفت آبادان، نساجی مازندران، گل‌گهر سیرجان، آلومینیوم اراک و هوادار نیز بهتر از تیم‌های استقلال و پرسپولیس نیست، هر چند این تیم‌ها چندان در رقابت‌های آمادگی قبل از شروع فصل و جذب ستاره‌ها حضور ندارند و به آرامی و بسته به بضاعت‌شان خود را برای این رقابت‌ها آماده می‌کنند، اما امسال با شرایط مالی که باشگاه‌ها با آن روبه‌رو هستند، وضعیت اغلب تیم‌ها، وضعیت مناسبی نیست و این می‌تواند مشکلات زیادی را برای باشگاه‌ها و حتی بازیکنان ایجاد کند.
به نظر می‌رسد این تیم علاوه بر اینکه در هفته‌های نخست به خاطر نداشتن بازیکنان، امتیازات را از دست خواهد داد، بلکه در ادامه نیز کار سختی برای احیای دوباره تیم‌شان خواهند داشت.
از طرف دیگر با این وضعیت و احتمال بازی دادن به بازیکنان ناآماده، خطر مصدومیت بازیکنان بالاتر خواهد رفت و شاهد مصدومیت‌های زیاد بازیکنان خواهیم بود.
 هر چند بسیاری از تیم‌ها، از مدت‌ها پیش اردوهای آمادگی تیم‌شان را در داخل و خارج کشور شروع کرده‌اند، اما ناگفته پیداست که بسیاری از این تیم‌ها حتی اردوهای خارج از کشورشان را نیز با ترکیب ناقص برگزار کردند.
 این موضوع در حالی رخ داد که بالا رفتن سرسام‌آور قیمت بازیکنان و مطرح شدن قیمت‌های چند ده میلیاردی بازیکنان، حسابی به باشگاه‌ها شوک وارد کرد. جالب است در این بین فدراسیون فوتبال تنها به گذاشتن سقف بودجه برای باشگاه‌ها اقدام کرد و کاری به قیمت‌های نجومی مطرح شده توسط برخی بازیکنان کاری نداشت. به هر حال بسیاری از تیم‌ها در فاصله 10 روزه تا شروع بازی‌ها در برزخ هستند و نمی‌دانند که چطور و با چه ترکیبی راهی این رقابت‌ها خواهند شد.  اما در این بین باید اقرار کرد که تنها تیم‌های سپاهان و تراکتور آمادگی لازم برای شروع این رقابت‌ها را دارند.
با توجه به ادامه حضور سرمربیان این دو تیم و از طرف دیگر در اختیار داشتن منابع مالی خوب، سپاهان و تراکتور خیلی زود کارشان را شروع کردند و توانستند اردوهای آمادگی خوبی را برگزار کنند. شرایط این دو تیم واقعاً در این دوره از آماده‌سازی تیم‌ها، کاملاً متفاوت بود و حتی سپاهان توانست تعدادی از ستاره‌های دیگر تیم‌های مدعی مثل پرسپولیس و استقلال را نیز جذب کند.
 تراکتور هم با توجه به تعداد سهمیه آزادی که برای جذب بازیکنان داشت، خیلی زود خواسته‌های سرمربی‌اش را اجابت کرد و تیم کاملی در دوران آماده‌سازی داشت. به نظر می‌رسد تیم‌های سپاهان و تراکتور که در اولین هفته روبه‌روی همدیگر قرار خواهند گرفت، می‌توانند یکی از بهترین بازی‌های این دوره از رقابت‌ها را به نمایش بگذارند و البته در هفته‌های آینده، در رویاروی با سایر تیم‌ها، به راحتی از سد حریفان عبور کنند.
هرچند نتیجه‌گیری در فوتبال به آیتم‌های زیادی بستگی دارد، اما اگر این دو تیم بتوانند سایر حوزه‌ها را نیز مانند گرفتن بازیکنان و برگزاری اردوهای آمادگی خوب مدیریت کنند، می‌توانند روزهای خوبی را در لیگ بیست و سوم سپری کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی