صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و هشت - ۰۱ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و هشت - ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۶

ناداوری، طلای آسیا را از دست قهرمان المپیک توکیو درآورد

نقره‌داغ گنج‌زاده با امتیاز «سنشو»

رضاعباسپور
روزنامه نگار
اگر چه روز نخست رقابت‌های کاراته قهرمانی آسیا برای کاروان کاراته کشورمان با کسب دو نشان طلای ارزشمند در بخش کومیته مردان و زنان توسط بهنام دهقان‌زاده و آتوسا گلشادنژاد، همین‌طور تصاحب 3 مدال برنز در بخش کاتا و کومیته با درخشش فاطمه صادقی، ابوالفضل شهرجردی و امیر مهدی‌زاده، روز خوب و شروع طوفانی به نظر می‌رسید اما برخلاف آنچه پیش‌بینی می‌شد، دومین روز از مسابقات قهرمانی آسیا (با توجه به حضور ستاره‌های عنواندار جهانی و المپیکی کاراته ایران همچون سجاد گنج‌زاده، بهمن عسگری و...) آن‌ طوری که توقع داشتیم برای ما پیش نرفت زیرا شکست گنج‌زاده و برنزی شدن او، همچنین ناکامی بهمن عسگری در فینال و بسنده کردن او به مدال نقره آسیا، دست به دست هم داد تا پرونده روز دوم برای ما بدون دشت طلای آسیایی بسته شود.


تکرار فینال المپیک این‌بار به ضرر گنج‌زاده!
نمایندگان کاراته کشورمان در دو بخش کومیته و کاتا بدون دستیابی به نشان طلای ارزشمند آسیایی، در روز دوم پیکارهای کاراته قهرمانی آسیا تنها صاحب یک مدال نقره و ۳ برنز شدند. در جریان دومین روز از رقابت‌های کاراته قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ در مالزی، بهمن عسگری در وزن ۷۵- کیلوگرم به مدال نقره رسید و سجاد گنج‌زاده در ۸۴+ مردان و سارا بهمنیار در ۵۰- و فاطمه سعادتی در وزن ۵۵- کیلوگرم زنان صاحب مدال برنز شدند. قطعاً یکی از شگفتی‌های این دوره از رقابت‌های کاراته قهرمانی آسیا در ملاکا مالزی شکست (سجاد گنج‌زاده) مقابل رقیب قلدر و قدرتمندش یعنی (طارق حمد) عربستانی بود. این دو کاراته‌‌کای نام‌آشنا و عنواندار در عرصه بین‌المللی که فینال بازی‌های المپیک 2021 توکیو را یک بار رودرروی هم (با تمام حواشی تلخ و شیرینش) تجربه کرده بودند، در آسیایی مالزی به‌جای رقابت در فینال، برای تعیین فینالیست‌های دسته وزنی 84+ کیلوگرم، رودرروی هم قرار گرفتند. رقابتی که تقریباً با همان شرایط مسابقه فینال المپیک برای گنج‌زاده و حریف عربستانی او پیش رفت. اما نهایتاً بعد از تساوی (6 بر 6) در ثانیه‌های پایانی با امتیاز سنشو(کسب امتیاز اول برای طارق عربستانی) به سود کاراته‌کای عربستانی تمام شد. در این مبارزه بحث‌برانگیز در حالی که ضربه کاراته‌کای عربستانی به سر گنج‌زاده اصابت نکرده بود و این موضوع نیز در فیلم مبارزه او مشهود بود، داوران ۳ امتیاز را برایش در نظر گرفتند و گنج‌زاده را برعکس المپیک توکیو بازنده میدان آسیایی کردند. با این شکست قهرمان المپیک توکیو دستش از طلای آسیایی دور ماند و نایب قهرمان المپیک توکیو (طارق حمد عربستانی) فینالیست قهرمانی آسیا شد. گنج‌زاده در اولین‌ مبارزه خود ۹ بر صفر مقابل کیت لاو از ماکائو به پیروزی رسید. او سپس ۱۰ بر یک حریف خود از اندونزی را برد، اما در سومین مبارزه مقابل طارق حمد از عربستان نتیجه را واگذار کرد و راهی جدول شانس مجدد شد. سجاد گنج‌زاده نماینده وزن ۸۴+ کاراته ایران با چهار پیروزی و یک شکست مدال برنز مسابقات قهرمانی آسیا کاراته در سال ۲۰۲۳ را به‌دست آورد. گنج‌زاده در ادامه در جدول شانس مجدد با نتیجه ۹ بر یک رشیمیکا همس از سریلانکا را شکست داد و به دیدار رده‌بندی رفت. او در این مرحله نیز سلیمان المولا از امارات را با نتیجه ۵ بر صفر شکست داد و صاحب مدال برنز آسیا ۲۰۲۳ شد.
 
عسگری ناکام در فینال آسیایی
یکی دیگر از حوادث تلخ روز دوم مسابقات کاراته قهرمانی آسیا در ملاکا مالزی، شکست و ناکامی بهمن عسگری نماینده عنواندار تیم ملی کاراته کشورمان در دسته وزنی 75- کیلوگرم در فینال بود. بهمن عسگری در وزن ۷۵- کیلوگرم، در دور نخست ۲ بر یک ناظیم نورلانف از قرقیزستان را شکست داد. قهرمان کاراته جهان، سپس برابر کوونچبک مخمدیف از ازبکستان ۳ بر صفر پیروز شد و در سومین مبارزه نیز با نتیجه ۳ بر ۲ سلطان الزهرانی از عربستان را شکست داد و فینالیست شد. پس از فینالیست شدن عسگری، توقع از ملی‌پوش شایسته کشورمان این بود که در فینال با تجربه خوبی که دارد، طلای مرغوب دیگری را نیز برای کشورمان دشت کند، اما ملی‌پوش قزوینی تیم ملی کاراته در دیدار فینال با نتیجه ۳ بر ۲ مغلوب نورکانات آژیخانو از قزاقستان شد و به همان مدال نقره آسیایی بسنده کرد. بجز مدال برنز گنج‌زاده و نقره عسگری در بخش کومیته مردان، فاطمه سعادتی نماینده وزن 55- کیلوگرم کومیته بانوان هم با چهار پیروزی و یک شکست به مدال برنز قهرمانی آسیا رسید. سارا بهمنیار دیگر نماینده وزن 50- کیلوگرم بانوان در بخش کومیته نیز با سه پیروزی و یک شکست برنزی شد و دستش به مدال طلای قهرمانی آسیا نرسید.

ZOOM

همزمان با برگزاری مسابقات کاراته قهرمانی آسیا، رقابت‌های پاراکاراته آسیایی نیز در مالزی جریان دارد. بر همین اساس در دومین دوره مسابقات پاراکاراته قهرمانی آسیا، نمایندگان کشورمان موفق به کسب ۴ مدال طلا و یک برنز شدند. معصومه ایجی در دسته معلولان ذهنی و در کلاس K21، فرزاد صفدری در دسته معلولان ذهنی و سندروم داون کلاس K22، رحیم گل‌محمدی در دسته نابینایان کلاس K22، ابوالفضل چهرقانی در دسته معلولان جسمی و حرکتی و در کلاس K21 موفق به کسب مدال طلا شدند. حافظ حافظی‌کیا در دسته معلولان جسمی و حرکتی و در کلاس K21 نیز به مدال برنز رسید.

جستجو
آرشیو تاریخی