آماری هشداردهنده در امر داوری

وصال روحانـی

به گفته سهیل مهدی مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال، اعلام صریح وقوع 21 درصد خطا در آرای داوران در رقابت‌های فصل گذشته لیگ برتر کاری شجاعانه بوده و نشان از این دارد که مسئولان امر عزم جدی برای رفع ایرادها دارند و چون این سلاح (شهامت حقیقت‌گویی) وجود دارد، می‌توان به سمت بهبود فضای داوری و رفع نقایص آن حرکتی مؤثرتر و امیدوارانه‌تر داشت.
 بدون تأیید یا رد اظهارات سهیل مهدی، مهم‌ترین نکته‌ای که از اظهارات وی برمی‌خیزد و هشداردهنده‌تر و البته ناامیدکننده‌تر از هر چیز دیگر می‌نماید، ‌این است که قدری بیش از یک پنجم کل بازی‌های فصل گذشته لیگ با خطاهای داوری همراه بوده و طبعاً این اشتباهات بر سرشت آن مسابقه‌ها و نتایج حاصله تأثیر منفی نهاده و قضایا را به گونه‌ای دیگر درآورده است.
 این میزان خطا در هر امری و در هر یک از شئون اجتماعی چه ورزشی و چه اجتماعی و فرهنگی بیلانی بالا و اسباب نگرانی محسوب می‌شود و خبر از لزوم انجام کاری اساسی برای بهود ریشه‌ای امور می‌دهد.
 در کشورهای دیگر هم خطاهای داوری در میادین فوتبال امری رایج است و حتی در جاهایی که به سیستم «داوری ویدیویی» (VAR) روی آورده شده، ‌اگرچه برخی اغلاط اصلاح شده و در بررسی مجدد، آرای بهتری صادر گشته اما اشتباهات برخاسته از سیستم VAR که برخلاف تبلیغات صورت گرفته به هیچ روی یک سیستم فاقد خطا نیست و خدشه‌های مختص خود را دارد، بر مشکلات قبلی اضافه شده و کار را به جهاتی سخت‌تر از گذشته هم کرده است.
 می‌توان به مشتی تعارف یا تحسین جامعه داوری و سران فوتبال به خاطر شهامت اعتراف به خطاهای صورت گرفته در جریان مسابقات اکتفا و فقط این وجه از ماجرا را عمده کرد اما واقعیت امر و پر اهمیت‌ترین نکته استنتاج شده از قضایای مذکور این است که میزان خطاها در داوری مسابقات باشگاهی ما بسیار بیشتر از سایر کشورها است و در کمتر مملکت دیگری می‌توان این میزان لغزش و اشتباه را در امر قضاوت بازی‌های باشگاهی رؤیت کرد.
 این حد از خطاکاری نه رویدادی تصادفی و بی‌دلیل و فقط از سر بداقبالی و بدون ارتباط با واقعیات حرفه داوری، بلکه مرتبط با قلب و متن این رشته است و به ما می‌گوید که هم در امر پرورش علمی و تجهیز فنی داوران کاهلی صورت پذیرفته و هم محیط کار آنان آنقدر تنش‌زدایی نشده که بتوانند در فضایی راحت‌تر و با افکاری آزادتر تصمیم‌گیری و قضاوت کنند.
 در فاصله کمی تا شروع لیگ بیست و سوم رسیدگی به این امور و تصحیح خطاها تا سر حد امکان یک الزام جدی است و اگر این کار مهم صورت نگیرد، شاید مشکل قضاوت این مسابقات فزونی یابد و این بار از 21 درصد هم فراتر برود و با بحران‌های بزرگتری روبه‌رو شویم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی